شورای فتوای سوریه: مهاجرت ناامن به اروپا حرام است

شورای فتوای سوریه وابسته به نهاد شورای اسلامی این کشور با صدور فتوایی سفر به اروپا از راه‌های ناامن را جایز نیست و تأکید کرد که این نوع سفر دربرگیرنده مفاسد و ممنوعیت‌های قانونی» است.

به گزارس عربی ۲۱، شورای فتوای سوریه در متن فتوای خود تصریح کرده است: کسانی که در مهاجرت این افراد دخیل هستند و سپس آنها را غرق می‌کنند و به قتل می‌رسانند، نیز گناهکار و شریک جرم هستند. از همین رو اگر رفت و آمد آنها از مسیرهای ناایمن انجام شود؛ غفلت از جان‌های بی‌گناه و در معرض آسیب قرار دادن آن جایز نیست.

شورای فتوای سوریه افزود: سفرهای ناامن، علاوه بر هدر دادن پول با پرداخت مبالغ هنگفت برای قاچاق، یا کلاهبرداری قاچاقچیان با گرفتن پول از مردم و سایر افراد موجب می‌شود که پناهجویان در معرض تحقیر، آسیب و اذیت توسط قاچاقچیان انسان، گارد ساحلی، سربازان مرزی و دیگران قرار گیرند و در نهایت آنها بی‌خانمان یا گم می‌شوند و یا به مرزبانان تحویل داده می‌شوند.

این شورا تأکید کرد: هر سفری که ایمن نبوده و مسافر در آن در معرض خطر مرگ، مفقودی یا غرق شدن باشد، شرعاً سفری حرام است و مسافر آن مرتکب گناه شده است. همینطور در جاده‌های زمینی که در آنها خطر از بین رفتن بر اثر گرسنگی یا تشنگی یا حمله حیوانات و غیره وجود دارد.

فتوای شورای فتوای سوریه در شرایطی صادر شد که طی ماه‌های گذشته روند مهاجرت سوری‌ها (قاچاقی) به اروپا افزایش یافته است که منجر به کشته شدن صدها نفر در طول سفر با غرق شدن در دریا یا گرسنگی و تشنگی در جنگل‌ها شده است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه با جمعیتی بیش از ۱۸ میلیون نفر، هفت میلیون نفر وطنشان را به مقصد کشورهای همسایه و اروپا ترک کرده‌اند.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.