یهودیان و برگزاری عید پسح در زمانه‌ای پر از اختلاف

گردهمایی با خانواده و دوستان برای عید پسح رایج ترین مراسم یهودیان آمریکایی است. با این حال، پسح امسال می‌توانست یکی از پرآشوب‌ترین و اضطراب‌آورترین خاطرات اخیر باشد.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از رلیجن نیوز، حمله حماس در هفتم اکتبر و جنگ جاری در غزه، اختلافات گسترده ای را در بین یهودیان در مورد اسرائیل و جنگ تلافی‌جویانه آن علیه فلسطینی‌ها به راه انداخته‌است. این تنش جامعه یهودیان آمریکا را چند دسته کرده است، به‌ویژه که نسل‌های جوان به طور فزاینده‌ای در کنار فلسطینی‌ها و در مقابل اسرائیل قرار می‌گیرند.

جامعه یهودیان از کسانی تشکیل می‌شود که درگیر ترومای حمله هفتم اکتبر(طوفان الاقصی) حماس هستند، تا کسانی که مخالف ستم‌گری و کشتار بر فلسطینیان هستند.

در حالی که در آستانه عید پسح امسال، گروهی از یهودیان از گروگان‌های صهیونیست سخن گفتند، برخی دیگر از یهودیان معتقدند باید بر ظلم و ستم‌های رفته بر فلسطینیان نیز تاکید کرد.

خاخام برانت روزن که رهبری تزدک شیکاگو، یک جماعت ضد صهیونیستی را بر عهده دارد، گفت: “بله، آسیب‌های یهودی بخشی از این تجربه است. اما همچنین باید بدانیم که این آسیب در حال حاضر برای ایجاد خشونت غیرقابل توصیفی که منجر به کشته شدن بیش از ۳۳۰۰۰ نفر، که بیش از نیمی از آنها زنان و کوکان هستند، استفاده می‌شود و ما در آستانه پاکسازی قومی بالقوه در جنوب غزه هستیم.”

استفاده از فرصت عید پسح برای صحبت درباره مبارزات معاصر در راه آزادی به زمان خاخام آرتور واسکوو و “آزادی پسح” در سال ۱۹۶۹ برمی‌گردد که از جنبش حقوق مدنی و ترور کشیش مارتین لوتر کینگ جونیور الهام گرفت.

منبع رلیجن نیوز
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.