معاون امور بین‌الملل دفترمقام معظم رهبری: باید مشخص شود که نقش جهان اسلام و کشورهای اسلامی در اداره حج چیست؟

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «اعتماد» را مرور کرده است: «معاون امور بین‌الملل دفترمقام معظم رهبری: باید مشخص شود که نقش جهان اسلام و کشورهای اسلامی در اداره حج چیست؟ ممانعت از کمک رسانی به حادثه دیدگان منا اگر قتل عمد نیست، آیا قتل شبه عمد نیست؟» و «رهبر ارکسترسمفونیک تهران: سوءتفاهمات به وجود آمده درباره اپرای عاشورا حاصل عدم مدیریت آن ماجرا بود»

معاون امور بین‌الملل دفترمقام معظم رهبری: باید مشخص شود که نقش جهان اسلام و کشورهای اسلامی در اداره حج چیست؟ ممانعت از کمک رسانی به حادثه دیدگان منا اگر قتل عمد نیست، آیا قتل شبه عمد نیست؟

روزنامه اعتماد در صفحه ۳ عنوان «فاجعه منا قتل شبه‌عمد است» را از قول حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون امور بین‌الملل دفترمقام معظم رهبری نقل کرده و به این نکات اشاره نموده است:

– اگر فاجعه‌ای که در منا اتفاق افتاد قتل عمد محسوب نمی‌شود، آیا قتل شبه عمد نیست؟!

– در سال ١٣۶۶ حدود ۴٠٠ نفر از حجاج بیت‌الله الحرام با لباس احرام در مکه و در ماه ذی‌الحجه در کمال مظلومیت به دست افرادی که ادعای سقایه‌الحاج داشتند، شهید شدند که سالیان سال از آن واقعه می‌گذرد و برای بررسی این جنایت چندین کنگره برگزار شده، چند نشریه در شماره‌های اختصاصی خودشان به این موضوع پرداختند و تعدادی حقوقدان ادعانامه‌هایی نوشتند و ما در این مسیر به این محورها توجه نکردیم و بنا را بر حسنه شدن روابط گذاشتیم، اما باید توجه داشت نتیجه این رویکرد چه شد؟ نتیجه‌اش این شد که سال‌های بعد حوادثی چون تونل منا و واقعه‌هایی نظیر آن رقم خورد تا اینکه امسال به هجرت هفت هزار و ۴٧٧ نفر زایر در منا برخورد کردیم.

– عدد اعلام شده آمار حداقلی است که سایت‌های عربستانی با اسم و شماره منتشر کرده‌اند و در همان روزهای اول هم به زیردستان خودشان دستور داده بودند که ٧٠٠٠ قبر آماده کنید. وی خاطرنشان کرد: این موضوع که در جریان فاجعه منا مسوولان سعودی مشاهده می‌کنند که تعداد بسیاری از افراد گرفتارند و احتیاج به کمک دارند و مانع کمک رسانی می‌شوند، اگر این اقدام قتل عمد نیست، آیا قتل شبه عمد نیست؟

– به چه حقی افراد از دنیا رفته را بدون اجازه ولی‌شان دفن می‌کنند؟ متاسفم که برخی افراد درباره فاجعه منا و موارد مشابه اعلام شایعات می‌کنند؛ چون عین واقعیت است.

– موضع حقوقی این قضایا که از آنها به عنوان قضا و قدر الهی یاد می‌کنند باید مشخص شود، اتفاق افتادن چنین حوادثی جای بحث کارشناسی دارد و باید مشخص شود که نقش جهان اسلام و کشورهای اسلامی در اداره حج چیست؟ آیا جای بررسی ندارد که مراکز حقوق بشر چرا در چنین موقعیتی ساکت هستند؟

رهبر ارکسترسمفونیک تهران: سوءتفاهمات به وجود آمده درباره اپرای عاشورا حاصل عدم مدیریت آن ماجرا بود
اعتماد در صفحه ۱۲ از قول رهبر ارکستر مرثیه موتسارت نوشته است: «هنوز نمی‌دانم چرا کنسرت مرثیه موتسارت لغو شد»

در این گزارش با اشاره به حاشیه های جدید ایجاد شده برای ارکسترسمفونیک تهران و طرح شایعه تکخوانی یک زن در اپرای عاشورا آمده است: قرار بود ارکسترسمفونیک، مرثیه موتسارت را اجرا کند که این برنامه بدون آنکه دلیل مشخصی برایش ذکر شود، لغو شد.

