گزارشی درباره وضعیت وخیم انسانی در غزه

العربی الجدید در گزارشی از وضعیت بغرنج انسانی در غزه و رنج آوارگان فلسطینی نوشت.

پس از آن که اشغالگران اسرائیل صدها اعلامیه را بر روی اردوگاه نصیرات در مرکز نوار غزه پخش کردند و به جمعیت حدود دویست و پنجاه هزار نفری این منطقه دستور دادند تا مجددا به سمت جنوب حرکت کنند، موج جدیدی از آوارگی به سمت شهر رفح در جنوب نوار غزه در نزدیکی مرز مصر آغاز شده است همچنین حرکت آوارگان از شهر خان‌یونس که تقریبا خالی از جمعیت شده به سمت رفح ادامه دارد.

به گزارش العربی الجدید، در شهر رفح شامل ۱۲ مدرسه وابسته به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای پناهندگان (آنروا ) وجود دارد که همه این مراکز به پناهگاه برای آوارگان تبدیل شده و در برخی از این مدارس بیش از ۱۴ هزار آواره سکونت دارند همچنین ۲۷ مدرسه دولتی هم در این منطقه وجود دارد که همگی به مامنی برای هزاران آواره بدل شده است.

مساحت شهر رفح تقریباً ۵۰ کیلومتر مربع است و آوارگان در نواحی مرکزی و غربی که ۲۰ کیلومتر مربع وسعت دارند، متمرکز شده‌اند. دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه برآورد کرده است که بیش از نیمی از جمعیت نوار غزه یعنی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به شهر رفح آواره شده‌اند و تعداد بیشتری از مردم به صورت شبانه‌روزی به شهر رفح می‌آیند و معتقدند که با وجود بمباران شدید شرق شهر، اینجا آخرین پناهگاه امن برای آنهاست.
«محمود الشاعر»، یکی از شخصیت‌های برجسته عشیره‌ای شهر رفح به العربی الجدید گفت: «آوارگان در همه جای رفح وجود دارند و شلوغی و تراکم بالای جمعیت به حدی رسیده که جایی برای نشستن وجود ندارد. اولین دغدغه آوارگان یافتن چادر یا هر نوع پناهگاهی برای خودشان است، تمام رفح به یک اردوگاه بزرگ آوارگان تبدیل شده که هیچ خدمات‌رسانی اعم از حمام، سرویس بهداشتی، پتو و دیگر مستلزمات زندگی در آن وجود ندارد، مدارس پر هستند و از ورود پناهندگان جدید جلوگیری می‌شود، مردم پیش از آنکه سرپناهی برای خود دست و پا کنند، در خیابان‌ها و در زیر سقف مغازه‌ها زندگی می‌کنند، ما در برابر یک قطحی و گرسنگی بزرگ قرار داریم و هیکس برای جلوگیری از آن کاری نمی‌کند.»

نگرانی گسترده‌ای وجود دارد که در سایه نبود هیچگونه تضمینی، ارتش اشغالگر اسرائیل به رفح هم حمله کند، این شهر آخرین منطقه‌ای است که برای آوارگان باقی مانده است، اکنون ما شاهد یک بحران انسانی بی‌سابقه هستیم.

شهر رفح سال‌هاست که به دلیل نبود بیمارستان بزرگی که به جمعیت تقریباً ۳۰۰ هزار نفر آن، خدمات درمانی ارائه کند، با مشکلات بسیاری رو به رو بود، در سال‌های اخیر شاهد تلاش‌هایی برای ایجاد یک بیمارستان بزرگ با تامین مالی قطر بوده‌ایم و سنگ بنای آن هم گذاشته شد اما در نتیجه تجاوزات مکرر به نوار غزه، ساخت بیمارستان به تعویق افتاده است.
بیمارستان ابویوسف النجار بزرگترین بیمارستان رفح محسوب می‌شود که بیشتر به یک مرکز درمانی شباهت دارد تا به یک بیمارستان و به طور شبانه‌روزی فعالیت می‌کند اما مساحت و ظرفیت آن محدود است در حالی که این تعداد پرشمار آوارگان نیازمند یک بیمارستان بزرگ برای خدمات‌رسانی است.

