چرا منع حضور مردم در مزار دکتر مصدق، از دولت قبلی تاکنون ادامه دارد؟

شرق در آخرین شماره هفته به بازتاب سخنان وزیر پیشین اطلاعات پرداخته و در کنار نکوهش استفاده از عباراتی در انتخابات بدون توجه حرمت شرعی، از ادامه ممنوعیت حضور مردم در خانه دکتر مصدق در احمدآباد نوشته و نگاهی به آسیب های مهاجرت انداخته است.

چرا منع حضور مردم در مزار دکتر مصدق، از دولت قبلی تاکنون ادامه دارد؟
شرق در صفحه 6 و به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر محمد مصدق، رهبر ملی‌شدن نفت، گزارشی با عنوان «درخواست رفع محدودیت از مزار مصدق» به چاپ رسانده و به قلم «نزهت امیرآبادیان» نوشته است:
«وصیت کرده بود که در ابن‌بابویه در کنار شهدای سی‌ام تیر دفن شود، محمدرضا پهلوی بود که رضایت نداد و به پسرش غلامحسین‌خان پیغام داد که در همان قلعه‌ای که بود، دفن شود. همان قلعه‌ای که خانه و زندانش بود و محل دفنش شد.
سال‌ها گذشت دیگر شاهی در کار نبود، اما پیکر نخست‌وزیر ایران و رهبر ملی‌شدن صنعت نفت در احمدآباد به امانت ماند، در انتظار اذن و اجازه‌ای برای دفن در کنار یاران سی‌ام تیر. باز سال‌ها گذشت؛ این‌بار معلوم نیست چرا و براساس کدام سیاست و مصلحت درِ قلعه احمدآباد بسته شد؛ خانه‌ای که در آن سال‌ها به موزه تبدیل شده بود.»
 
این گزارش در بخشی دیگر، به نامه‌ تعدادی از فعالان ملی و ملی‌-‌مذهبی اشاره کرده و از قول آنان، خواستار رفع ممانعت از ورود به آرامگاه دکتر محمد مصدق شده‌است.
 

در بخشی از این نامه آمده است: «متأسفانه با روی‌کار‌آمدن دولت نهم و دهم از ادامه سنت ملی و دینی حضور مردم در مزار دکتر مصدق ممانعت شد، باوجود درخواست‌های مکرر از مراجع قانونی هیچ‌گونه پاسخی دریافت نمی‌شد.

با روی‌کارآمدن جناب آقای روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی و ارسال دو نامه در سال جاری بدین منظور، متأسفانه روش دولت نهم و دهم بر خلاف انتظار ادامه یافت. امضاکنندگان این نامه از مسئولان مملکتی انتظار دارند این حداقل قدردانی از خدمات آن مرد بزرگ تاریخ معاصر ایران را از مردم ایران دریغ نفرمایند.»

مصلحی: مقام معظم رهبری گفتند دیگر به سیاسیون دنیای اسلام اعتمادی ندارند
روزنامه شرق در صفحه 2 سخنان حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد در آغاز دومین دوره سفیران وحدت را منعکس ساخته و از قول مقام معظم رهبری آورده است: «من دیگر به سیاسیون دنیای اسلام اعتمادی ندارم».
 
مصلحی افزوده است: «زمانی که بنده وزیر اطلاعات بودم، دشمنان باز هم فراخوان مقاله ارائه دادند و برخی از نخبگان حوزوی از درون جمهوری اسلامی می‌خواستند در این نشست‌ها شرکت کنند ولی بنده اسنادی را به کسانی که می‌خواستند در این نشست شرکت کنند ارائه دادم و گفتم مؤسساتی که فراخوان مقاله داده‌اند، مؤسسات آمریکایی هستند؛ برخی جلوی من ایستادند…. اما وقتی متوجه ماجرا شدند، گفتند ما فکر نمی‌کردیم برای آمریکا کار می‌کنیم. بنابراین دشمن در حال گرفتن اطلاعات از خود ماست تا علیه خودمان استفاده کند.»
 

