آیت‌الله وحید خراسانی: تعطیلی روز شهادت حضرت زهرا(س) موجب حفظ آبروی خاتمی در دنیا و آخرت می‌شود

اعتماد در این شماره از دفاع مسجدجامعی از مردم تهران و خاطره او از آیت الله وحید خراسانی گفته و در کنار انتشار یادداشتی از مصطفی ایزدی، به تجدید عهد آیت الله هاشمی با مردم و سخنان مرتضی مردیها درباره علیت پرداخته است.

مسجدجامعی از مردم تهران در برابر بداخلاقی ها دفاع کرد/آیت‌الله وحید خراسانی: تعطیلی روز شهادت حضرت زهرا(س) موجب حفظ آبروی خاتمی در دنیا و آخرت می‌شود
روزنامه اعتماد در صفحه 13 در گزارشی با عنوان «تهران، کوفه نیست» اعتراض احمد مسجدجامعی به رییس شورای شهر تهران به خاطر ممانعت از طرح دفاعیه او از مردم پایتخت در برابر توهین‌ها را منعکس ساخته است.
 
«حمیدرضا خالدی» با اشاره به برخورد شدید لفظی بین احمد مسجدجامعی و مهدی چمران نوشته است: «برای نخستین‌بار در دوره چهارم شورای شهر و در اقدامی کم سابقه، دو رییس اسبق و کنونی شورای شهر رودر روی هم قرار گرفتند.

در این روز، پس از پایان جلسه علنی، احمد مسجد جامعی، عضو شاخص اصلاح‌طلبان شورا به سمت میز رییس شورا رفت و به مهدی چمران، چهره اول اصولگرایان شورا نسبت به اداره جلسه اعتراض کرد. در طول جلسه مسجد جامعی چندین بار از ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه شورا، خواسته بود تا وقتی در اختیار وی قرارداده شود تا تذکری نسبت به توهین‌هایی که بعد از برگزاری انتخابات به مردم تهران شده است، بدهد؛ توهین‌هایی که مردم تهران را «اهل کوفه» خوانده‌اند، ولی چمران این اجازه را به وی نداده بود.»
 

مسجدجامعی پس از این رخداد، متن زیر را در فاع از رای مردم تهران به خبرنگاران ارائه کرد که به نکات منتخبی از آن اشاره می شود:

– گروهی از کسانی که نتیجه انتخابات را نپسندیده‌اند…. مرکز ایران را به زعم خودشان با کوفه مقایسه می‌کنند….. این در حالی است که شهروندان تهرانی خطایی نکرده‌اند که مستوجب چنین برخوردی باشند.
 
– با آنکه نامزدهای بک جریان در همان دور نخست تایید شدند و زمان و امکانات آنها به حدی بود که دست‌کم در پایتخت، در و دیوار و درخت و تیر چراغ‌برقی نبود جز آنکه تصویر و تبلیغات آنها بر آن آویخته شده بود. در کنار آنها، جریانات دیگر سیاسی بودند که با کمترین امکانات و بیشترین اتهامات و در بدترین شرایط در عرصه رقابت حاضر شدند.
 
– رییس دولت اصلاحات در این انتخابات، موضع صریح و روشنی گرفت و پیامی به جامعه داد که با رفتار هوشمندانه و مدنی شهروندان تهرانی به گرمی اجابت شد و با حضور پرشکوه مردم به بار نشست.
 

– هم‌زمانی انتخابات با ایام فاطمیه، نگارنده را به یاد سخنی از آیت‌الله وحید خراسانی می‌اندازد. تعطیلی روز شهادت حضرت زهرا(س) در تقویم رسمی، به وسیله رییس دولت اصلاحات و به درخواست این مرجع تقلید شیعیان انجام شد. بعدها که به مناسبتی در خدمت ایشان بودم، با اشاره به این تعطیلی فرمودند: «… من از افراد مختلف این کار را خواسته بودم، اما خدا این کار را برای ایشان ذخیره کرده بود، این خدمتی که او کرد، موجب حفظ آبروی او در دنیا و آخرت می‌شود…»
 
 
 
مصطفی ایزدی: مردم تهران به کسانی که رایشان را زینتی می دانستند، رای ندادند
روزنامه اعتماد در صفحه 1 یادداشتی از «مصطفی ایزدی» با عنوان «هزار نکته پنهان» را منتشر ساخته و به مسائل پیرامون انتخابات هفتم اسفند پرداخته است.
 
