شیخ حسین انصاریان: چرا دین ما مداح‌محور شده است

شرق در شماره امروز به بازتاب انتقاد حجت الاسلام انصاریان در مورد مداح‌محور شدن دین پرداخته و یادداشت هایی درباره «سخنان پرحاشیه نادر قاضی پور،»، «مهاجرت اتباع عربستانی» و «مرگ از دید اومبرتو اکو» را به چاپ رسانده است.

شیخ حسین انصاریان: ترجیح مداح به واعظ آسیب سنگینی است/ چرا دین ما مداح‌محور شده است
شرق در گزارشی در صفحه 7 به انعکاس انتقاد «شیخ حسین انصاریان» از مداح‌محور شدن دین پرداخته و می نویسد: «بعد از آیت‌الله مکارم شیرازی، شیخ حسین انصاریان هم از وضعیت مداحی در ایران انتقاد کرده است؛ او که در چهاردهمین همایش تکریم بانوان قرآن‌پژوه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران سخن می‌گفت، با انتقاد از پیشی‌گرفتن جایگاه مداحان نسبت به وعاظ درس‌دیده حوزه، گفت: «این آسیب سنگینی است که وقتی یک واعظ درس‌دیده و حوزه‌دیده برای سخنرانی در محفلی در تهران دعوت می‌شود، مردم بیرون از مراسم موج می‌زنند تا این واعظ هرچه زودتر برود و به جای او مداح بیاید.»

این خطیب سرشناس  معتقد است «جایگاه مداحی در کشور نباید این‌گونه باشد که فضا، یک عالم درس‌خوانده را دفن کند و شعر را جای آن بگذارد».
 
این گزارش در بخشی دیگر، با یادآوری سخنان چند ماه قبل آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم‌شیرازی، در دیدار تعدادی از پاسداران مداح، از قول ایشان نوشته است: «مداحان باید در اجرای مجالس خود با مراجعه به کتب معتبر و مستند، اشعاری مناسب با شأن و جایگاه اهل بیت (ع) بخوانند و از اشعاری که منابع آن ضعیف است استفاده نکنند….
 

در مجالس عزاداری به مقدسات سایر ادیان و فرق توهین نشود که جز ریختن خون شیعیان در نقاط مختلف جهان، نتیجه‌ای نخواهد داشت…. نباید زیاد در کثرت خطیب و مداح و قاری خوشبین باشیم، بلکه لازم است با دقت و شناخت بیشتری برخورد کرد.»
 
 
 
اگر این مسلمانی است، وای اگر از پس امروز بود فردایی
روزنامه شرق در صفحه 2 یادداشت مرجان توحیدی با عنوان «در ذهن شما چه می‌گذرد آقای قاضی‌پور» را به چاپ رسانده و با غیرقابل باور دانستن سخنان منتشر شده او در جمع حامیانش، نوشته است:  «بعید است زنان آذری؛ همان نسل‌هایی که باکری‌ها را به میدان هشت‌سال جنگ نابرابر روانه کردند و رنج بی‌همسری را برای خود و یتیمی را به جان فرزندانشان خریدند، این سخنان را شنیده باشند و باز هم پای صندوق‌ها رفته و نام او را نوشته باشند. بعید است آنها که عزیزشان را در جنگ از دست داده‌اند یا آنها که رنج جانبازی یا مفقودالاثری را در تمام این سال‌ها به دوش کشیده‌اند، از زبان عزیزشان یا هم‌رزمان آنها شنیده باشند که صف‌شکنان هشت‌سال جنگ نابرابر، آزاری به اسرای عراقی رسانده باشند! چه رسد به سربریدن ٧٠٠ نفر.»
 

 نگارنده در ادامه می نویسد: «به‌راستی آقای قاضی‌پور طبق محاسبات ذهنی شما، مردم در کدام عصر زندگی می‌کنند؟ جاهلیت قبل از تأسیس دولت اسلامی مدینه، یا بدتر از آن بربریت؟ انسانیت در نزد شما چه تعریفی دارد؟ بهای انسانیت چند است؟ یا احیانا خدای‌نکرده جزء آن دسته هستید که معتقدند هدف وسیله را توجیه می‌کند.»
 
مرجان توحیدی در فراز پایانی، این رفتار نادر  قاضی‌پور را به دور از مسلمانی و ولایت‌پذیری دانسته و آورده است: «، این رفتار و سخنان کاملا مغایر با مسلمانی مردان و زنانی است که الگوی آرمانی خود را دولت مدینه و حکوت عدل علی می‌دانند. مسلمانی شما از چه جنسی بوده است؟ این چه مسلمانی‌ای است که زنان به گفته شما، در مجلس مردانه نمی‌توانند حضور داشته باشند چون ممکن است… که به قول حافظ، اگر مسلمانی شما از این دست است، وای اگر از پس امروز بود فردایی.»
 