او در بخشی دیگر از سخنان به دستگیری یک جاسوس در کشور اشاره کرده و افزوده است: «این جاسوس مأموریت داشت از طرف آمریکا چندصد میلیون دلار فقط برای شهر تهران خرج کند تا در مباحث مختلف فرهنگی و اجتماعی جریان‌سازی و شبکه جریانی ایجاد کند. این جاسوس به تمام استان‌ها و به سراغ خیرین، امام جمعه‌ها و استانداران رفته بود تا سمن و تشکیلات مردمی راه بیندازد و رویکردشان خیریه‌ای باشد و آمریکا میلیون‌ها دلار به این جاسوس داده بود تا در مسائل فرهنگی و اجتماعی کار کند.»
 
 
 
یادداشت نویس شرق: آیا انگلیسی خواندن یک لیست، مجوزی شرعی و توجیهی اخلاقی دارد؟
سرمقاله امروز روزنامه شرق با عنوان «٧ اسفند و چند نکته مهم» توسط «علی شفیعی»، مدرس حوزه و دانشگاه نوشته شده و به تذکراتی در پاسداشت زحمات خواسته یا ناخواسته و دانسته یا نادانسته برای انقلاب پرداخته است.
 
او یکی از معیارهای دینی‌بودن ساختار را نهفته در اقبال و ادبار مردم دانسته و رضایت عمومی مردم در یک جامعه دینی از یک جریان و مدیر را نشان از میزان دین‌داری تیم مدیریتی به شمار آورده است.
 
نگارنده در بخشی دیگر از این یادداشت، از اهمیت «عبورنکردن از افکار عمومی» سخن گفته و چنین نوشته است: حضرت علی(ع) در عهدنامه مالک اشتر این نکته را در قالبی جالب بیان کرده و می‌گوید: «وَ لاَ تَنْقُضْ سُنَّه صَالِحَه عَمِلَ بِهَا صُدُورُ هَذِهِ اَلْأُمَّه وَ اِجْتَمَعَتْ بِهَا اَلْأُلْفَه وَ صَلَحَتْ عَلَیهَا اَلرَّعِیه…»  سنت در این گزاره، سنت دینی نیست. سنت هر آن چیزی است که مقبولیت عمومی پیدا کرده و تبدیل به یک هنجار شده است و در این فرمایش امام، سنت همان مقبولات همگانی است که در ادبیات مدرن از آن به افکار عمومی یاد می‌کنیم. ثبات حکومت دینی به همراهی با افکار عمومی گره خورده است.»

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر تأمل و حساب‌گری در واژه‌سازی و خلق ادبیات در عرصه‌های عمومی، به استفاده از تعبیر «لیست انگلیسی» انتقاد کرده و نوشته است: «آیا بدعت‌گذاران این واژه، پاسخی برای معاصران و آیندگان دارند که در این فهرست، رئیس مجمع تشخیص مصلحت این نظام، رئیس‌جمهور این مملکت؛ بسیاری از رجال شاغل در نهادهای دینی و اجتماعی دیگر حضور داشته‌اند و چگونه است انگلیس این‌همه کارگزار در بدنه و ارکان کلان تأثیر‌گذار و تصمیم‌ساز داشته و دارد. خلق واژگان به چه قیمت؟ آیا توهین به ارکان تصمیم‌ساز نظام یا توهین به افکار عمومی، مجوزی شرعی و توجیهی اخلاقی دارد؟»
 
 
 
بدترین شکل خانواده ایرانی، ماندن پدر در ایران و مهاجرت مادر و فرزندان به خارج است
شرق در صفحه 9  به گفتگو با تقی آزادارمکی، جامعه‌شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، درباره زندگی‌کردن زوج‌ها در دو کشور مختلف پرداخته و عنوان «حاصل مهاجرت ناقص فروپاشی خانواده است» را برجسته ساخته است.
 