«علی رهبری» – رهبر این ارکستر- در جلسه‌ای مطبوعاتی درباره مسائل مختلفی سخن گفت؛ او همچنین پیشنهاد داد که این ارکستر با ارکسترهای زیرمجموعه شهرداری تهران ادغام شود…

…. او هنوز هم از لغو کنسرت اخیر ارکسترسمفونیک بی‌اطلاع است و می‌گوید: «واقعا نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است؟ چراکه موضوع لغو کنسرت و عدم صدور مجوز آن از سوی سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد به ما اعلام شد که من هنوز دلیلش را نمی‌فهمم.

نکته جالب اینجاست که هم‌اکنون در همین تلویزیون خودمان آهنگ‌های پرشور و هیجان در تبلیغ مایع ظرفشویی و ته دیگ و این حرف‌ها به هر شرطی پخش می‌شود اما ما هنوز نفهمیدیم چرا این کنسرت ما که اتفاقا بی‌ارتباط با فضا هم نبود، باید لغو شود. من در جایی بزرگ شدم که خوب می‌دانم خط قرمزها چیست. من در جایی بزرگ شدم که در آن زمان در مورد موسیقی خیلی به ما سخت می‌گرفتند. بنابراین بدانید که بنده خطوط قرمز را خوب می‌شناسم و خیلی دوست دارم که به من بگویند ماجرای این لغو برنامه کنسرت آن هم با رهبری خارجی از چه قرار است؟
….
رهبر ارکستر سمفونیک تهران به حاشیه‌های «اپرای عاشورا» نیز اشاره کرد و گفت: «نخستین انتقادی که من نسبت به حاشیه‌های پیش آمده درباره اپرای عاشورا دارم این است که چرا دوستان منتقد در ابتدا به سراغ من نیامدند و مستقیم به سراغ وزیر و معاون وزیر رفتند؟ من از همان ابتدایی که برنامه آغاز شد به مدیر ارکستر در پشت صحنه نوشتم که در اجرای دوم باید میکروفن صدای دوم (مرد) را بیشتر کنند. که البته در این بین سوءتفاهماتی به وجود آمد که من به همه دوستان منتقد حق می‌دهم زیرا بر این باورم این ماجرا مدیریت نشد اما باز هم تاکید می‌کنم که موضوع باید در ابتدا با من مطرح می‌شد. حتی باید به این نکته هم اشاره کنم که ما تک‌خوانی قطعه «مرثیه» در این کنسرت پیش رو را هم حذف کردیم اما نمی‌دانم چرا این برنامه لغو شد و بهتر است برای پاسخ به این موضوع از آقایان مدیران سوال کنید….»

عناوین صفحه «سیاست‌نامه»:
«شکل‌گیری دولت مدرن به روایت اسکینر»، گزارش نشست نقد و بررسی کتاب «بنیادهای اندیشه سیاسی مدرن» با حضور کاظم فیروزمند ، احمد نقیب‌زاده و مهدی فدایی مهربانی /تنظیم کننده: علی ورامینی

درس گفتار «منطق قدرت و مقاومت» (قسمت اول) به قلم عادل مشایخی

دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:

معافیت مالیاتی بنیادها و آستان‌ها لغو می‌شود

بیانیه کمپین فاجعه منا به سازمان ملل متحد رفت/ در آستانه چهلمین روز واقعه ناگوار حج امسال، بیانیه کمپین فاجعه منا با بیش از دو ونیم میلیون امضا به صورت رسمی به آقای‌ گری لوییس، نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران تحویل داده شد.

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد: عربستان به جانباختگان ایرانی منا غرامت نمی‌دهد / دولت عربستان موظف به پرداخت دیه به خانواده‌های جانباختگان ایرانی منا نیست و سازمان حج و زیارت هم‌چنین تکلیفی ندارد، اما شرکت‌های بیمه‌گذار تا سقف ۲۵ میلیون تومان غرامت می‌پردازند.

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «اعتماد» را مرور کرده است: «معاون امور بین‌الملل دفترمقام معظم رهبری: باید مشخص شود که نقش جهان اسلام و کشورهای اسلامی در اداره حج چیست؟ ممانعت از کمک رسانی به حادثه دیدگان منا اگر قتل عمد نیست، آیا قتل شبه عمد نیست؟» و «رهبر ارکسترسمفونیک تهران: سوءتفاهمات به وجود آمده درباره اپرای عاشورا حاصل عدم مدیریت آن ماجرا بود»مرور مطبوعات/ ‌‌چهار‌شنبه‌ ۱۳ آبان/ روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.