جنایت وحشتناک آل سعود در گیرودار بحران اوکراین

رژیم سعودی در جنایتی وحشتناک، 81 زندانی از جمله 7 شهروند یمنی و یک سوری را به اتهام جنایات مرتبط با تروریسم اعدام و اعلام کرد که این افراد گمراه، پیرو شیطان و افکار ضاله‌ای مانند وابستگی به خارج و خیانت به کشور بودند.

این نخستین بار نیست که مقام‌های سعودی به اعدام دسته‌جمعی شهروندان مبادرت می‌کنند. این رژیم در سال‌های گذشته جنایت‌های وحشیانه زیادی مرتکب شده؛ از جمله در سال 2016 آیت‌الله شیخ باقر نمر النمر را به همراه 46 تن دیگر اعدام کرد.

همچنان‌که برای نخستین بار نیست که رژیم سعودی با صدور بیانیه‌ای، اتهامات ساختگی از جمله تروریسم، قتل، آدم‌ربایی، شکنجه و قاچاق سلاح و جنگ در مناطق درگیر خارج از عربستان سعودی را به این افراد نسبت می‌دهد.

رژیم سعودی این رویکرد- اعدام گروهی و صدور بیانیه‌هایی- را با هدف سرپوش گذاشتن به جنایات علیه پیروان آل بیت در الاحساء و القطیف و نیز علیه معارضان مسالمت‌آمیز عربستانی دنبال می‌‎کند؛ زیرا که گمان می‌کند اگر این افراد بی‌گناه به همراه متهمان وابسته به عناصر تکفیری- وهابی داعش و القاعده اعدام شوند، می‌تواند به چنین جنایاتش سرپوش بگذارد.

شهید شیخ نمر و شماری از جوانان جنبش مسالمت‌آمیز در الاحساء و القطیف در سال 2016 به همراه شماری از تکفیری‌های داعش و القاعده توسط رژیم سعودی اعدام شدند و امروز نیز، این رژیم همان رویکرد را در سرپوش گذاشتن به جنایتش، یعنی اعدام 41 زندانی شیعه از اهالی منطقه شیعه‌نشین القطیف دنبال کرد. این افراد به جرم شرکت در تظاهراتی که هیچ ربطی به اتهامات مطرح شده توسط رژیم سعودی ندارد، بازداشت شده بودند.

این جنایت سعودی با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد که در همگی آنها تأکید شده است رژیم سعودی با توسل به شعار “مبارزه با تروریسم” و با سوء‌استفاده از شعار “جنگ علیه تروریسم” و شرایط کنونی بین‌المللی که در آن جهان درگیر جنگ اوکراین و تنش روسیه و غرب است، به “قتل‌عام” وحشتناک علیه گروهی از جوانان که از حق مشروع خود برای ابراز عقیده و برخورداری از حقوق مشروع و عادلانه برای زندگی آبرومندانه، برابری و آزادی استفاده کردند، اقدام کرده است. همچنین این جنایت موید این واقعیت است که تربیت و پرورش در طبع رژیم سعودی موثر نمی‌افتد و تمام ادعاهای بن‌سلمان درباره گشایش، در واقع گشایش در کشتار جمعی است نه چیز دیگری.

دبیرکل گروه مقاومت «کتائب سیدالشهداء» عراق گفت که از میان ۸۱ نفری که در عربستان اعدام شده‌اند، ۴۰ نفر از آنها شیعه بودند.

به گزارش ایسنا، «ابو آلاء الولائی» دبیرکل گروه مقاومت «کتائب سیدالشهداء» عراق در واکنش به اعدام ۸۱ نفر در عربستان به اتهامات “تررویسم و باورها و عقاید انحرافی” گفت که از میان این تعداد از معدومان، ۴۰ نفر از مناطق شیعی این کشور بودند.

وی تأکید کرد که رژیم سعودی با اعدام ۴۰ شیعه از میان ۸۱ نفر، رویکرد فرقه‌ای و نگاه طایفه‌ای خود را اثبات کرده است.

در همین راستا، انجمن «مخالفان در شبه جزیره عربستان» اعلام کرد که رژیم سعودی قتل عام ده‌ها زندانی را انجام داد و ۴۱ نفر از جوانان جنبش مسالمت آمیز در الاحساء و القطیف (شرق عربستان) اعدام شدند.

انجمن «مخالفان در شبه جزیره عربستان» در بیانیه خود افزود: این قتل عام علیه جوانانی انجام شد که از حق مشروع خود برای ابراز عقیده استفاده می‌کردند.

در این بیانیه تأکید شده که محمد بن سلمان چیزی بیش از یک قاتل نیست که از کشتن بیگناهان لذت می‌برد.

وزارت کشور عربستان امروز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۸۱ نفر را به اتهام تروریسم و افکار و عقاید انحرافی اعدام کرده است. در بین این اعدامی‌ها، اسامی هفت  شهروند یمنی و یک نفر سوری نیز دیده می‌شود.

در این بیانیه آمده است: «گروه‌های جنایتکار از مسیر حقیقت خارج شده و امیال خود را جایگزین آن کرده و گام‌های شیطانی را در پیش گرفتند و افکار انحرافی و سایر روش‌ها و عقاید انحرافی را پذیرفتند».

دولت سعودی هر ساله شمار زیادی از مخالفان آل‌سعود را با هدف مقابله با آزادی بیان و به بهانه مبارزه با تروریسم به مجازات‌های سنگین و اعدام محکوم می‌کند.

عربستان طی سال‌های اخیر بسیاری از مخالفان خود را به بهانه‌های واهی اعدام یا زندانی کرده است؛ گستره اعدام‌ها در عربستان از شهروندان این کشور هم فراتر رفته است و شمار زیادی از اتباع دیگر کشورها را نیز شامل شده است.

*منبع: العالم- کشکول ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.