کشته شدن خبرنگار الجزیره توسط ارتش اسرائیل

خبرگزاری الجزیره در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که نیروهای اسرائیل به اردوگاه جنین یورش برده و یک منزل را در محله الجابریات محاصره کردند.

الجزیره ابتدا در خبری فوری نوشت که شیرین ابوعاقله، خبرنگار خود به ضرب گلوله ارتش اسرائیل و درحین پوشش اخبار یورش نیروهای اسرائیلی به اردوگاه جنین مجروح شده است اما پس از چند دقیقه خبر شهادت او را اعلام کرد.

این خبرنگار باسابقه الجزیره در فلسطین در حالی به شهادت رسید که لباس خبرنگاری به تن داشت.

این اقدام نیروهای اسرائیلی که مخالف با قوانین و عرف بین المللی بود، با هدف جلوگیری رسانه از ادای رسالت خود انجام شد.

شاهدان عینی در فلسطین گفتند که تیراندازی به سمت شیرین ابو عاقله عمدی بوده و گلوله با قسمت پایین گوش این خبرنگار که کلاهخود آن را پوشش نداده بود اصابت کرده است.

جنایت مفتضحانه نظامیان اسرائیل در به شهادت رساندن این خبرنگار باسابقه واکنش های فراوانی را از سوی نهادهای فلسطینی، تشکیلات خودگردان، سازمان آزادیبخش، رسانه ها و نهادها و سازمان های حقوقی و برخی کشورها به همراه داشت.

تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن محکوم کردن این اقدام نیروهای اسرائیل، دولت اسرائیل را مسئول کامل این جنایت مفتضحانه دانست.

محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین و روحی فتوح، رئیس مجلس ملی فلسطین، این اقدام نیروهای اسرائیل را محکوم کرده و شهادت شیرین ابو عاقله را تسلیت گفتند.

وزارت امور خارجه فلسطین نیز نوشته درخواست اسرائیل برای تحقیقات درخصوص اعدام شیرین ابو عاقله، تلاشی مفتضحانه برای حذف این جنایت است.

قطر، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی، شبکه الجزیره، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، حزب الله لبنان، سندیکای روزنامه نگاران عراق و سازمان الحشد الشعبی از دیگر طرف هایی هستند ضمن محکوم کردن اقدام اسرائیل در به شهادت رساندن این خبرنگار، شهادت او را تسلیت گفتند و خواستار انجام محاکمه عاملان این جنایت شدند.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان نیز گفت که اسرائیل با جنایت کشتن شیرین ابو عاقله، فصل جدیدی از خودکامگی و بی توجهی به حقوق و زندگی را به تاریخ خونبار خود اضافه می کند.

وزارت امور خارجه کویت هم ضمن محکوم کردن شدید این اقدام، از جامعه بین المللی خواست مرتکبان این جنایت مفتضحانه را پاسخگو کند.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران هم شهادت شیرین ابو عاقله را جنایت رژیم صهیونیستی و نقض قوانین بین المللی و حمله به آزادی رسانه دانست.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز هدف قرار دادن تعمدی خانم شیرین ابوعاقله خبرنگار سرشناس شبکه الجزیره را به شدت محکوم کرد و شهادت این خبرنگار ارشد را به خانواده وی، شبکه الجزیره و خبرنگاران متعهد به آرمان فلسطین و قدس شریف در سراسر جهان تسلیت گفت.

خطیب زاده از سازمان های بین المللی، نهادهای حقوق بشری و اتحادیه های رسانه ای بین المللی خواست در مورد شهادت خانم شیرین ابوعاقله تحقیقات مستقلی صورت گرفته و رژیم صهیونیستی نسبت به این جنایت خود پاسخگو شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین پیشنهاد انجام تحقیقات توسط رژیم اسرائیل در خصوص این جنایت را مبتنی بر فرافکنی و فرار روبه جلو دانست که فاقد هرگونه اعتباری است.

در همین رابطه ارتش اسرائیل با تلاش برای حذف حقیقت اعلام کرد که پیشنهادی را به تشکیلات خودگردان فلسطین مطرح کرده تا تحقیقات مشترکی در خصوص نحوه اصابت گلوله به شیرین ابو عاقله، خبرنگار شبکه الجزیره که منجر به شهادت وی شد، انجام شود.

افیخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که تل‌آویو این پیشنهاد را به طرف فلسطینی ارائه کرده است تا جزئیات قتل شیرین ابوعاقله که صبح امروز در اردوگاه جنین به وقوع پیوست به طور مشترک بررسی شود.

ادرعی مدعی شد که برخلاف آنچه رسانه‌های عربی اعلام کردند، برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که این خبرنگار با آتش مسلحان فلسطینی در اردوگاه جنین به قتل رسیده است.

وی همچنین مدعی شد که اسرائیل سال‌ها با این خبرنگار همکاری داشته و اهمیت زیادی برای آزادی مطبوعات قائل است.

