سفر پاپ به بحرین، سیگنالی برای جهان شیعه

سفر نوامبر پاپ فرانسیس به بحرین مرحله بعدی در مسیری است که از ابوظبی و قزاقستان آغاز شده است. این سفر در راستای راهبرد مثبت نزدیک‌شدن به جریان‌های مختلف دین اسلام به ویژه شیعیان و دعوت به ادامه مسیر گفت‌وگو بین اسلام و مسیحیت توصیف شده است.

به گزارش Asian News، به عقیده اسقف «پل هیندر» (Paul Hinder) سفر پاپ فرانسیس به بحرین بخشی از مسیری است که «منطق» خاص خود را دارد و قبلاً ابوظبی، مراکش، عراق و اخیراً قزاقستان را طی کرده است.

اسقف هیندر در مورد این سفر به Asia News گفت: علاوه بر این، این انتخاب نشان می‌دهد که چگونه «در ذهن پاپ استراتژی مثبتی برای نزدیک‌شدن به جریان‌های مختلف درون اسلام وجود دارد»، تلاشی برای راه‌اندازی مجدد یا برقراری «گفت‌وگو با جهان وسیع اسلام».

در سال ۲۰۱۹، آقای هیندر به عنوان نماینده منظقه شمال عربستان، از پاپ برای اولین بازدید تاریخی از خلیج فارس در ابوظبی استقبال کرد.

وی افزود: انتخاب بحرین در میان ملت‌های منطقه، سیگنالی قوی برای جهان شیعه است که اکثریت (و در برخی موارد مورد آزار و اذیت) در پادشاهی (بحرین) هستند.

پاپ از ۳ تا ۶ نوامبر(۱۲ تا ۱۵ آبان) از بحرین دیدار خواهد کرد. سفر پاپ شامل یک دیدار عمومی در استادیوم ملی و سخنرانی در مجمع بحرین با موضوع «گفت‌وگوی شرق و غرب برای همزیستی انسانی» و همچنین دیدارها و جلساتی در عوالی و منامه خواهد بود.

بیش از ۸۰ هزار کاتولیک در این کشور عربی ۱,۴ میلیونی (با حدود ۲۴۰ هزار خارجی) نفری زندگی می‌کنند که اکثریت قریب به اتفاق آنها مهاجرانی از شبه قاره هند و فیلیپین هستند.

همچنین یک جمعیت بومی مسیحی وجود دارد که برای کشورهای حوزه خلیج فارس نادر اس؛: هزار نفر که اکثریت قریب به اتفاق آنها کاتولیک‌ها هستند، عمدتاً مسیحی عرب، که بین دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۵۰ از دیگر کشورهای خاورمیانه به پادشاهی مهاجرت کردند و اکنون شهروندان بحرین هستند.

هیندر ادامه می‌دهد: این سفر به خود کاتولیک‌ها این پیام را می‌گوید که فراموش نشده‌اند. از این منظر، دیدن سه روز اقامت پاپ یک حرکت قوی و یک موقعیت زیبا است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تفاوت‌های این سفر با سفر فوریه ۲۰۱۹ ابوظبی می‌گوید: او(پاپ فرانسیس) می‌خواهد به ما بگوید که ما در مسیر درستی هستیم حتی اگر بعد از امارات سرعت سفر کمی کند شده باشد. پاپ فرانسیس به درستی می‌خواهد با حفظ دیدگاهی عمیقا واقع‌بینانه ما را تحریک کند. پاپ فرانسیس در حالی که بسیاری از واقعیت‌ها و مشکلات جهان از آفریقا گرفته تا اوکراین را فراموش نمی‌کند، می‌داند که به شیوه‌ای خاص، آینده در شرق تعیین می‌شود.

خاویر ماریان دسوزا(Xavier Marian D’Souza)، کشیش کلیسای قلب مقدس در منامه این دیدار را رویدادی یک بار در زندگی برای کاتولیک‌های پادشاهی بحرین و برای کل نمایندگی پاپ در شمال عربستان می‌نامد.

دسوزا گفت: این چیزی است که آنها (مسیحیان بحرین) هرگز در خواب هم نمی‌دیدند. من هیچ کلمه‌ای برای توصیف احساسات جامعه اینجا ندارم. جامعه کاتولیک در بحرین و سایر کشورهای معاونت حواری(از حوزه‌های مسیحی) شمال عربستان مشتاقانه منتظر دیدار پدر مقدس هستند، زیرا این، فرصت نادری را برای آنها فراهم می‌کند تا در حضور پاپ، معنویت خود را تقویت کنند.

این کشیش که به مدت پنج سال رهبری کلیسای منامه را بر عهده داشته است، تأکید می‌کند: بحرین خانه اولین کلیسای منطقه خلیج فارس است که در سال ۱۹۳۹ افتتاح شد. پادشاهی دارای ۳ کلیسای کاتولیک از جمله کلیسای جامع بانوی ماست که بزرگ‌ترین کلیسای منطقه خلیج فارس به حساب می‌آید.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.