او پس از پرداختن به مظلومیت اصلاحات، رد صلاحیت های دو سویه، رهسپاری هاشمی در راه مردم و چند نکته دیگر، به موضوعی پرداخته که آن را یکی از عجایب این انتخابات دانسته است.
 

نگارنده در این خصوص نوشته است: «در ایران افرادی هستند که خود را ایدئولوگ فرض می‌کنند و بر حسب دیدگاه دینی خویش، رای مردم را تزیینی می‌دانند و حتی معتقدند که امام خمینی نیز برای بستن دهان خارجی‌ها، مردم‌سالاری را برای اداره جامعه برگزیده است (نقل به مضمون).
آنان این نوع نگرش‌ها را پیگیری می‌کنند، اما همین افراد برای مجلس خبرگان رهبری، خویشتن را در معرض رای مردم- مردمی که رای‌شان را تزیینی می‌دانند- قرار دادند. اتفاقا مردم هوشیار هم در تهران، از رای دادن به چنین افرادی خودداری کردند و گفتند که ما به کسانی رای می‌دهیم که به رای‌مان اصالت می‌دهند. این پدیده از عجایب انتخابات هفتم اسفندماه است.»

 
 
آیت‌الله هاشمی: عهد دیرینم با مردم برای زدودن خرافات از دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را تجدید می‌کنم
اعتماد در صفحه 3 پیام آیت‌الله هاشمی  رفسنجانی به مردم پس از انتخابات هفتم اسفند را منتشر ساخته و  رای مردم در این انتخابات را اوج بلوغ سیاسی آنان و هوشیاری ملی و دینی در مقابل دسیسه‌ها و توطئه‌ها توصیف نموده است.
 
او استیصال بدخواهان داخلی را سبب دست به دامان شدن آنها به انگلیسی‌ها، داعش و حتی وهابی‌های سلفی دانسته و با قدردانی از مردمی که با حضور خویش، نظام اسلامی را بیمه کردند، آورده است: «اکنون با شما مردم آن عهد دیرین را تجدید می‌نمایم که در راه آبادانی ایران عزیز، زدودن خرافات از دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع)، حمایت از آرمان‌های امام(ره) و شهدا، تقویت پایه‌های میانه‌روی دینی در جامعه و نهادینه کردن خط اعتدال و اعتماد متقابل میان مردم و نظام، خواهم کوشید»
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اوضاع منطقه و تلاش دشمنان ایران و تشیع برای ایجاد اختلاف و بروز نا امنی‌ها، خواستار حفظ و تقویت حضور مردم در صحنه به عنوان نعمتی خداوندی شده است.
 
 
 
روایتی از علیت در زندگی روزمره
روزنامه اعتماد در صفحه 7 به انتشار سخنرانی «مرتضی مردیها»، استاد پیشین فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران پرداخته و روایت او از «علیت در زندگی روزمره» را منعکس نموده است.
 
او علت اصلی در آمیختگی ذهن ما با علیت را در خواهشگر بودن انسان دانسته و معتقد است چون به نظم علّی معتقد شده‌ایم، برای به دست آوردن مطلوبات و پرهیز از امور ناخوشاین دغدغه علّی داریم و در امور مطلوب به دنبال تقویت علت یا علل و در امور ناخوشایند به جست‌وجوی تضعیف علت یا علل هستیم.

مردیها با پرداختن به نظرات دیوید هیوم و کانت درباره علیت، معتقد است با ظهور علوم انسانی جدید این سوال مطرح شد که چه ترکیبی میان علیت در جهان طبیعی و علیت ناشی از تصمیم و اراده انسان باید قائل شد که این جدال تاکنون ادامه دارد.
 
این استاد دانشگاه در ادامه به «مشکل علیت در زندگی روزمره» پرداخته و با آوردن مثال هایی از علم پزشکی، اقتصاد، روانشناسی اجتماعی و سیاست می گوید: «تصور دنیایی که در آن هیچ نوع دریافت حداقلی از علت و معلول‌ها در آن ممکن نباشد، دشوار است اما اجرای آن را نمی‌دانم که ممکن است یا خیر.»
 