وزارت بهداشت غزه اخیرا از ایجاد مراکز درمانی به‌عنوان مراکز مراقبت اولیه برای کاهش فشار به معدود بیمارستان‌های فعال در مرکز و جنوب نوار غزه خبر داده است که تعداد آنها از ۳۵ بیمارستان به ۹ بیمارستان کاهش یافته است که اکنون تعداد زیادی از آوارگان در آن سکونت دارند.
بمباران ارتش اشغالگر اسرائیل در ۲۱ نوامبر خانه‌ای که «موسی ابوربیع» (۵۶ ساله) در محله السلام در شرق شهر رفح در آن سکونت داشت را ویران کرد، او به همراه خانواده‌اش ناچار شد به یک چادر کوچک در منطقه السوافی نقل مکان کند؛ منطقه‌ای که قبلا یک مجموعه تفریحی برای گذران اوقات فراغت بود اما اکنون به خاطر تراکم بالای جمعیت آوارگان در این منطقه، حتی از تامین نیازهای اولیه خانواده‌اش ناتوان مانده است.

ابوربیع به العربی الجدید می‎گوید: «رفح شهری آرام بود و امروز به شهری شلوغ و پر سر و صدا و اضطراب تبدیل شده است. منطقه السوافی برای فعالیت‌های تفریحی اختصاص داشت و امکان اقامت در آن نبود اما اکنون جای خالی در این اینجا پیدا نمی‌شود، همه جا چادرهای پلاستیکی برپا شده و مردم در زیر بارش باران به دنبال سرپناهی برای خود می‌گردند.»

ابوربیع می‌افزاید: «مردم از هر فضای خالی موجود در رفح استفاده می‌کنند، حتی اگر یک فروشگاه تجاری یا انبار و حتی مقر باشگاه‌های ورزشی، اماکن عمومی و مهدکودک‌ها باشد، همه اینها به سرپناهی برای آوارگان تبدیل شده‌ که از بیم بمباران اشغالگران به سمت رفح آواره شده‌اند هزاران نفری که از آغاز تجاوز وارد رفح شده‌اند.»
اگرچه روزانه کامیون‌های کمک‌رسانی از گذرگاه مرزی رفح در جنوب شهر وارد می‌شوند، اما ازدحام روزانه برای دریافت کمک‌ها و تعقیب کامیون‌ها با بالا رفتن تعداد آوارگان افزایش می‌یابد.

دو برادر، ابراهیم (۲۵ ساله) و عماد (۲۸ ساله) از وقتی که در اواخر دسامبر گذشته به رفح آواره شدند، هر روز در مقابل مرکز توزیع کمک‌ها، منتظر کامیون‌های حامل مواد بشردوستانه هستند. آنها از شهر خان‌یونس به رفح آواره شده‌اند.

عماد به العربی الجدید می‌گوید: «کمبود مواد غذایی در رفح هر روز در حال افزایش است و کمک‌هایی که می‌رسد ناکافی است و گرسنگی منجر به مشکلاتی در میان آوارگان می‌شود. من و برادرم پس از رسیدن کامیون‌ها به دنبال آن حرکت می‌کنیم، گاهی تا رسیدن کامیون به مرکز توزیع از آن آویزان می‌شویم تا محموله‌ای دریافت کنیم، اگر این کار را نکنیم معلوم نیست کمکی بتوانیم دریافت کنیم و برای ۲۰ عضو خانواده غذایی تامین کنیم، رفح به شهر گرسنگان تبدیل شده و اگر این وضع ادامه پیدا کند، ما وارد قطحی و گرسنگی واقعی خواهیم شد.»

در همین رابطه، دفتر اطلاع‌رسانی دولتی غزه با بیان اینکه در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به غزه، شمار شهدا به ۲۹ هزار و ۷۷۲ شهید افزایش یافته است، گفت: «نیروهای اشغالگر تاکنون ۱۹۰۳ کشتار در حق غیرنظامیان غزه مرتکب شده‌اند، آنها پول و طلاهایی به ارزش ۹۰ میلیون شِکل از غزه به سرقت برده‌اند.»

این نهاد فلسطینی تاکید کرد: «ارتش اشغالگر اسرائیل تاکنون ۳۰ بیمارستان را در نوار غزه از کار انداخته و ۶۹ هزار واحد مسکونی را به طور کامل تخریب و به ۲۹۰ هزار واحد هم خسارت وارد کرده است.»

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.