کتاب «تأسیس و تبیین قاعده فقهی «ما أعطی لله لا یرجع فیه» منتشر شد

کتاب «تأسیس و تبیین قاعده فقهی «ما أعطی لله لا یرجع فیه» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی اشراقی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، منتشر شد.

کتاب «تأسیس و تبیین قاعده فقهی «ما أعطی لله لا یرجع فیه» در نوع خود بدیع است و به عنوان اولین اثر در این زمینه شناخته می‌شود و مطالب مرتبط با موضوع در قالب یک نظام علمی مشخص، سامان داده شده است.
این کتاب تکمیل شده رساله فقهی سطح ۴ حوزه علمیه قم نویسنده است که منتج به تأسیس قاعده جدید فقهی شده است و صاحب اثر نام ( ما اعطی لله لا یرجع فیه) را برای این قاعده پیشنهاد کرده است.
در ساختار این کتاب برای اثبات مدعای خود، از هر سه روش تحقیق که غالبا برای هر تحقیق قاعده فقهی بکار گرفته می‌شود، استفاده شده است.
در این کتاب برای اثبات قاعده جدیدالتأسیس فقهی به ۵۸ روایت استناد شده و به بررسی سندی و دلالی روایات پرداخته و نیز تعارض ۱۷ روایت حل گشته است و با استفاده از ۲۰۲ منبع فقهی و اصولی از نظرات فقهای متقدم و متأخر بهره برده است.

کتاب حاضر به بررسی ادله قاعده و ابعاد آن پرداخته است و اختلاف نظر فقها را پیرامون این قاعده بیان کرده و بر صحت این قاعده تأکید می‌کند و نیز با توجه به مجموع ادله و مستندات موجود، به تأسیس قاعده جدید فقهی منتج شده است.
تقریظ فقیه بزرگوار حضرت آیت‌الله دوستی زنجانی بر این کتاب، اهمیت این اثر را دو چندان نموده است.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.