سخنان ملکیان در بیان دغدغه‌‌های اگزیستانسیل موحد

اعتماد در اولین روز هفته به بررسی سخنان معترضان به برگزاری بازی فوتبال در روز تاسوعا پرداخته و دلایل عدم وجود جسارت اندیشیدن در مراکز آموزشی را بررسی نموده است.

چرا هر روز منزوی‌تر می‌شوند؟
در سرمقاله امروز روزنامه اعتماد، موضوع برگزاری فوتبال در روز تاسوعا و فهم علت مخالفت با آن مورد توجه قرار گرفته و به برگزاری بی دردسر یک بازی فوتبال تیم ملی ایران در روز عاشورا در ورزشگاه آزادی در سال های قبل اشاره شده است.
 
در بخشی از این نوشتار، به علت اصلی مخالفت آیت الله یزدی پرداخته شده و آمده است: «برخی تصور می‌کنند که بقای یک شیوه تفکر یا زندگی در معرض سوال و ابهام است. به همین دلیل هر پدیده‌ای می‌تواند منشأ نگرانی شود. زیرا گمان دارند که نوعی از سبک زندگی در حال محاصره کردن آن شیوه تفکر یا زندگی مطلوب آنان است. وقتی که انسان نگران موجودیت مطلوبش شود، هر چیزی را با سوءظن و ابهام می‌بیند. هر صدایی را علیه آن موجودیت ارزیابی می‌کند، بدون آنکه گوینده آن صدا چنین قصدی را داشته باشد. از تحول استقبال نمی‌کند، چون تصور می‌کند تغییرات آن قابل کنترل برای او نیست و در نهایت او بازنده تغییر و تحول است. ولی این ترس و رفتار ناشی از آن نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه موجودیت مورد نظر را بیش از پیش تحت خطر قرار می‌دهد. زیرا قدرت انطباق‌پذیری خود را از دست می‌دهد و هر روز منزوی‌تر می‌شود.»
 
 امام جمعه موقت تهران: همه به جای کف، باید فریاد بزنند یاحسین!
«شعار فقط یا حسین» عنوان گزارش اعتماد از سخنان آیت‌الله محمد‌علی موحدی‌کرمانی، خطیب موقت جمعه این هفته تهران است که از قول او آورده است:
 
– مساله مسابقات فوتبال، مساله عجیبی شده. از طرفی تذکرات داده شده است، بنده هم در این رابطه تذکر می‌دهم.

– از طرفی اظهار می‌کنند که اگر آن را در ایران تعطیل کنیم توالی فاسد زیادی خواهد داشت. من در این زمینه وارد نمی‌شوم اما باید بگویم که اگر قرار است شب عاشورا مسابقات فوتبال انجام بگیرد، دقت کنید که فضای استادیوم باید صددرصد عاشورایی و کربلایی باشد، در و دیوار آنجا باید سیاه پوش شود، تمام فضا سیاه پوش شود و فریاد یا حسین از میان جمعیت پیوسته بلند شود. عوض کفی که در این مسابقات زده می‌شود باید همه فریاد بزنند یاحسین.

این گزارش، همچنین به تجمع دیروز جمعی از انصار حزب‌الله تحت عنوان «آمران به معروف و ناهیان از منکر» در اعلام انزجار از برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی اشاره نموده است. حسین‌الله‌کرم در این تجمع گفته است: «اگر حرمت‌شکنی شود، مسوولان سه قوه باید استعفا دهند یا از کار برکنار شوند.»
 
 
دغدغه‌های اگزیستانسیل موحد
این روزنامه در صفحه 7 گزارشی از مراسم رونمایی کتاب شعر «شاهد عهد شباب»، اثر محمدعلی موحد را به چاپ رسانده و سخنان مصطفی ملکیان را زیر عنوان «دغدغه‌های اگزیستانسیل موحد» ارائه نموده است.
 او در بخشی از سخنان، گفته است: «آرمان‌های استاد موحد در این اثر، خیلی متعالی و بلند پروازانه است. از قدیم الایام متفکران و فرزانگان و بنیانگذاران ادیان و مذاهب و الهی دانان آرمان‌ها را به «فردی» و «اجتماعی» تقسیم‌بندی می‌کردند…. همچنین آرمان‌های بشری را در سه دسته «حقیقت»، «خیر» و «زیبایی» به لحاظ فردی و سه دسته «عدالت»، «آزادی» و «برابری» به لحاظ جمعی می‌توان تقسیم بندی کرد. بنابراین ما در زندگی با شش آرمان سرو کار داریم. جالب است در این اشعار اگر نگویم به همه این آرمان‌های شش گانه پرداخته شده است، حتی اگر حق همه آنها ادا نشود…. برای کسی مثل من خیلی ارزشمند است که شخصی یک نوع نگاه معتدل به همه آرمان‌ها دارد و نه اینکه آرمانی او را نسبت به آرمان دیگری دچار فراموشی کند و چنان مسحور یکی از این آرمان‌ها شود که اساسا توجه نکند آرمان دیگر یا آرمان‌های دیگری هم وجود دارد. این نوع تفسیر آرمانی از فرد و جامعه در این اشعار به چشم می‌خورد.»
  
