تأکید یهودیان امریکا بر عادلانه بودن جنگ و راه حل دو دولتی

بزرگترین فرقه یهودی آمریکا در بیانیه‌ای جنگ اسرائیل و حماس را “عادلانه” خواند اما بر حمایت خود از راه حل دو دولتی تاکید کرد.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از رلیجن نیوز، بیانیه‌ای که به دست بیش از ده‌ها رهبر جنبش اصلاحات در آمریکا و کانادا امضا شده است، شامل حمایت قاطع از اسرائیل و در عین حال انتقاد از برخی سیاست‌های پس از جنگ اسرائیل است.

هفته گذشته، در بحبوحه درخواست‌های بین المللی دوباره برای احیای راه حل دو کشوری، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، صراحتاً تشکیل کشور مستقل فلسطین را رد کرد. یکشنبه گذشته در اورشلیم شرقی، هزاران نفر از جمله چندین وزیر دولت نتانیاهو از یهودیان خواستند تا در نوار غزه مستقر شوند. (اسرائیل در سال ۲۰۰۵ نیروهای خود را از نوار غزه خارج کرد و شهرک‌نشینان یهودی را مجبور به تخلیه خانه‌های خود کرد.)

جنبش اصلاحات در قالب بیانیه مذکور با موضع نتانیاهو و با تلاش جدید برای حضور اسرائیل در غزه مخالفت کرد. اتحادیه یهودیت اصلاحات( نماینده تقریباً ۸۵۰ کنیسه) و کنفرانس مرکزی خاخام‌های آمریکا( نماینده ۲۰۰۰ خاخام اصلاح طلب) این بیانیه را صادر کردند. بر اساس داده‌های تحقیقاتی مرکز پیو، حدود ۳۷ درصد از یهودیان آمریکایی خود را اصلاح‌طلب می‌دانند.

در این بیانیه آمده‌است: “ادامه اشغال کرانه باختری بدون تمایل برای حل و فصل مسالمت‌آمیز درگیری، نسل‌های آینده را به درگیری‌های بی‌پایان محکوم خواهد کرد. بازسازی شهرک‌ها در غزه تأثیر مخرب مشابهی خواهد داشت. انکار حق تعیین سرنوشت فلسطینیان مانعی برای صلح است.”

اما این سازمان‌ها همچنان از انتقام‌جویی مداوم اسرائیل برای حملات ۷ اکتبر حماس در اسرائیل حمایت کردند و گفتند که “هدف اسرائیل از ریشه‌کن کردن قابلیت‌های نظامی حماس به دلیل تعهد مستمر حماس برای نابودی اسرائیل است”.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.