چرا فریاد وااسلاما موسمی است؟

اعتماد در آخرین روز هفته نیز از دیدار فائزه هاشمی با یک بهایی نوشته و در کنار مرور اندیشه های جان استوارت میل، از مجلس جدید خواسته تا برای رفع مشکل برگزاری کنسرت ها اقدام کند.

چرا فریاد وااسلاما موسمی است؟
اعتماد در صفحه 1 یادداشت «رضا سلیمانی»، مسوول روابط عمومی مجمع تشخیص را با عنوان «اقدام فائزه هاشمی و طرح دو سوال مهم» منتشر ساخته و با اشاره به احتمال قرار گرفتن فائزه هاشمی در یک توطئه و سناریوی از پیش طراحی شده، به دو ابهام در این خصوص پرداخته است. نگارنده از مسئولان دستگاه قضا پرسیده است که «چرا یک خانم شیعه محجبه و فرزند یکی از شخصیت‌های برجسته نظام جمهوری اسلامی ایران، باید بالاجبار، حدود شش ماه با یک خانم عضو فرقه ضاله، در یک بند هم سفره و هم‌نشین شده باشد؟!! آیا همه آن اوصاف زشتی که این روزها درباره این فرقه و پیروان آن گفته شده، آن روزها مصداق نداشت؟!»
 
سلیمانی در بخش دیگری از این نوشتار، هدف از واکنش به این اقدام فائزه هاشمی را تخریب شخصیت آیت الله هاشمی دانسته و از آنان که فریاد «وا اسلاما» سر دادند، پرسیده است: «چگونه می‌شود که مدعیان اخلاق، مذهب تشیع و مکتب اسلام در مورد حرمت‌شکنی‌ها و بداخلاقی‌های سیاسی جناح مقابل، از جمله انتشار تصاویر خانم مینو خالقی و اقدام غیراخلاقی با آبروی یک زن مسلمان، اظهارات ضد اخلاقی آقای قاضی‌پور علیه نمایندگان زن مجلس و توهین و به‌کار بردن کلمات و فحش‌های رکیک به خانم فائزه هاشمی در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) سکوت رضایت‌آمیز داشته و این‌بار فریاد «وا اسلاما» سر دادند؟»
 
 
 
روشنگری و جهاد تبیینی؛ مهم‌ترین وظیفه علما، روشنفکران و نخبگان
این روزنامه در صفحه 2 به گزارش سخنان رهبر انقلاب در جمع شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم پرداخته و از قول ایشان، ایمان به خدا و کفر به طاغوت را مبنای اصلی و واقعی اقتدار دانسته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اظهار تاسف از تمسک برخی کشورهای اسلامی به طاغوت به جای تمسک به خدا، تاکید کردند: «کشورهایی که در منطقه، مجری سیاست‌های امریکا هستند، در واقع به امت اسلامی خیانت و زمینه نفوذ امریکا را فراهم می‌کنند.»
 
رهبر انقلاب، مهم‌ترین وظیفه علما، روشنفکران و نخبگان را «روشنگری» و «جهاد تبیینی» در قبال فریبکاری‌های طواغیت دانسته و یکی از نیازهای مبرم دنیای اسلام را، فریب نخوردن در قبال وعده‌های قدرت‌ها و نهراسیدن از تهدیدهای آنها دانستند.
 

 
لیبرالیسم جان استوارت میل، بستری برای هر اندیشه و جهان‌بینی‌
اعتماد در صفحه 7 و در کنار یادداشتی درباره نظرات فرید ذکریا درباره «جان استوارت میل»، به مرور اندیشه و آثار این فیلسوف شهیر انگلیسی در گفتگو با «محمد ضیمران»، دانشیار سابق دانشگاه ماساچوست و مدرس فلسفه هنر و «سیاوش جمادی»، مترجم و نویسنده پرداخته است.
 
