عالم الازهر: سلفیت در الازهر نفوذ کرده است

رئیس سابق دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه الازهر ضمن انتقاد از نفوذ اندیشه سلفیت به الازهر گفت: تفاسیر قدیمی منطبق با نیازهای زمان خود نوشته‌ شده‌اند و ما اکنون به تفاسیر تازه برای پاسخگویی به مقتضیات زمانه جدید نیاز داریم.

به گزارش الدستور، حمد سالم ابوعاصی، استاد تفسیر و علوم قرآنی و رئیس سابق دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه الازهر طی سخنانی گفت: ذهنیت دانشجویان کنونی الازهر با نسل‌های پیشینشان متفاوت است که این نتیجه نفوذ جریان سلفی به الازهر است.

وی در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به اینکه خطر تروریسم فکری کمتر از تروریسم مسلحانه نیست، خواستار تجدید نظر در برنامه‌های درسی الازهر شد.

وی ادامه داد: کسانی که در الازهر نفوذ کردند متعلق به جریان سلفی هستند. مشکل جدی این است که تروریسم فکری با تروریسم مسلحانه یکی می‌شود و این همان چیزی است که در بخش بسیار بزرگی از الازهر اتفاق افتاد. وی افزود: ما آثار طه حسین، العقاد و الزیات را می‌خواندیم برخی از این کتاب‌ها مطالعه ادبیات و تاریخ بود. از جمله مطالبی که مورد بررسی دقیق قرار نمی‌گیرد علوم قرآن و دلایل نزول است که به بررسی شرایط تاریخی نزول آیات و دلایل نزول آنها می‌پردازد.

وی تأکید کرد: دین به نفع انسان آمد و قرآن انسان‌محور است و آیات در مورد انسان صحبت می‌کنند که ارزش محوری دین است؛ خداوند دین را جز برای سعادت انسان نیاورده است و در جستجوی ما برای مصلحت انسان درخواهیم یافت که بسیاری از احکام از یک زمان به زمان یا مکان دیگری تغییر می‌کند.

وی افزود: در فهم اهداف قرآن و فهم علوم قرآن هم دچار بحران هستیم و وقتی در سطح دانشگاهی مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که خیلی سنتی است. تفسیر قرآن در حال حاضر نقل و تحلیل آنچه در گذشته ذکر شده، اعم از درست یا نادرست است و ما نیاز مبرمی به تفسیری جدید از قرآن داریم.

ابوعاصی افزود: تفاسیر امروزی از قرآن کریم محصول فرهنگ عصر خود است، اما تفسیر شیخ محمد عبده از آنها متمایز و مطابق با نیازهای عصر حاضر است.

وی ادامه داد: تفاسیر قرآن کریم با گذشت اعصار به یک متن مقدس برای مسلمانان تبدیل شده است و این یک بحران بسیار جدی تلقی می‌شود. زیرا اگر تصمیم بگیریم یکی از متون مفسران قبلی را نقد کنیم، متوجه می‌شویم که افراد یا دانشجویان و محققان، شما را ناقد متن مقدس می‌داند. این مفسران برای زمان و فرهنگ خود نوشته‌اند، این تفاسیر متأثر از فرهنگ یک دوره است و ما اکنون به تفاسیر جدید مطابق با نیازهای روز نیازمندیم.

این عالم مصری تأکید کرد: ما اکنون به تفسیر معاصر از قرآن و همچنین فقه معاصر نیاز مبرم داریم تا بتوانیم ضمن پذیرش تغییرات و تجدید نظر، اصول ثابت را حفظ کنیم. تفسیر جدید باید حقوق بشر را در نظر بگیرد و توضیح دهد که چگونه مسلمانان بدون رنجش دیگران زندگی کنند. ما نیاز به تفسیری داریم که کرامت انسانی را نشان دهد و عقاید و نظرات دیگر را بپذیرد و محدود به نظرات دلخواه ما نباشد.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.