گفت‌وگو با محسن جوادی به‌مناسبت روز جهانی فلسفه

دین‌آنلاین به مناسبت روز جهانی فلسفه با همکاری مؤسسه حامی علوم انسانی در خانه اندیشه‌ورزان ایران، با دکتر محسن جوادی عضو هیئت علمی و استاد فلسفه اخلاق دانشگاه قم و همچنین معاون سابق فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد به گفت‌وگو درباره فلسفه اخلاق و زندگی در ایران پرداخت. محسن جوادی نویسنده آثاری چون کتاب «مسئله باید و هست» و «درآمدی بر خداشناسی فلسفی» است.

محسن جوادی در گفت‌وگو با دین‌آنلاین با اشاره به اینکه وضعیت فلسفه دانشگاهی و حوزوی در ایران خرسندکننده نیست، گفت: کارهایی مانند اصول فلسفه و روش رئالیسم بیشتر به دلیل علایق شخصی علامه طباطبایی و پیگیری استاد مرتضی مطهری تولید شد و پشتیبانی لازم برای تولید این دست آثار  وجود نداشته است.

این استاد دانشگاه قم در ادامه با اشاره به علایق فرهنگی مردم ایران به فلسفه در بخش غیرآکادمیک، با تأکید بر اینکه توجه شایانی به فلسفه در حوزه غیرآکادمیک شده است توضیح داد: با توجه به اینکه برخی تصور می‌کردند فلسفه می‌تواند همه فضای عمومی را دربرگیرد بیشتر به آن تمایل نشان دادند اما پس از اینکه دریافتند فلسفه چنین گستره‌ای در حوزه عمومی ندارد توجه به آن کمتر شد.

محسن جوادی با اشاره به ریشه‌های یونانی فلسفه اخلاق، توجه به فلسفه اخلاق هنجاری را جزئی‌تر و مرتبط‌تر با حوزه عمومی و عمل انسان دانست و بیان کرد: باید توقعات از فلسفه را منطقی‌تر و واقعی‌تر کرد و به فلسفه هنجاری بیشتر از فلسفه نظری و تحلیلی توجه نشان داد.

این استاد دانشگاه اخلاق در میزان توجه به فلسفه در نزد مردم گفت: اگر قضاوت شهودی درست باشد، باید با توجه به این نکته که فلسفه در تاریخ ایران جایگاه ویژه دارد، از کاسته شدن ارج  و جایگاه خردورزی نگران شد، هرچند این نقد مختص به ایرانیان نیست و همه جا مشهود است.

وی با اشاره به نقل قولی از هیلمن که اگر جلوی دانشگاه هاروارد از عابران درباره فیزیک بپرسیم خواهند گفت این مسئله در تخصص ما نیست، گفت: درباره مسئله فلسفی بسیاری ادعای سخن گفتن دارند، در حالی که عقلانیت نیز نیازمند تخصص است و رویکرد و گرایش مردم به عقلانیت به معنای انتخاب غایی متفاوت از عقلانیت روشی و فناورانه است و توجه به عقلانیت روشی و کارکردی گویا کمتر شده است.

محسن جوادی  با اشاره به اینکه حکمت عملی خاستگاه فلسفه اخلاق است بخشی از فلسفه اخلاق را که به مسائل هنجاری می‌پردازد مانند آثاری جون جامع‌السعادات دانست که در زندگی افراد و اشخاص تأثیرگذاری خود را نشان دهد. این در حالی است که ما در آموزش اخلاق و فلسفه اخلاق به جزئیات و مسائل تطبیقی نمی‌پردازیم.

جوادی با توضیح ایده ارسطو در فضیلت‌گرایی بیان کرد: بنابر ایده ارسطو اگر فردی فضیلت‌مند است آن شخص هیچ چیزی را از نوع خود نباید کم بگذارد و انسان فضیلت‌مند کسی است که امکانات را در مسیر ذات هنجاری خود به کار بندد تا به مقصد برسد…

متن کامل گفت‌وگو را در پیوند به کانال دین‌آنلاین در آپارات ببینید

 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.