گزارش دوره علم و دین دانشگاه کمبریج تابستان ۱۴۰۲

مهدیه زمانی (مدیر هماهنگی دوره علم و دین، بخش ایران): دانشگاه کمبریج، تابستان هرسال، کنفرانسی یک هفته‌ای با عنوان «علم و دین» برگزار می‌کند که در آن دانشمندانی از حوزه‌های مختلف دانش به بحث و بررسی درباره رابطه میان علم و دین، با رویکردی مثبت می‌پردازند.

در سه‌سال گذشته، با تلاش مرکز تحقیقات روانشناسی و دین دانشگاه شهید بهشتی و با رایزنی‌هایی که با دانشگاه کمبریج صورت گرفته است، شماری از دانشجویان و علاقه‌مندان به مباحث علم و دین، با دریافت بورسیه، در این دوره یک هفته‌ای به صورت آنلاین شرکت داشته‌اند.

در کنفرانس سال 1402، موضوعات گوناگونی، از بررسی روند افول دین، تا روی‌آوردن به ایمان از طریق مطالعهٔ آثار داوکینز، تا روابط متقابل اسلام و روان‌شناسی توسط اساتید برجسته از کشورهای مختلف ارائه شد. نکتهٔ حائز اهمیت دربارهٔ این دوره، تنوع سخنرانی‌ها و پرداختن به ادیان مختلف از جمله اسلام بود.

به منظور استفاده فارسی‌زبانانی که امکان حضور در این دوره را نداشته‌اند، مرکز تحقیقات روانشناسی و دین دانشگاه شهید بهشتی، بر آن شد تا به کمک دانشجویانی که در دوره تابستان امسال (تیرماه ۱۴۰۲) مشارکت داشته‌اند، گزارش مختصری از هر کدام از جلسات سخنرانی، به فارسی، تهیه و تنظیم کرده و در اختیار عموم قرار دهد. با حمایت‌های مدیران محترم تارنمای دین آنلاین، هم اکنون پرونده‌ای ویژه برای ارائه گزارش این سخنرانی‌ها تشکیل شده است که در اختیار شما علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

آنچه در این پرونده خواهید خواند، گزارش سیزده سخنرانی ارائه شده در کنفرانس سال جاری است. البته این گزارش‌ها، انعکاس دهنده تمام آنچه در این جلسات گذشته، نیست، ولی می‌تواند شما را با حال و هوای آنچه در این دوره گذشته است، آشنا کند و از آنجا که مرکز علم و دین دانشگاه کمبریج، شناخته‌شده‌ترین مرکز در این زمینه است، با مرور این گزارش‌ها، شما می‌توانید تصویری کلی از به‌روزترین مباحث در این زمینه را به دست آورید. علاقه‌مندان به موضوعات مربوط به علم و دین همچنین می‌توانند برای مطالعه بیشتر، به تارنمای مرکز علم و دین دانشگاه کمبریج مراجعه نمایند.

 

روی آوردن به ایمان از طریق داوکینز

 

اخلاقیات در پزشکی و فناوری

 

خدا، تکامل و تغییرات آب و هوایی؛ رویکردهای الهیاتی به دنیای رنج

 

مجامع مذهبی چگونه می‌توانند تعامل بهتری با دانشمندان خداناباور داشته باشند؟

 

آیا دین در حال افول است؟

 

نانوتکنولوژی؛ فاجعه‌ای که از آن جلوگیری شد

 

علوم اعصاب و دین؛ انسان بودن در عصر نقشه‌برداری مغز و همبستگی‌های عصبی به چه معناست؟

 

علم و کتب مقدس یهودی؛ چگونه کتاب ایوب، ما را برای رویارویی با بلایای طبیعی آماده می‌کند؟

وعده‌ها و چالش‌های ویرایش ژنوم انسان

جنین، آینده و اعتقاد مسیحی

 

علم و جهان عرب؛ چهارچوبی جدید و البته کهن برای درک بهتر و جامع‌تر علوم در آینده

 

رابطه متکامل اسلام و روان‌شناسی

چرا جوامع علمی و دینی به یکدیگر نیاز دارند؟

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.