 
 
آیا ضوابط شرعی و سنت‌های قدیمی علت مهاجرت اتباع سعودی است؟
این روزنامه در صفحه 9 به انتشار گزارشی از پایگاه «العرب» پرداخته و با بررسی مساله مهاجرت اتباع عربستان سعودی، برخورداری از یک زندگی ساده به‌دور از فشارهای اجتماعی و فرهنگ قبایلی را انگیزه این اقدام دانسته است.

در بخشی از این گزارش می خوانیم: «برخی سعودی‌ها احساس می‌کنند نمی‌توانند بقیه زندگی‌شان را در جایی سپری کنند که مملو از ضوابط شرعی و عادت‌ها و سنت‌های قدیمی است. آنها نمی‌خواهند دست‌کم فرزندانشان در چنین محیطی بزرگ شوند….  برخی دیگر می‌گویند سعودی‌هایی که مهاجرت می‌کنند به‌دنبال تجملات و لذت‌جویی هستند.»
 

این گزارش با اشاره به اینکه مهاجرت در حال تبدیل شدن به یک پرستیژ اجتماعی است، فرد مهاجر را علاقمند به توصیف با عنوان مدرن به شمار آورده و تصریح نموده که نمی توان آنها را عنوان مهاجری به معنای واقعی به‌شمار آورد.»
 
 
 
آیا از ترک سرزمین بی‌شعور‌ها خوشحال و خرسند نخواهی بود؟
روزنامه شرق در صفحه 10 به مناسبت مرگ اومبرتو اکو، ترجمه یادداشتی از او با عنوان «چگونه خود را برای مواجهه با مرگ آماده کنیم» را به چاپ رسانده و یافته های آماری را نشان دهنده درگیری عده زیادی از خداباوران با مساله مرگ دانسته است.
 

او راه کنار آمدن با مرگ را در مجاب کردن خود به این می داند که «دیگران همگی‌ بی‌شعورند» و در توضیح آن نوشته است: «حتی چنانکه خداباور باشی‌، چگونه می‌توانی‌ به مرگ نزدیک شوی اگر تصور کنی‌ درحالی‌که در بستر مرگ هستی، جوانانی در حال تفریح، دانشمندانی درحال روشنگری و سیاست‌مدارانی در حال ایجاد جامعه‌ای‌ بهتر هستند؟…. ولی تصور کن وقتی در حال ترک این دنیا هستی، به این یقین مطلق رسیده باشی که دنیا (شش‌میلیارد انسان) پر از آدم‌های بی‌شعور است، که بی‌شعورند کسانی که در حال تفریح هستند، بی‌شعورند، و دانشمندانی که خیال می‌کنند رازهای کهکشان را کشف کرده‌اند، بی‌شعورند…. آیا در این شرایط از اینکه سرزمین بی‌شعور‌ها را‌‌ رها کنی خوشبخت و خوشحال و خرسند نخواهی بود؟»
 
او معتقد است رسیدن به این نتیجه که همه اطرافیان‌مان بی‌شعورند، دستاورد مهارتی ظریف و هوشمندانه است و مستلزم پژوهش و رنج است.
 

دیگر عناوین صفحه «اندیشه»:
 
بررسی کتاب «جذبه تکنوکراسی» اثر یورگن هابرماس/ به قلم الیزابت فولان اوکانر؛ ترجمه: امیر گلابی
 
«پس سرمایه‌داری چه؟»؛ نقد ولفگانگ اشتریک بر کتاب «جذبه تکنوکراسی»/ با ترجمه فرید دبیرمقدم
 
«آیا توان عرصه عمومی تنها در اخذ مواضع دفاعی است؟»؛ حاشیه‌ «علی اخوت» بر کتاب «نظریه‌های کنش ارتباطی» یورگن هابرماس
 
معرفی کتاب «لیبرالیسم و قرن بیستم»، اثر دومنیکو لوسوردو/ به قلم خسرو باقری
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: زمانی که ما در مشهد بودیم، علمای شهر از فعالیت وهابیت در حاشیه مشهد مقدس شکایت می‌کردند که در پاسخ به آنان عرض کردم: غصه نخورید؛ چراکه کاری می‌کنیم که حضور ما پررنگ‌تر شود و باید صدها پایگاه بسیج و حوزه علمیه تأسیس کرده، خانه عالم و… در آن مناطق حضور داشته و به جوانان اهل سنت احترام بگذاریم.
 
 
 

شرق در شماره امروز به بازتاب انتقاد حجت الاسلام انصاریان در مورد مداح‌محور شدن دین پرداخته و یادداشت هایی درباره «سخنان پرحاشیه نادر قاضی پور،»، «مهاجرت اتباع عربستانی» و «مرگ از دید اومبرتو اکو» را به چاپ رسانده است.مرور مطبوعات/ ‌‌یک‌شنبه‌ 16 اسفند/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.