تحولات فقه در تمدن متن محور
روزنامه اعتماد در صفحه 7 به معرفی کتاب «تحولات فقه در تمدن متن محور» پرداخته و درباره آن نوشته است: «این کتاب به سیر تحول فقه در سده‌های نخستین تاریخ اسلامی از آغاز تا شکل‌گیری مکتب اصحاب حدیث متاخر اختصاص دارد. نویسنده کتاب به اهمیت فقه در تمدن اسلامی واقف است و می‌نویسد: « فقه در تمدن‌های نقل محور همان جایگاهی را داراست که فلسفه در تمدن‌های مبتنی بر عقل خودبنیاد.»
 حامد خانی (فرهنگ مهروش) دانشیار گروه الهیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در این اثر به موضوعاتی نظیر «تحولات حقوقی، عبادی و مناسکی جامعه عرب در آستانه ظهور اسلام»، «تحول شیوه‌های صدور حکم شرعی در دوران شکل نیافتگی علم فقه» و «جریان‌های فکری نیمه دوم سده دوم هجری قمری و پیدایی تدریجی فقه به مثابه یک علم» پرداخته است.
  
احساسات مذهبی نامرغوب
این روزنامه در صفحه 10 گفتگو با فردین خلعتبری، درباره موسیقی مذهبی و آسیب‏‌شناسی امروز آن را منتشر ساخته و درباره آسیب‌شناسی وضعیت فعلی در موسیقی با رویکرد سوگواری و نوحه‌سرایی سخن به میان آورده است.
 او در بخش از سخنان خود، خاطرنشان ساخته است: «در سالیان قبل، هنری که منسوب به مذهب می‌شد، هنری لوکس بود. وقتی یک مکان مذهبی مثل مسجد را بررسی می‌کنید، می‌بینید که معماری بسیار لوکس و پر از تزیینات گران‌قیمت دارد و همان معماری را دارد که برای جاهایی مثل کاخ‌ها به‌کار برده می‌شده…. اگر به این بناها نگاه کنید در این معماری‌ها، دوران‌شناختی هنر امکان‌پذیر و قابل‌بازشناسی است…. همین مساله را در تعزیه هم می‌توانید ببینید. تعزیه به‌عنوان کارنمایشی و سواد شفاهی مردم ما است که آدم‌های معتبری در آن فعالیت می‌کردند. اگر کسی می‌خواند خوش‌صداترین بود اگر کسی می‌نواخت بهترین نوازنده بود و باید این سوال را بپرسیم که چرا در این دوره‌ای که هستیم آنچه به مذهب منسوب می‌شود، دارد شکل نامرغوبی می‌گیرد…. به‌تبع آن سهل‌انگاری، انتظار بیشتری در موسیقی نمی‌توان داشت…. این نامرغوبی همین‌گونه ادامه دارد و حتی احساسات مذهبی نامرغوب را به وجود می‌آورد که در درجه اول نازیباست و در درجه دوم بدون شناخت است.»
  
تفلسف از راه درگیر شدن با فرآیند فلسفه‌ورزی ممکن می‌شود
اعتماد در صفحه 16 بخش دیگری از سلسله یادداشت های فلسفی محسن آزموده را با عنوان «فلسفه‌ورزی یا فلسفه دانی: تقدم فرآیند بر فرآورده» منتشر ساخته و یک دلیل اصلی و اساسی عدم آموزش استقلال فکری و جسارت اندیشیدن و پرسیدن در نهادهای آموزشی ما را «تاکید بر فرآورده به جای فرآیند» دانسته است.
 
او که معتقد است یادگیری فلسفه‌ورزی یا تفلسف، جز از طریق درگیر شدن با فرآیند فلسفه‌ورزی ممکن نمی‌شود، می نویسد: «یک راه ساده برای آشنایی با فرآیند فلسفه یا همان فلسفه‌ورزی مطالعه اصل آثار فیلسوفان است…. راه اصولی‌تر اما فهم روش فلسفه‌ورزی است. نخستین شرط فلسفه‌ورزی، درگیر شدن در وضعیت سوال و حیرت است، فلسفه‌ورزی با حیرت آغاز می‌شود و فیلسوف در وهله اول در وضعیتی بغرنج گرفتار شده و مساله‌ای برای او پدید آمده است. مساله دوم اما آن است که تنها و یگانه راه برون رفت از این وضعیت با تکیه بر عقل و خرد حاصل می‌شود و فیلسوف هیچ تکیه‌گاهی جز عقل ندارد. سومین نکته‌ای که هر فلسفه‌ورزی باید بدان پایبند باشد این است که در فلسفه هیچ پرونده‌ای مختوم نمی‌شود و هیچ پرسشی به پاسخ نهایی نمی‌رسد و همواره این امکان برای فیلسوفان بعدی یا حتی خود او گشوده است که در نتایج و فرآورده‌هایی که حاصل آورده، امکان تردید هست.»
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 عبدالله اسفندیاری، معاون اسبق فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی: ما ساموئل خاچیکیان را ممنوع الکار نکردیم و برخلاف حرف‌ها او خودش خواست که فیلم «چاووش» را بسازد، او مسیحی بود اما نهج البلاغه را خوانده بود و به آن علاقه داشت و گفت می‌خواهم فیلمی در این باره بسازم. ما از «چاووش» حمایت کردیم مثل همه فیلم‌هایی که آن زمان حمایت می‌کردیم و آن سال‌هایی که کار نکرد، ربطی به ممنوع الکاری نداشت.
 
 در نود و دومین نشست دوره چهارم یک‌شنبه‌های انسان‌شناسی و فرهنگ، درباره «فرهنگ، شهرت و آیین» صحبت می‌شود تا زوایای مختلف فرهنگ و آیین در جامعه ایرانی مورد بررسی قرار گیرد. در این نشست دکتر پیچرانلو و دکتر رحمانی درباره «فرهنگ، شهرت و آیین» صحبت می‌کنند و در ادامه، مطابق برنامه‌ همیشگی این نشست‌ها فیلم مستند «نخل» ساخته فرهاد ورهرام اکران می‌شود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.