معرفی و بررسی کتاب «ادیان در قرآن» بررسی مواضع قرآن درباره دین‌های یهود و مسیحیت

«ادیان در قرآن» کتابی است که مشخصاً به بررسی مواضع قرآن در مورد این دین‌های یهود و مسیحیت پرداخته است.

قرآن، نگاه ویژه‌ای به ادیان دارد. کتاب مقدس ما مسلمانان علیرغم اینکه حقانیت ادیان ابراهیمی را کاملاً تأیید می‌کند و برای پیامبران این ادیان، شأنِ به‌مراتب بالایی قائل است اما صراحتاً پاره‌ای از آموزه‌های جاری در این ادیان را رد می‌کند و بر انحراف پیروان این ادیان از جاده صلاح و صواب و تحریفاتشان از نصوص دینی‌شان تأکید می‌کند.

نام پیامبرانی نظیر حضرت موسی (ع) بسیار بیشتر از نام پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) در قرآن آمده است و بارها داستان‌های مربوط به ایشان و سایر انبیای بزرگ نظیر حضرات عیسی، ابراهیم، نوح و … آمده است اما از سوی دیگر حقانیت این انبیا و پیامی که از جانب خداوند برای امت­های­شان آورده‌اند موجب نمی‌شود قرآن کریم، پیروان این ادیان را تماماً بر سبیل ایمان و اهل نجات بداند. بلکه درآیات فراوانی نسبت به انحرافات عقیدتی آنها و دعاوی ناشایستشان در مورد خود و پیامبرانشان تذکر می‌دهد.

«ادیان در قرآن» کتابی است که مشخصاً به بررسی مواضع قرآن در مورد این دین‌های یهود و مسیحیت پرداخته است. البته به فراخور بحث، مطالبی تحلیلی را نیز حول مفاهیمی نظیر اهل کتاب و احکام مربوط به آن، جزیه، حقانیت و نجات بخشی ادیان و … پرداخته است.

«ادیان در قرآن» در پی پاسخ به این پرسش‌ها است؛ قرآن درباره ادیان دیگر و پیروانشان چه موضعی دارد؟ چرا قرآن از میان ادیان موجود زمانه ظهور اسلام فقط به این ادیان پرداخته و چرا همه پیامبرانی که به آنها پرداخته است در خاورمیانه و غرب آسیا می‌زیسته­ اند؟ آیا خداوند برای مردم دیگر نقاط دنیا پیامبرانی نفرستاده است؟ آیا قرآن منطق و هدف خاصی را در مطرح کردن مباحث مربوط به ادیان دیگر دنبال کرده است؟ قرآن درباره حقانیت و نجات بخشی دیگر ادیان چه موضعی دارد؟ مسلمانان چه نوع رابطه‌ای با غیرمسلمانان در پیش بگیرند؟ قرآن این متون مقدس را چگونه مطرح کرده است و چگونه درباره آنها داوری کرده است؟ «اهل کتاب» در قرآن چه معنا و مفهومی دارد؟

«ادیان در قرآن» نوشته عبدالرحیم سلیمانی است. سلیمانی استاد الهیات و ادیان دانشگاه مفید قم است. از سلیمانی پیش­تر کتاب‌های متعددی در حوزه ادیان و الهیات و فلسفه دین تألیف و ترجمه‌شده است. ازجمله تألیفات او می‌توان به ادیان زنده جهان، ادیان ابتدایی و خاموش، یهودیت، مسیحیت، کتاب مقدس، تعارض دعاوی ادیان، درآمدی بر الهیات تطبیقی اسلام و مسیحیت، سرشت انسان در اسلام و مسیحیت (با تکیه‌بر قرآن و عهدین) اشاره کرد.

ازجمله سرفصل‌های این کتاب می‌توان به منطق قرآن در سنجش دیگر ادیان، موضع قرآن در مورد متون مقدس پیشین، مفهوم اهل کتاب در قرآن مجید، برگزیدگی قوم بنی‌اسرائیل، سرزمین موعود، مسیحِ قرآن مجید در میان مسیح‌های هفت‌گانه، اصول همزیستی با غیرمسلمانان در قرآن و … اشاره کرد.

کتاب «ادیان در قرآن» نوشته عبدالرحیم سلیمانی در 498 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه مفید قم منتشرشده است.

منبع خبرگزاری ایبنا
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.