محمد ضیمران با اشاره تبحر ویژه‌ جان استوارت میل در حوزه منطق، اخلاق و فلسفه سیاسی، او را از لحاظ فلسفی، تحت تاثیر اندیشه‌های کورنایی‌های یونانی یا مکتب اصالت لذت دانسته است.
 
این استاد دانشگاه معتقد است میل بین حوزه عمومی قانون و حوزه خصوصی اخلاق، وجه تمایز ایجاد کرده و در چارچوب این مساله، نظر دیگری را نیز در باب ارتباط بین قانون و آزادی مطرح کرده است. چرا که قانون عبارت است از نظامی که زمینه گسترش و حداکثری کردن آزادی را فراهم می‌کند. بدین معنا آزادی نه تنها بر حسب اجازه‌ها و امور مجاز توجیه می‌شود بلکه بر اساس فرصت‌هایی است که انسان‌ها می‌توانند در چارچوب آنها به تحقق آرمان‌های خود موفق شوند.
 
 

لیبرالیسم یک مکتب نیست
«سیاوش جمادی»، از قول میل، دموکراسی راستین را پایه داد و ستد و تضارب آرا و تبادل اندیشه‌ها دانسته، معتقد است اندیشه فقط در بستر دموکراسی می‌تواند بالیدن بگیرد و تا اندیشیدن در همه زمینه‌ها از قید و بند آزاد نشود، پیشرفت، حتی در زمینه مسائل شهری، علمی، فنی و … به آسانی به وجود نمی‌آید.
 
او بر این باور است که «لیبرالیسم جان استوارت میل یک مکتب فکری خاص نیست که جهان‌بینی خاصی را ارایه داده یا به شما مثل سیستم فلسفی- فکری پاسخ دهد. بلکه فقط بستری برای هر اندیشه است و جهان‌بینی‌ای که بتواند در آن بستر رشد کند و حرف خود رابزند.»
 
 
 
وزارت ارشاد از یک‌جایی به بعد، دیگر مسوول نیست
روزنامه اعتماد در صفحه 16 یادداشتی از نازنین متین‌نیا درباره لغو کنسرت ها را به چاپ رسانده و این سوال اساسی را پرسیده است که «مگر وزارت ارشاد متولی اصلی نیست و مگر شرط اصلی موافقت یا مجوز رسمی ارشاد نیست، پس این برچیده شدن‌ها و این خبرها از کجا می‌آید؟ اگر رییس‌جمهور هم ناراضی به لغو کنسرت است، چطور کنسرت بازهم لغو و نظرگاه رییس‌دولت هم نادیده گرفته می‌شود؟»
 
او با اشاره گزاره ای یک خطی در پاسخ به سوالات فوق، افزوده است «اگر شرایط را بدانی یا از قوانین و آیین‌نامه‌ها سردربیاوری؛ متوجه می‌شوی که وزارت ارشاد در مسیر هدایت عرصه فرهنگ و هنر تا یک‌جایی اختیارات دارد و از یک‌جایی به بعد، چون مسوولیت‌ها تقسیم می‌شود، دیگر مسوول نیست و وقتی وزارت ارشاد مسوول نباشد، حتی نارضایتی رییس دولت هم چندان فایده‌ای ندارد.»
 
او در پی چاره ای برای این مشکل، به آغاز کار مجلس جدید دل بسته و نوشته است: «شاید رییس‌جمهور بتواند این نارضایتی را تا مجلس تازه نگه دارد و وزیرارشاد و تیم معاونتش لایحه‌ای کارشناسی شده برای حل مشکلات اینچنینی ارشاد و حوزه فرهنگ و هنر به مجلس تازه بفرستند؛ لایحه‌ای که قانونی شود تا یک‌بار برای همیشه، تنها و تنها ارشاد متولی حوزه فرهنگ و هنر باشد و حکم مجوز ارشاد، حکمی غیرقابل نقض و توقیف رقم بخورد.»
 
