نگاهی به کتاب «تاریخچه کوتاهی از فلسفه»

کتاب «تاریخچه کوتاهی از فلسفه» اثر نایجل واربرتون و به ترجمه مریم تقدیسی از سوی نشر ققنوس روانه بازار نشر شده است.

کتاب «تاریخچه‌ کوتاهی از فلسفه» نوشته‌ «نایجل واربرتون» را «مریم تقدیسی» به فارسی برگردانده است. این کتاب به معرفی متفکران بزرگ فلسفه غرب می‌پردازد و مهم‌ترین نظریات آن‌ها را درباره دنیا و روش بهتر زیستن بررسی می‌کند. نایجل واربرتون در فصل‌های چهل‌گانه این کتاب ما را به گشت‌وگذار در عمده‌ترین نظریات تاریخ فلسفه می‌برد. او داستان‌های جالب‌توجه و اغلب عجیب‌ و غریبی درباره مرگ و زندگی فلاسفه‌ای بازگو می‌کند که ما را به تامل وا‌ می‌دارند.

نایجل واربرتون نه‌تنها تاریخچه فلسفه را به شکلی قابل درک روایت می‌کند، بلکه ما را به فکر کردن، بحث کردن، استدلال کردن و سؤال کردن ترغیب می‌کند. تاریخچه کوتاهی از فلسفه خلاصه‌ای از جستجوی همیشگی بشر در زمینه درک فلسفی به دست می‌دهد و از خواننده دعوت می‌کند که در این بحث جذاب شرکت کند. بحثی که از چرایی ماهیت واقعیت و روش زندگی آغاز می‌شود.

پرسش‌هایی که ذهن سقراط حکیم را به خود مشغول کرده بود و او را هر روز به بازار آتن می‌کشاند تا سؤالات عجیب خود را از مردم ‌بپرسد و ذهن آن‌ها را برآشوبد. چون با پرسیدن این سؤالات به آن‌ها نشان می‌داد که چقدر درکشان از دانسته‌هایشان اندک است.

فلسفه با سوالاتی درباره ماهیت واقعیت و چگونه باید زندگی کردن آغاز می‌شود. این نگرانی‌های سقراط بود، که روزهای خود را در بازار باستانی آتن می‌گذراند و سوال‌های عجیب می‌پرسید و با نشان دادن اینکه در واقع چه قدر کم می‌فهمند آن ها را سراسیمه می‌کرد، با افرادی که با آنها ملاقات کرده بود. این کتاب جذاب، متفکران بزرگ را در فلسفه غرب معرفی می‌کند و به قانع کننده‌ترین ایده‌های آنها در مورد جهان و چگونگی به بهترین شکل زندگی کردن می‌پردازد.

در چهل فصل مختصر، نایجل واربرتورن ما را در یک سفر زمانی در ایده‌های اصلی تاریخ فلسفه راهنمایی می‌کند. او داستان‌های جالب و غالبا عجیب و غریب از زندگی و مرگ فیلسوفان فکری اهل سقراط را ارائه می‌دهد، که مرگ با مسمومیت هملوک را به زندگی بدون آزادی ترجیح دادند تا پیتر سینگر، که از فلسفه ناخوشایند و سوالات اخلاقی که به روزگار ما مراجعه می‌کند، می‌پرسد.

واربرتون نه تنها فلسفه را قابل لمس می‌کند، بلکه به تفکر، بحث، استدلال و سوال در سنت سقراط تشویق می‌کند. تاریخ کم فلسفه، رفت و برگشت بزرگ انسانیت در جستجوی فهم فلسفی و دعوت همه به پیوستن به بحث و گفتگو را ارائه می‌کند.

40 فصل کتاب «تاریخچه کوتاهی از فلسفه» که درباره فیلسوفان مختلف هستند، به همراه فیلسوف مورد نظر به ترتیب زیر هستند: مردی که زیاد سوال می‌کرد (سقراط و افلاطون)، سعادت واقعی (ارسطو)، ما هیچ چیز نمی‌دانیم (پورون)، راه باغ (اپیکور)، یاد بگیریم به چیزی اهمیت ندهیم (اپیکتتوس، سیسرو، سنکا)، چه کسی نخ‌های ما را می‌کشد؟ (آگوستین)، تسلی فلسفه (بوئتیوس)، جزیره ایدئال (آنسلم و آکوئیناس)، روباه و شیر (نیکولو ماکیاولی)، زشت، سبعانه و کوتاه (توماس هابز)، آیا ممکن است در رویا باشید؟ (رنه دکارت)، شرط بندی کنید (بلز پاسکال)، عدسی تراش (باروخ اسپینوزا)، شاهزاده و پینه دوز (جان لاک و توماس ر ِید)، فیل در اتاق (جورج بارکلی و جان لاک)، بهترین دنیای ممکن؟ (ولتر و گوتفریت لایب نیتس)، ما آزاد متولد شده‌ایم (ژان ژاک روسو)، واقعیت خیالی (ایمانوئل کانت 1)، اگر همه همین کار را می‌کردند چه می‌شد؟ (ایمانوئل کانت 2)، سعادت عملی (جرمی بنتام)، جغد مینروا (گئورگ ویلهلم فریدریش هگل)، شمه‌هایی از واقعیت (آرتور شوپنهاور)، فضایی برای رشد (جان استوارت میل)، قربانی‌های زندگی (سورن کی یرکگور)، کارگران دنیا، متحد شوید (کارل مارکس)، خب که چه؟ (سی. اس. پرس و ویلیامز جیمز)، فیلسوف بی‌خدا (فریدریش نیچه)، افکار پنهان (زیگموند فروید)، آیا پادشاه کنونی فرانسه طاس است؟ (برتراند راسل)، هو! هورا! (آلفرد جولز ایر)، رنج آزادی (ژان پل سارتر، سیمون دوبووار، آلبر کامو)، مسحور زبان (لودویک ویتگتنشاین)، مردی که سوال نمی‌کرد (هانا آرنت)، درس گرفتن از اشتباهات (کارل پوپر و توماس کوهن)، قطار مهارناپذیر و ویولن زن ناخوانده (فیلیپا فوت و جودیت جارویس تامسون)، بی‌خبری شر انصاف (جان راولز)، آیا کامپیوترها فکر می‌کنند؟ (آلن تورینگ و جان سرل) و خرمگس مدرن (پیتر سینگر).

کتاب «تاریخچه کوتاهی از فلسفه» اثر نایجل واربرتون و به ترجمه مریم تقدیسی در 246 صفحه و با قیمت 110000 تومان از سوی نشر ققنوس روانه بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.