جنجال‌آفرینی فتوای شیخ کویتی درباره تصاویر زنان

فتوای یک شیخ وهابی کویتی درباره جایز نبودن انتشار تصاویر زنان در شبکه‌‍‌های اجتماعی حتی در صورت داشتن حجاب، در بین شهروندان کویت جنجال‌برانگیز شده است.

به گزارش المدینه، اظهارات عثمان الخمیس، مبلغ وهابی کویتی مبنی بر اینکه زن جایز نیست عکس خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار دهد، حتی اگر محجبه باشد، جنجال را در میان فعالان و مردم این کشور برانگیخت.

در همین حال یکی از علمای الازهر تأکید کرد که این فتوا تنها بر اساس میل و سلیقه شخصی فتوا دهنده است و هیچ ارتباطی به دین ندارد.

شیخ وهابی کویتی در جریان گفت‌وگوی هفتگی خود با شبکه کویتی المجلس فتوا داد که «زنان حق ندارند تصاویر خود را حتی اگر موهای خود را بپوشانند در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.»

الخمیس گفت: جایز نیست که یک زن عکس خود را در توییتر و اینستاگرام بگذارد.

اظهارات واعظ کویتی در شبکه‌های اجتماعی جنجال به پا کرد و هشتگ «عثمان الخمیس» توسط موتورهای جستجو در توییتر منتشر شد و اظهار نظرات زیادی از سوی موافقان و مخالفان این فتوا را در پی داشت.

برخی از زنان در کویت روز پنجشنبه با حذف تصاویر خود از حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، حمایت خود را از فتوای عثمان اعلام کردند، در حالی که برخی دیگر به بازنشر اظهارات واعظ کویتی و ضمیمه کردن عکس‌های بدون حجاب خود متوسل شدند تا از این طریق اعتراض خود را به فتوای شیخ کویتی نشان دهند.

پس از این جنجال، روزنامه کویتی «المجلس» یک نظرسنجی انجام داد که در آن از برخی شهروندان و مهاجران این کشور پرسیده شد که آیا تعامل با فردی که عکس خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارد، می‌پذیرند یا خیر.

در همین حال سعد الهلالی، استاد فقه مقارن دانشگاه الازهر با اظهار نظر درباره این جنجال پیش آمده در کویت گفت: سخن مفتی کویتی و دیگران در این موضوع من باب اجتهاد شخصی است و ربطی به دین ندارد.

او خطاب به کسانی که چنین فتواهایی صادر می‌کنند، گفت: این نظر دین نیست. نظر شخصی شماست.

این عالم الازهر گفت: به استثنای پیامبران و آنچه که در کتب آسمانی آمده است، همه نظر شخصی خود را بیان می‌کنند که به آن فقه گفته می‌شود.

الهلالی با اشاره به اینکه این گونه فتواها توسط هیچ کدام از آیات قرآن یا احادیث نبوی پشتیبانی نمی‌شود، گفت: از چه سندی برای صدور چنین فتواهایی استفاده می‌شود. باید گفت هیچ سندی جز تمایل و خواسته شخصی در پس آن نیست.

عثمان الخمیس، شیخ وهابی اهل کویت است. او مدرک دکترای خود را از دانشگاه ملک سعود گرفته است. او علاوه بر وزارت معارف و وزارت اوقاف در چند دانشگاه کویت به عنوان استاد فعالیت دارد. عثمان الخمیس از مدافعان بسیار جدی دعوت محمد بن عبدالوهاب بوده و در این مسیر تلاش‌های بسیار کرده است.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.