نخست‌وزیر اسرائیل نیز مدعی شد که بر اساس اطلاعات موجود احتمال بالای این موضوع وجود دارد که مسلحان فلسطینی در تیراندازی بی‌هدف خود، خبرنگار الجزیره را به قتل رسانده باشند.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل گفت نتایج تحقیقات به صورت شفاف به امریکا و تشکیلات خودگردان اطلاع داده خواهد شد.
وی گفت که به برخی کشورها و قطر اطلاع داده شده که امکان تیراندازی به روزنامه نگاران و خبرنگاران از سوی افراد مسلح وجود دارد و تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام خواهد شد.

سفارت امریکا در قدس نیز در حمایت از طرح اسرائیل برای انجام تحقیقات، خواستار اجرای تحقیقات جامع درخصوص شهادت و زخمی شدن دو خبرنگار الجزیره شد.

شیرین ابوعاقله در سال 1971 در شهر قدس اشغالی به دنیا آمد و در سحرگاه روز چهارشنبه 11 می 2022 (21 اردیبهشت ماه) در شهر جنین فلسطین به شهادت رسید.

خبرگزاری «قدس» نیز وی را اینچنین معرفی کرده است:

او روزنامه نگار فلسطینی است که چندین سال در شبکه خبری الجزیره وابسته به قطر کار می کرد. ابو عاقله قبل از الجزیره  به عنوان خبرنگار برای کانال فلسطینی مونت کارلو کار می کرد. شیرین ابوعاقله مسیحی  و از ساکنان شهر بیت لحم فلسطین بود، اما پدر و مادر ایشان  تمام عمر خود را در شهر بیت المقدس پایتخت فلسطین گذرانده بودند .

تحصیلات و شروع کار حرفه ای

ابوعاقله در دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت دانشگاه اردن تحصیل کرد، اما عشق و دلبستگی اش به کشورش فلسطین باعث شد بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در رشته معماری به تحصیل روزنامه نگاری بپردازد و در نهایت در  رشته روزنامه نگاری نوشتاری تخصص یافت.

ابوعاقله مدرک دانشگاهی خود را از دانشگاه یرموک در اردن دریافت کرد و پس از فارغ التحصیلی به کشور خود فلسطین بازگشت تا زندگی حرفه ای خود را از فلسطینی شروع کند.

وی با چند وب سایت و آژانس رسمی از جمله آنروا، رادیو صدای فلسطین، کانال ماهواره ای امان، سپس موسسه مفتاح و رادیو مونت کارلو همکاری کرد تا اینکه فرصتی برای عضویت در شبکه ماهواره ای الجزیره پیدا کرد.

او از ابتدای سال 1997 به عنوان خبرنگار الجزیره در فلسطین شروع به کار کرد  تا اینکه با گلوله نظامیان جنایتکار صهیونیستی به شهادت رسید.

شهادت شیرین ابوعاقله

صبح روز چهارشنبه 21 اردیبهشت (امروز) نظامیان جنایتکار صهیونیستی به اردوگاه آوارگان جنین یورش بردند و ابوعاقله را در حالی که مشغول پوشش خبری درگیری ها در آن منطقه بود از ناحیه سر هدف گلوله جنگی قرار دادند و به شهادت رساندند. نظامیان صهیونیست تا چند دقیقه پس از شلیک اجازه نزدیکی به پیکر ابوعاقله را ندادند و پس از آن، وی به اورژانس بیمارستان ابن سینا در شهر جنین منتقل شد،  اما به دلیل شدت جراحات دقایقی پس از انتقال به بیمارستان به شهادت رسید.

زندگینامه شیرین ابوعاقله

در زیر مهمترین اطلاعات در مورد روزنامه نگار شیرین ابوعاقله آمده است:

• نام کامل: شیرین نصری ابوعاقله.

• محل تولد: بیت المقدس، فلسطین.

• تاریخ تولد: سال 1971.

• تاریخ مرگ: 11 مه 2022.

• محل مرگ: اردوگاه جنین.

• سن: 50 – 51 سال.

• محل زندگی: رام الله، فلسطین.

• ملیت: فلسطینی.

• قومیت: عرب.

• دین: مسیحیت.

• شغل: روزنامه نگار، مسئول رسانه و خبرنگار رسانه.

• سالهای فعالیت: از سال 1990 تا زمان شهادت.

• زبان ها: عربی، انگلیسی و عبری.

• محل کار: الجزیره، مونت کارلو بین المللی، آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک، و صدای فلسطین.

شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره، ازدواج نکرد و اعلام کرده بود اولویت او در زندگی فعالیت خبری و رسوا کردن جنایت های اشغالگران صهیونیستی است، او یکی از شخصیت هایی است که علیرغم بی طرفی اش در پوشش رویدادها به شدت از آرمان کشورش فلسطین دفاع می کرد. عاقله با بسیاری از مؤسسات بین المللی مرتبط با امور فلسطینیان و پناهندگان فلسطینی در سراسر جهان کار می کرد.

*منبع: میدل ایست نیوز، قدسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.