سازمان ملل تغییر مرزی فلسطین پس از ۱۹۶۷ را به رسمیت نمی‌شناسد

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که این سازمان هرگونه تغییر در مرزهای فلسطین پس از ۱۹۶۷ از جمله در ارتباط با قدس را به رسمیت نمی‌شناسد و همه فعالیت‌های شهرک‌سازی از جمله تخلیه و تخریب خانه‌های فلسطینی را بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی می‌داند.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد این سازمان هیچ گونه تغییری در مرزهای ۱۹۶۷ از جمله در ارتباط با قدس را هرگز به رسمیت نخواهد شناخت. رئیس مجمع عمومی سازمان ملل نیز بر لزوم احترام به حقوق مردم فلسطین به ویژه فلسطینی‌هایی که از بیش از ۵۰ سال قبل تحت اشغال زندگی می‌کنند، تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در گفتگو با العربی الجدید در پاسخ به سوالی درباره کوچاندن ده‌ها خانواده فلسطینی از محله شیخ جراح در قدس اشغالی و صدور دستورات قضایی در این خصوص از سوی دادگاه‌های اسرائیلی و همچنین اشغال خانه‌های فلسطینی‌ها توسط شهرک‌نشین‌ها تاکید کرد: سازمان ملل هنوز تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی از جمله تخلیه و تخریب خانه‌های فلسطینی را بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی می‌داند.

دوجاریک در ادامه قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت در سال ۲۰۱۶ مربوط به شهرک‌سازی‌ها را یادآور شد که در آن از رژیم صهیونیستی خواسته شده شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس را متوقف کند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در ادامه تاکید کرد: جامعه جهانی به استثنای تغییراتی مع دو طرف فسطینی و اسرائیلی در مذاکرات درباره آنها توافق کردند، هیچ گونه تغییری در مرزهای ۱۹۶۷ از جمله در ارتباط با قدس را هرگز به رسمیت نخواهد شناخت.

او درباره بیانیه اخیر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که از تعویق انتخابات پارلمانی ۲۲ ماه جاری میلادی خبر داده بود، گفت: لازم است فلسطینی‌ها بتوانند از طریق صندوق‌های رای‌گیری نظرات خود را بیان کنند و امیدوارم موانع این موضوع برداشته شوند.

دوجاریک افزود: امیدوارم چه این مشکل داخلی است و چه مربوط به حقوق فلسطینی‌ها در اراضی اشغالی به ویژه قدس شرقی و امکان رای‌دهی برای آنها، این مسایل حل شوند تا فلسطینی‌ها بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

این مسئول سازمان ملل درباره اینکه عباس تاریخ جدیدی برای انتخابات تعیین نکرده، گفت: امیدوارم تاریخ جدید تعیین شود، این یکی از مسایلی است که با طرف‌های مختلف درباره آن گفتگو شده و تور وینسلند، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه نیز از تشکیلات خودگردان خواسته تاریخ جدیدی را برای انتخابات تعیین کند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل درباره انتقادها و مخالفت گروه‌های فلسطینی با به تعویق افتادن انتخابات گفت: دستکم می‌توانم بگویم که آنجا فضای سیاسی پیچیده‌ای است، موضعگیری ما که در دیدارهای خصوصی و علنی همواره ابراز کرده‌ایم، تاکید بر اهمیت تعیین تاریخی برای برگزاری انتخابات است.

گفتنی است رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به این دلیل که رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌های ساکن شهر قدس اجازه شرکت در انتخابات را نمی‌دهد، تصمیم به تعویق این انتخابات گرفت.

در همین راستا، ولکان بوزکر، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی در دفتر سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به سوالی درباره گزارش اخیر دیده‌بان حقوق بشر درباره اقدامات نژادپرستانه و ظالمانه مقامات اسرائیلی در حق فلسطینی‌ها و ارتکاب جنایات ضد بشری در حق آنها، بر لزوم احترام به حقوق مردم فلسطین و حقوق بشر فلسطینی‌هایی که از بیش از ۵۰ سال قبل تحت اشغال زندگی می‌کنند، تاکید کرد.

بوزکر در پاسخ به این سوال که آیا مجمع عمومی نشست‌هایی را برای بررسی موارد نقض حقوق بشر فلسطینی‌ها و گزارش یاد شده برگزار خواهد کرد یا نه و اینکه شخص او به عنوان رئیس این مجمع چه نقشی در این زمینه ایفا خواهد کرد، گفت: دیده‌بان حقوق بشر یک سازمان مستقل بوده و بخشی از نهادهای سازمان ملل نیست. موضعگیری سازمان ملل درباره درگیری‌های فلسطینی-اسرائیلی مشخص بوده و مسایل مربوط به امنیت و صلح به خوبی مستندسازی شده‌اند و از مدت‌ها قبل نگرانی مستمری در مورد مسایل حقوق بشری و قوانین انسانی و بین‌المللی وجود دارند.

رئیس مجمع عمومی سازما ملل در ادامه اظهار کرد: مردم فلسطین از بیش از ۵۰ سال قبل تحت اشغال زندگی می‌کنند و چنین اشغالگری مستمری پیامدها و ابعاد متعددی دارد، جامعه جهانی باید تا زمان اجرای راه‌حل “دوکشوری”، در مورد رعایت حقوق بشر در حق فلسطینی‌ها مطمئن شود. این درگیری ابعاد بسیاری در برنامه‌های مجمع عمومی دارد و از نظر تئوری امکان برگزاری نشست‌های فوق‌العاده و یا ویژه ای درباره این موضوع (فلسطین و حقوق بشر) وجود دارد. در صورتی که هر گونه درخواستی از طرف هر یک از کشورهای عضو (مجمع عمومی) در این خصوص مطرح شود، من به عنوان رئیس مجمع آن را بررسی خواهم کرد. من به عنوان رئیس مجمع تنها زمانی می‌توانم در این خصوص تصمیم‌گیری کنم و یا هرگونه گفتگویی درباره هر یک از این موضوعات انجام دهم که یکی از کشورهای عضو چنین درخواستی داده و از آن حمایت شود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.