برگزاری حج محدود در سایه کرونا

مراسم حج تمتع امسال به دلیل شرایط بهداشتی ناشی از همه‌گیری بیماری کووید۱۹ همانند سال گذشته با تعداد محدودی از مسلمانان ساکن عربستان سعودی از روز شنبه آغاز شد.

این دومین سال متوالی است که همه‌گیری ویروس کرونا مقامات عربستان و برگزارکنندگان مراسم حج را بر آن داشته تا محدودیت بی‌سابقه‌ای برای شرکت در این مراسم وضع کنند.

حج تمتع امسال تنها با حضور شصت هزار مسلمان سعودی و خارجی ساکن عربستان برگزار می‌شود که برای شرکت در این مراسم مذهبی تحت شرایطی خاص برگزیده و واکسینه شده‌اند.

این دسته از زائران از میان افراد ۱۸ تا ۶۵ سال برگزیده شده‌اند. حجاج برگزیده باید ضمن دریافت دو دُز واکسن کرونا، نتیجه آزمایش‌های پزشکی که عدم ابتلای آنها به بیماری‌های مزمن را تایید می‌کند نیز ارائه دهند.

سال گذشته میلادی، همزمان با اوج همه‌گیری بیماری کووید۱۹ در اغلب نقاط جهان و در حالی که هنوز کارزارهای واکسیناسیون شکل نگرفته بود ۱۰ هزار تن از مسلمانان ساکن در عربستان اجازه شرکت در مراسم حج تمتع را دریافت کرده بودند.

این در حالیست که بزرگترین اجتماع مذهبی جهان پیش از همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ میزبان بیش از ۲ میلیون و پانصد هزار مسلمان از سراسر جهان بود.

رسانه‌های محلی یک روز مانده به آغاز رسمی مراسم حج تصاویری از کعبه و دیگر بخش‌های مسجد الحرام در شهر مکه را به نمایش گذاشتند که نشان می‌داد کارگران مشغول پاک‌سازی و ضد عفونی کردن این مکان مقدس هستند.

یک مقام دولت عربستان نیز طی سخنانی در تلویزیون اعلام کرد که حجاج به گروه‌های بیست نفری تقسیم می‌شوند تا در صورت آلودگی یکی از آنها به ویروس از همه‌گیری در سطح بزرگ‌تر جلوگیری به عمل آید.

وزارت حج عربستان علاوه بر وضع تدابیر سخت‌گیرانه برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و توجه به مقررات بهداشتی،‌ کارت الکترونیکی ویژه‌ای موسوم به «کارت حج» را در اختیار زائران قرار داده تا آنها بتوانند بدون تماس و ارتباط‌های معمول به کمپینگ‌ها و هتل‌ها دسترسی پیدا کنند و از امکانات تدارک دیده شده برای حمل و نقل حجاج به اماکن مقدسه نیز بهره‌مند شوند.

مقامات سعودی پیش‌تر نیز از طرحی آزمایشی برای توزیع بطری‌های آب زمزم میان حجاج رونمایی کرده بودند که در مراسم حج تمتع امسال قرار است عملیاتی شود.

زائران امسال همچنین اجازه ندارند کعبه را لمس کنند و در طواف نیز باید فاصله تعیین شده از سوی برگزار کنندگان مراسم را به خوبی رعایت کنند.

حج امسال به دلیل برگزیده شدن تعدادی محدود از مسلمان برای شرکت در آن و محروم بودن شمار زیادی از آنها همزمان همراه با شعف و اندوه است.

حضور تنها ده‌ها هزار مسلمان ساکن عربستان در این رویداد بزرگ مذهبی حسرت صده‌ها هزار مسلمان در سراسر جهان را به دلیل محرومیت از شرکت در این مراسم برانگیخته است.

رانیا ازرق،‌ زن ۳۸ ساله سوری که در ریاض زندگی می‌کند از جمله برگزیدگان خوش شانس مراسم حج تمتع امسال است. او به خبرگزاری فرانسه می‌گوید که نمی‌تواند احساسش را توصیف کند و از این که به خدا نزدیک‌تر می‌شود بسیار خوشحال است.

حج تمتع، یکی از پنج رکن اصلی دین اسلام است که هر سال با حضور جمعی از مسلمانان از سراسر جهان در شهر مکه عربستان برگزار می‌شود.

حضور در این مراسم بزرگ مذهبی دست کم یک بار برای مسلمانان به شرط استطاعت مالی و سلامت جسمانی واجب عنوان شده است.

گفتنی است که عربستان سعودی از آغاز همه‌گیری بیماری کووید۱۹ تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار مورد ابتلا را به ثبت رسانده و هشت هزار نفر از شهروندان این کشور نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

این کشور تا کنون دست کم بیست میلیون نفر از جمعیت بیش از ۳۴ میلیون نفری خود را واکسینه کرده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.