لوموند: ترامپ به نام اسرائیل بین یهودیان آمریکایی تفرقه ایجاد می‌کند

لوموند فرانسه می‌نویسد: حمایت بی قید و شرط کاخ سفید از نتانیاهو، یهودیان امریکا را که همبستگی خود با اسرائیل را برابر همسویی با «تندروهای» بر سر قدرت نمی‌دانستند، به شدت دچار تفرقه کرد.

لوموند نوشت: حمایت بی قید و شرط کاخ سفید از نتانیاهو موجب تفرقه بین جامعه یهودیان شده است. ترامپ آن‌ها را به «دوست نداشتن اسرائیل به اندازه کافی» متهم کرده است.

در سال ۲۰۱۶ فقط یک چهارم یهودیان آمریکایی به ترامپ رأی دادند، به احتمال زیاد به همین اندازه در انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده رأی خواهند داد.

شانزدهم سپتامبر ترامپ در تماس تلفنی خود با رهبران جامعه یهودی ناامیدی خود را از این روند ابراز کرد. از مقامات یهودی خواست تا حمایت بیشتری از مردم یهود برای اسرائیل بگیرند.

او داماد خود را که خود یک یهودی ارتدکس است، به عنوان «رهبر اسرائیل» مطرح کرد و نتیجه گیری کرد: «ما کشور شما را دوست داریم»، گویی که «کشور» یهودیان آمریکا اسرائیل است و نه امریکا.

این نخستین بار نیست که ترامپ وفاداری هموطنان یهودی خود را زیر سؤال می‌برد. قبل از ائتلاف یهودیان جمهوری خواه، در آوریل ۲۰۱۹ در لاس وگاس، او برای تعیین بنیامین نتانیاهو، به «نخست وزیر شما» اشاره کرد.

در مقابل شورای اسرائیلی-آمریکایی در میامی، گفت: «دولت یهود هرگز در کاخ سفید دوست بهتری از ترامپ نداشته است» او می‌گوید که یهودیان آمریکایی «باید به من رأی دهند، آن‌ها چاره دیگری ندارند». از نظر وی تنها مشکل این خواهد بود که برخی از یهودیان «اسرائیل را به اندازه کافی دوست ندارند.»

چنین اتهامی موجی از انتقادات را در جامعه یهودیان برانگیخت. حتی گروهی به استفاده ترامپ از «کلیشه‌های ضد یهودی» به ویژه «عدم وفاداری به اسرائیل» به شدت محکوم کردند.

حمایت بی قید و شرط کاخ سفید از نتانیاهو، یهودیان امریکا را که همبستگی خود با اسرائیل را برابر همسویی با «تندروهای» بر سر قدرت نمی‌دانستند، به شدت دچار تفرقه کرد.

جامعه یهودی به طور گسترده از اوباما در توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد، توافقی که لغو آن توسط ترامپ فقط باعث تشدید تنش‌ها در منطقه شد.

فقط یهودیان ارتدکس، به دلیل پایبندی به ترامپ متمایز هستند و میلیاردر استفن شوارزمن، رئیس شرکت بلک استون، در حمایت مالی از ترامپ به او پیوست. در حالی که به نوشته «جروزالم پست» سایر حامیان بزرگ یهودی از جو بایدن و حزب دمکرات حمایت می‌کنند.

یهودیان آمریکایی نگران آزادی بیان و خشونت‌های یهودی ستیزی در طول سال‌های ریاست جمهوری ترامپ هستند.

در مناظره تلویزیونی با بایدن، تمجید ترامپ از شبه نظامیان راست افراطی، شوک نمایش یهود ستیزی شارلوتسویل در سال ۲۰۱۷ را دوباره زنده کرد.

قطعاً چیزی بیش از تبلیغات ترامپ در مورد «عشق به اسرائیل» برای کسب بیش از یک چهارم از رأی دهندگان یهودی لازم است.

نظریه پردازان جمهوری خواه تلاش می‌کنند تا برخی از رأی دهندگان یهودی در «ایالت‌های خاکستری» در پنسیلوانیا، میشیگان و به ویژه فلوریدا، را از رأی دادن به بایدن منصرف کنند.

هیچ گاه تضاد بین «اتحاد» ترامپ و نتانیاهو از یک سو و اختلاف اکثر جامعه یهودیان با رئیس جمهور از سوی دیگر، تا این حد نگران کننده نبوده است.

منبع خبرگزاری شفقنا
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.