کتاب «سه رساله در رد و اثبات رکن رابع شیخیه» منتشر شد

کتاب «سه رساله در رد و اثبات رکن رابع شیخیه» اثر ملا حسینعلی بن نوروزعلی تویسرکانی و محمد کریم خان بن ابراهیم خان کرمانی منتشر شد.

کتاب «سه رساله در رد و اثبات رکن رابع شیخیه» اثر ملا حسینعلی بن نوروزعلی تویسرکانی و محمد کریم خان بن ابراهیم خان کرمانی در ۳۹۲ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید. شیخیه گروهی از پیروان شیخ احمد احسایی (متوفای ۱۲۴۱ ه.ق) هستند که با عقاید خاص خود در موضوعات کلامی و فقهی تبدیل به یکی از جریان‌های تأثیرگذار و مهم شیعه در طول ۲۵۰ سال گذشته در ایران شدند. عقاید شیخیه و از جمله باور به رکن رابع که یکی از مهم‌ترین اعتقادات این گروه است، محور گفتگوهای بسیاری در طول سالیان متمادی بوده است.

اثر پیش رو دربردارنده سه رساله در ردّ و اثبات عقیده حکم رابع شیخیه است. رساله اول با نام «شهاب ثاقب و قارعه القوارع فی ابطال ادله الرکن الرابع» تالیف آیت الله میرزا حسینعلی تویسرکانی (۱۲۸۶ ه.ق) است که جهت ابطالِ باور به رکن رابعِ گروه شیخیه تحریر یافته است.

رساله دوم ردّیه‌ای است که توسّط موسّس جریان شیخیه یعنی حاج محمد کریم خان کرمانی (۱۲۸۸ ه.ق) در جواب شهاب ثاقب نوشته شده است. رساله سوم نیز توسط آیت الله میرزا حسینعلی تویسرکانی و در جواب به ردیه حاج محمد کریم خان کرمانی به نگارش درآمده است.

این کتاب در سه رساله تالیف شده است؛ رساله اول با عنوان «رساله شهاب ثاقب» مشتمل بر ۱۰ فصل است که عناوین آنها عبارتند از: دلیل حکمت ظاهره، دلیل مجادله، دلیل موعظه حسنه، دلیل حکمت، دلایل قرآنی، دلایل روایی، دلیل آیات آفاق، دلیل آیات انفس، دلیل اجماع فریقین و دلیل اتفاق عقلا. رساله دوم با عنوان «رساله ردّ شهاب ثاقب» در چهار مقاله به رشته تحریر درآمده است. سومین و آخرین رساله با عنوان «رساله جوابیّه» در چهار فصل نگاشته شده است.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.