دین‌آنلاین؛ استمرار و تداوم

سروش دباغ در یادداشتی که به مناسبت ده‌سالگی دین‌آنلاین نوشته، «استمرار و تداوم» را یکی از مهمترین معیارهای موفقیت یک نهاد فرهنگی دانسته است.

خرسندم که در چند سال گذشته، کثیری از مطالب نوشتاری‌ام در این رسانه وزین منتشر شده است؛ جستارهایی که درباره معنویت مدرن قلمی کرده بودم، دیدگاه‌هایم درباره دین‌داری و چالش‌های آن و برخی از گفت‌وگوها و مقالاتم درباره هنر و دین در همین تارنما همرسانی شده است. البته خواننده این یادداشت کوتاه، نباید از سخنم این برداشت را کند که چون شماری از نوشته‌هایم در این رسانه نشر یافته‌اند، نیک می‌دانم. خیر. چنین نیست.

حقیقتاً از چند سال پیش که با این رسانه آشنا شدم، از مخاطبان جدی آن بوده‌ام. بیشتر مطالب این سایت را می‌خوانم و از آنها بهره می‌جویم. خوش دارم که در آینده نزدیک نسلی از نویسندگان ایرانی بیشتری از داخل و خارج کشور برای فربه‌تر شدن این رسانه مستقل، فسفر مغز بسوزانند و انگشت بر صفحه‌کلید ببرند.

اما افزون بر مطالب و محتوای این رسانه برخط، یک شادباش دیگر نیز باید گفت به این خاطر که چنین رسانه‌ای در فضای حاکم بر ایران توانسته استمرار داشته باشد. کمتر نهاد فرهنگی در ایران عزیزمان داریم که توانسته باشد ده سال، به شکل منظم و بدون وقفه به کار خود ادامه دهد. نه که نبوده. انگشت‌شمار هستند.

فارغ از آنچه می‌توان درباره محتوای این تارنما عرض کرد، خودِ خبر ده سالگی این سایت خبر رضایت‌بخشی است؛ چراکه با وجود دستگاه‌های نظارتی و سانسور شدید در ایران، این رسانه استقلال خود را حفظ کرده. در نتیجه تداوم در به‌روز رسانی مطالب سایت دین‌آنلاین – فارغ از هرگونه داوری درباره مطالب – بسیار میمون و مبارک است. «استمرار و تداوم» یکی از مهمترین معیارهای موفقیت یک نهاد فرهنگی است.

دین‌آنلاین اکنون ده ساله شده و به باور من در این سالیان به قدر وسع خود، بر غنای ادبیات نواندیشی دینی و عرفانی و فلسفی افزوده است. جا دارد دست همه دست‌اندرکاران این تارنما را به گرمی بفشارم و آنچه در دل دارم را از زبان حافظ بگویم: «بر این رواق زبرجد نوشته‌اند به زر که جز نکویی اهل کرم نخواهد ماند»

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.