این استاد دانشگاه مهاجرت را به طور معمول سبب فروپاشی خانواده دانسته و معتقد است در این فضای فرهنگی جدید، زن و شوهر ایرانی به‌طور معمول به این نتیجه می‌رسند که ازدواجشان براساس انتخاب نبوده یا دست‌کم براساس معیارهای معمول در جامعه جدید نبوده‌ است.
 

او با اشاره به گرفتاری‌های روحی روانی و اجتماعی فرزندان در خانواده ای که آنها با مادر به خارج مهاجرت کرده و پدر برای کار در کشور می ماند، جدایی از والدین را نخستین ضربه‌ای دانسته که به آنها وارد می شود.
 
آزادارمکی معتقد است ارتباط مجازی نمی‌تواند عامل بقای خانواده باشد و صراحتا بر این تاکید کرده که: « ماندن پدر در ایران و مهاجرت مادر و فرزندان به خارج بدترین شکل خانواده ایرانی است.»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
مصباح‌یزدی: با توجه به تجربیاتی که در طول هشت دهه از زندگی خود داشته‌ام، می‌توانم قسم یاد کنم که در عالم احدی را اشبه به امام معصوم، از مقام معظم رهبری نمی‌شناسم./ هرکس می‌خواهد ولی واقعی اهل بیت(ع) و مبلغ راستین اسلام باشد، نباید از ملامت مردم ناراحت شود ولو آنکه همه مردم شعار مرگ بر او را سر دهند و از طرف دیگر نیز نباید تشویق همه مردم او را خوشحال کند ولو آنکه همه شعار زنده‌باد برای او سر دهند.
 
 
سید محمدبهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی: مقایسه تهران و کوفه، سوداگرانه و مغرضانه است/ کوفه تنها شهری است که به خون‌خواهی سیدالشهدا(ع) قیام می‌کند و تلاش حق‌جویانه مختار از چنین شهری آغاز می‌شود. بنابراین شهری با چنین پیشینه فرهنگی‌ که از قضا پایتخت حضرت امیرالمؤمنین(ع) هم بوده نباید دست‌مایه چنین اتهام مغرضانه‌ای شود.
 

سعید جلیلی: آیا حقیقتی به اسم اسلام ناب و شاخص‌های آن را به مردم شناساندیم و گفتیم اسلام آمریکایی چیست؟ نخبگان جامعه باید ببینند چقدر در جهت اقناع افکار عمومی و تبیین و روشنگری دو نگاه امام درباره اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی کار کرده‌اند، بنابراین نباید مردم تهران را علاقمند به نفوذ مجدد انگلیس در ایران متهم کرد.

 
سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه: ما نمی‌توانیم در برابر مفاسد و ابتذالی که زاییده سیاست‌های سلطه‌جویان جهانی است و کانون‌های انسانیت و معنویت را نشانه رفته و ارزش‌های الهی و انسانی را در معرض تهدید و آسیب و نابودی قرار داده است، ساکت باشیم و کنار بیاییم./ امروز مهم‌ترین وظیفه ما، پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است و این همان پاسداری از دین خداست.
 
 
سیدحسن نصرالله: به‌دنبال قطع کمک‌های عربستان به لبنان، برخی به‌دنبال فتنه‌انگیزی بین شیعیان و اهل سنت هستند.

 

شرق در آخرین شماره هفته به بازتاب سخنان وزیر پیشین اطلاعات پرداخته و در کنار نکوهش استفاده از عباراتی در انتخابات بدون توجه حرمت شرعی، از ادامه ممنوعیت حضور مردم در خانه دکتر مصدق در احمدآباد نوشته و نگاهی به آسیب های مهاجرت انداخته است.مرور مطبوعات/ ‌پنج‌شنبه 13 اسفند/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.