سازهایی که از ایست‌ بازرسی‌های طالبان گذشتند

اعضای ارکستر ملی موسیقی افغانستان پس از آنکه همگی از این کشور خارج شده و خودشان را به قطر رسانند، در دوحه به اجرای کنسرت پرداختند.

با روی کار آمدن طالبان در افغانستان و گریختن اشرف غنی از این کشور، برخی از گروه‌های در خطر از جمله موزیسین‌ها خاک وطن را ترک کرده و راهی کشورهای دیگر شدند.

در پرتغال موسیقی افغان و اروپایی می‌آموزیم

محمد قمبر، رهبر ارکستر موسسه ملی موسیقی افغانستان می‌گوید: «مقصد بعدی ما پس از قطر، پرتغال است، آنجا به مدرسه خواهیم رفت و موسیقی را ادامه خواهیم داد، موسیقی افغان و موسیقی کلاسیک اروپایی. بدین ترتیب گروه ما این بار در پرتغال گردهم می‌آید و با تکمیل گروه، موسیقی کشورمان برای مدت طولانی‌تری زنده خواهد ماند و مانند گذشته خواهد درخشید.»

سازهایمان را در کابل مخفی کرده بودیم

آقای قمبر می‌گوید: «خدا را شکر که بالاخره سازها را داریم، گروهی که جمعه آمده بودند، سازها را با خود آوردند. ما سازهای خود را هنگام خروج از کشور در کابل مخفی کرده‌بودیم.»

وقتی زن در ماشین باشد، طالبان می‌گویند بروید

مرتضی محمد، نوازنده رباب در ارکستر ملی موسیقی افغانستان تازه وارد دوحه شده است. او می‌گوید: «بعضی از ما سازهایی آوردیم، از جمله من و برخی از دوستانم. برخی هم از طالبان ترسیدند و سازشان را نیاوردند. زمانی که سازم را به فرودگاه افغانستان می‌آوردم گذر از پست‌های بازرسی دشوار بود، نیروهای طالبان آنجا حضور داشتند. از آنجا که پدر و مادرم با من بودند، طالبان حتی ماشین ما را چک نکردند. وقتی یک زن در ماشین است، آنها ماشین را چک نمی‌کنند و فقط می‌گویند بروید.»

زمستان سخت در انتظار افغان‌ها

خروج برخی از افغان‌ها از کشورشان در شرایطی صورت می‌گیرد که زمستانی سخت در انتظار میلیون‌ها شهروند افغان است.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارش اخیر درباره بروز فاجعه انسانی در افغانستان در آستانه زمستان هشدار داد و از جامعه جهانی خواست تا راهی برای پرداخت حقوق کارکنان بخش سلامت، معلمان و کارکنان سازمان‌های امدادی بیابند.

در سه ماه گذشته و همزمان با قطع یا محدود شدن کمک‌های مالی جامعه جهانی به افغانستان، طالبان از نهادهای بین‌المللی خواسته تا دارایی‌های بلوکه شده این کشور را به آنها تحویل دهند.

منبع: یورونیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.