افزایش گرایش دینی جوانان در فرانسه

روزنامه فرانسوی لوپاریزین در مقاله‌ای به موضوع افزایش گرایش‌های دینی در بین جوانان در فرانسه با وجود اعمال قوانین سکولار توسط دولت این کشور پرداخت.

به گزارش الجزیره، روزنامه فرانسوی «لوپاریزین» (Le Parisien) نوشت، پانیس رودر، پروفسور تاریخ و مدیر دیدبان آموزش در بنیاد ژان ژورس، معتقد است که بخشی از جوانان از ارکانی که جمهوری فرانسه بر آن پایه‌گذاری شده است، به ویژه ایده سکولاریسم، پیروی نمی‌کنند.

رودر، معلم سن دنی(منطقه‌ای در شهرستان رئونیون و ناحیه رئونیون کشور فرانسه)، اخیراً کتابی به نام «جوانان فرانسوی، مدرسه و جمهوری» La jeunesse française) l’école et la République) منتشر کرده است که در آن به موضوع برداشت جوانان از مفهوم سکولاریسم پرداخته است.

به گفته رودر، برای بسیاری از دانش‌آموزان مفهوم سکولاریسم با نفی آزادی دینی، به‌ویژه حق پوشیدن هر آنچه که می‌خواهند، مترادف است و این احساسی است که در میان دانشجویان، از جمله در میان جوانان غیرمسلمان، بسیار رایج است.

یک نظرسنجی توسط بنیاد فرانسوی افکار عمومی که برای اتحادیه بین‌المللی علیه نژادپرستی و یهودستیزی در مارس ۲۰۲۱ انجام شد، نشان داد که ۵۲ درصد از جوانان مخالف پوشیدن لباس دینی در مدرسه نیستند.

عدول جوانان فرانسوی از سکولاریسم

رودر معتقد است که بخشی از جوانان از اصول جمهوری فرانسه و به ویژه از مفهوم سکولاریسم در مورد پوشیدن لباس دینی عدول می‌کنند.

هنگامی که از این معلم فرانسوی در مورد تغییرات در رفتار دانش‌آموزان نسبت به مدرسه پرسیده شد، تأیید کرد که متوجه پدیده‌هایی می‌شود که ۲۰ سال پیش متوجه آن‌ها نبوده است؛ به طوری که بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان دختر حجاب را رعایت کرده و برخی از آنها عبایی می‌پوشند که لباس رایج زنان در کشورهای دارای فرهنگ اسلامی در خاورمیانه است.

او می‌گوید وقتی با دانش‌آموزانش به یک اردو رفته و در رستوران غذا می‌خورد، بسیاری از آنها به دلیل حلال نبودن مرغ، تمایلی به خوردن آن نداشتند و در واقع ۲۰ سال است که این رفتار وجود نداشته است که این نشان از افزایش رفتارهای دینی دانش‌آموزان است.

این معلم فرانسوی در خصوص تأثیر این پدیده‌ها بر برنامه‌های درسی تدریس شده در مدارس می‌گوید: بسیاری از کودکان از او می‌پرسند که آیا گوش دادن به موسیقی در اسلام ممنوع است یا خیر و یا معلمان علوم گزارش می‌دهند که دانش‌آموزان اطلاعاتی را که در مورد خلقت جهان و منشأ گونه‌ها به آنها می‌دهند، باور ندارند.

لوپاریزین نوشت: افراد در ایالات متحده از دخالت دولت در امور دینی مصون هستند، در حالی که در فرانسه برعکس است، جایی که کارمندان دولت حتی ملزم به نپوشیدن نمادهای دینی هستند.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.