رمضان سخت برای مسلمانان بریتانیا

صوفیه علم، رئیس برنامه‌های مسجد شرق لندن، گفت: “تجربه مشترک روزه و عبادت در طول ماه مبارک، احساس وحدت و هدف مشترک را در جامعه مسلمانان بریتانیا تقویت می‌کند. اما برخی از مسلمانان این کشور در بحبوحه بمباران مداوم غزه و افزایش اسلام‌هراسی در بریتانیا، با قلب سنگین ماه رمضان را آغاز کرده‌اند.”

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از گاردین، صوفیه علم گفت: “این ماه معمولاً زمان تأمل معنوی، گردهمایی و شادی است، اما درگیری بر ذهن ما سنگینی می‌کند. بسیاری از مسلمانان نگرانی و اندوه عمیق خود را نسبت به از دست دادن زندگی و رنج فلسطینیان ابراز کرده‌اند.”

به گفته وزارت بهداشت حماس، از ماه اکتبر تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر، عمدتاً زنان و کودکان، در غزه کشته شده‌اند. حدود ۸۵ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه نیز از زمان آغاز بمباران اسرائیل آواره شده‌اند.

با وجود درخواست‌ها برای آتش‌بس قریب‌الوقوع، نگرانی‌ها درباره حمله قریب الوقوع اسرائیل به رفح – آخرین مکان امنیت نسبی برای فلسطینی‌های آواره – همچنان وجود دارد.

یک پناهجوی فلسطینی ساکن یورکشایر، که می‌خواست نامش فاش نشود، گفت که “مشاهده این که خانواده‌ها در رنج و در معرض تهدید هستند، این رمضان را واقعاً سخت می‌کند. ما احساس گناه داریم، به عنوان مثال، وقتی غذا می‌خوریم، احساس خوشحالی نمی‌کنیم. زیرا می‌دانیم که خانواده‌ها در غزه غذا ندارند.”

کامران حسین، مدیر اجرایی مرکز میراث مسلمانان بریتانیا در منچستر، گفت که رنج غزه ” در صدر ذهن جامعه است”.

او گفت: “آنچه در سال‌های اخیر تغییر کرده‌است، رسانه‌های اجتماعی و شیوه‌ای است که اکنون درگیری‌ها را تجربه می‌کنیم. همه افراد می‌توانند این تصاویر زنده تکان دهنده از معلولیت و کشته شدن نوزادان، گرسنگی کودکان و غم دیگران را دریافت کنند. جامعه مسلمان این درد را عمیقا احساس می کند، بنابراین غزه در بسیاری از گفتگوها و تصمیم گیری‌های ما نیز نقش دارد و مردم سازمان‌ها را تحریم می‌کنند و برای غزه کمک‌های مالی جمع می‌کنند.”

حسین همچنین گفت که به کارکنان امنیتی این مرکز دستور داده شده که امسال به دلیل افزایش حوادث اسلام هراسی در بریتانیا “هوشیارتر” باشند.

آمار منتشر شده توسط Tell Mama نشان می‌دهد که حوادث اسلام‌هراسی در بریتانیا پس از حمله سال گذشته حماس بیش از سه برابر شده است که عمده قربانیان آن زنان مسلمان بوده‌اند.

منبع گاردین
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.