 
 
دفاع از ارزش‌ها، بهانه ای برای کلنجار با زندگی خصوصی افراد
اعتماد در صفحه 16 یادداشت سید علی میرفتاح با عنوان «مباهته برای حذف رقیب» را ارائه نموده و با بیان محاسن وجود مانیفستی اخلاقی- اعتقادی برای احزاب، از زبان تند مجاهدین انقلاب و در حقیقت منافقین در مصاف با شهید بهشتی یادکرده و شهادت آیت الله مطهری را نیز همچون بهشتی از سر این حرف مهم و اساسی دانسته که «هدف وسیله را توجیه نمی‌کند.»
 
او با بیان اینکه «هیچ هدف خدایی و مقصود متعالی به ما اجازه نمی‌دهد که بی‌اخلاقی کنیم و به رقیب سیاسی‌مان تهمت بزنیم و عین آب خوردن در زندگی خصوصی‌‌اش سرک بکشیم» معتقد است نمی‌شود در شبکه‌های مجازی این همه بی‌پروا بود و از خدا و پیغمبر و روز جزا نترسید!

 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
 آیت‌الله مکارم شیرازی: بیچاره کسانی هستند که وابستگی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارند؛ این حرکت ذلت است./ عقیده ما بر این نیست که دور خود را خط کشیده و با دیگر کشورها ارتباط نداشته باشیم؛ ولی باید عزت و ذلت را نیز در نظر بگیریم.
 
 
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: امیدوارم آیت‌الله خامنه‌ای تا ما زنده‌ایم، به کارشان ادامه دهند. ایشان ۵ سال از من کوچک‌تر هستند و غیر از مشکل جسمی که با ترور آنگونه شدند، سالم و سرحال هستند./ از همان اوایل، هیات رییسه خبرگان یک کمیته سه نفره‌ را برای انتخاب رهبر بعدی به صورت مخفیانه تعیین کرد و با ٣٠٠، ۴٠٠ نفر صحبت کردند و افکار آنها را در‌نظر می‌گیرند. البته آنها نمی‌توانند تصمیم بگیرند. گزارشی را تهیه می‌کنند و در صورتی که لازم باشد، آن را می‌آورند.
 
 
سه‌شنبه این هفته، کتاب «تاملاتی در منطق ابن‌سینا و سهروردی» اثر ضیا موحد در مرکز فرهنگی شهر کتاب مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد./ این کتاب شامل مقالات نظریه‌ قیاس‌های شرطی ابن سینا، ابن‌سینا و تقدم در کشف فرمول‌های بوریدان و بارکن، تمایز وجوه سور و حمل در منطق سنتی اسلامی است.
 

سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی: گشت نامحسوس به معنای دخالت عملیاتی قشرهای مختلفی از جامعه نیست، بلکه هدف اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی آنها به پلیس است. 
 

محسنی اژه‌ای: دیدار فائزه هاشمی با یکی از اعضای ارشد فرقه بهاییت، کار زشت و قبیحی بود./ زشت‌تر از این کار، این بود که بعد از همه تقبیح‌ها و حتی بعد از سفارش پدر ایشان، وی عذرخواهی نکرده است./ دستگاه قضایی هر جرمی که اتفاق بیفتد به صورت مقتضی دنبال می‌کند و در مورد این امر هم مانند سایر موارد بر اساس قانون و آنچه قانون معین کرده است، رفتار می‌شود.

رییس سازمان ثبت احوال کشور: براساس آمار سال ٩۴ با کاهش ۴/۵درصدی آمار ازدواج نسبت به سال قبل آن و جمعیت بیش از ١١ میلیون نفری جوانان هرگز ازدواج نکرده در سن ازدواج مواجه هستیم.
 
 

اعتماد در آخرین روز هفته نیز از دیدار فائزه هاشمی با یک بهایی نوشته و در کنار مرور اندیشه های جان استوارت میل، از مجلس جدید خواسته تا برای رفع مشکل برگزاری کنسرت ها اقدام کند.مرور مطبوعات/ ‌‌پنج‌شنبه 30 اردیبهشت / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.