 

تاملاتی در روشنفکری
این روزنامه در صفحه 7 بخشی دیگر از سلسله یادداشت های «موسی اکرمی» درباره «تأملاتی در روشنفکری‌» را به چاپ رسانده است. نگارنده که در بخش‌های پیشین این نوشتار، به 51 بند از مبانی روشنفکری اشاره نموده، در این بخش به پنجاه و دومین بند با عنوان «اصطلاحات منورالفکر و روشنفکر در ایران» پرداخته و برای دستیابی به مجموعه‌ای از ویژگی ها برای روشنفکر یا تعریف روشنفکر و روشنفکری، بهتر دیده تا با پدیدآیی و رواج این واژه ها آشنایی صورت گیرد.
 

اکرمی در این قسمت از یادداشت، به بحث درباره این لغات و واژگان پرداخته است:

١) Aufgeklárte آلمانی (enlightenedانگلیسی، éclairéفرانسوی یا Illuminé)،
٢)intelligencijaинтеллигенция روسی (intelligentsia انگلیسی و فرانسوی)
٣)intellectuel فرانسوی (intellectual انگلیسی).

اکرمی در این بخش از یادداشت، به گونه‌ ای گذرا و بدون استناد به مدارک معتبر، به ذکر نکاتی پرداخته است:
١.اصطلاحات Aufklärung (آلمانی) وÉclaircissement (فرانسوی) و Enlightenment  (انگلیسی) مشخصاً به دوران مهمی در تاریخ اندیشه غرب ارجاع دارند که اواخر سده هفدهم تا اواخر سده هیجدهم را در بر گرفته است و از سوی مترجمان و مؤلفان ایرانی به «روشنفکری»، «روشنگری» و «روشن اندیشی» ترجمه شده اند.

٢. من بعداً به اصطلاح intelligencija / интеллигенция روسی (intelligentsia انگلیسی و فرانسوی) و اهمیت بسیار زیاد آن در نظریه و عمل روشنفکری از یک سو، و در روشنفکری تأثیرگذار روسیه بر جهان و ایران از سوی دیگر به تفصیل خواهم پرداخت.

٣. اصطلاح انتلکتوئل (  intellectual فرانسوی، intellectual انگلیسی)، به معنای مورد نظر ما در بحث از روشنفکری، ظاهراً برای نخستین بار از سوی ژرژ کلمانسو، سردبیر روزنامه Aurore، به کار رفت

۴. تاریخچه برساخت اصطلاح «روشنفکر» و بهره گیری از آن هنوز بر من روشن نیست. بنابر آنچه در فرهنگ معین آمده است این اصطلاح معادل اصطلاح فرانسوی Illuminé تلقی شده است.
 
 

دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
آیت‌الله صافی گلپایگانی درست چند روز پس از برگزاری انتخابات به دیدن سیدحسن‌خمینی رفت./ آیت‌الله صافی گلپایگانی: نمی‌توانند با هیچ کار مقامات اشخاص را کم کنند.
 
 
فرمانده سپاه پاسداران: باید خودمان را برای حفاظت و حراست از ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی آماده کنیم./ وقتی جهاد در راه خدا باشد خدا هم کمک می‌کند همان‌طوری که آلمانی‌ها اذیت کردند و کمپرسور را ندادند و متخصصین خودمان آن را ساختند.
 
 
بخشی از یادداشت جواد طوسی در صفحه آخر اعتماد: به سیر قهقرایی جامعه روشنفکری‌مان می رسی وقتی می‌بینی فیلمسازی با مدارج تحصیلی کارشناسی فلسفه از دانشگاه «مک‌گیل» و کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه «گولف» و کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی از دانشگاه «ترنت» به جانبداری از برخوردهای نامنعطف یک بازیگر زن توانای سینمای ایران در گفت‌وگویی رسانه‌ای، همه خبرنگارها را از زیر تیغ فلسفی خود عبور می‌دهد و آنها را «دوزاری» خطاب می‌کند. ما که بی‌طرفانه و معصومانه ناظر ماوقع هستیم دوزاری‌مان افتاد که چه ارتباط تنگاتنگی میان هنر و فلسفه و «آدم بودن» است.  امید آن کسی که آنقدر خوب و استادانه توانست در آخرین فیلمش قورباغه را جای فولکس واگن جا بزند، دوزاری‌اش بیفتد!

 اعتماد در این شماره از دفاع مسجدجامعی از مردم تهران و خاطره او از آیت الله وحید خراسانی گفته و در کنار انتشار یادداشتی از مصطفی ایزدی، به تجدید عهد آیت الله هاشمی با مردم و سخنان مرتضی مردیها درباره علیت پرداخته است.مرور مطبوعات/ ‌چهار‌شنبه‌ 12 اسفند/ روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.