سه دلیل حمایت سعودی از وهابیت به اعتراف بن سلمان

وهابیت در قرن گذشته با حمایت حکومت سعودی روزبه‌روز شناخته‌تر شد و با توسعه حضور خود در جهان اسلام و حمایت از جریان‌های افراطی تفرقه را در میان مسلمانان بیش از پیش ترویج کرد. حالا محمد بن سلمان که چندی است بیرق اصلاحات را در سعودی برافراشته اعترافاتی درباره سوابق حمایت حکومت سعودی از وهابیت کرده است.

به گزارش دین‌آنلاین وهابیت با رویکرد تکفیری و افراطی در جهان اسلام، آبشخور حمایت از جنبش‌های تروریستی مانند القاعده، داعش، جبهه النصره، بوکوحرام و دهها جریان دیگر به شمار می‌رود.

بر اساس همه شواهد تاریخی و سیاسی، وهابیت با حمایت کامل عربستان سعودی که می‌توان گفت منشأ اصلی این افکار است تاکنون توانسته زنده بماند و فعالیت خود را ادامه دهد. همه حکومت‌های این کشور پادشاهی هم تمام تلاش خود را کرده‌اند تا این جریان بتواند هر روز قوی‌تر از دیروز ظاهر شود.

به گزارش شبکه خبری الجزیره قطر، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به منظور ایجاد روابط بهتر با جهان و بهبود تصویر چهره عربستان در افکار عمومی آغاز به مجموعه‌ای از فعالیت‌های اصلاحی کرده است.

محمد بن سلمان در سخنانی اعتراف کرده که افکار افراطی وهابیت انحراف به شمار می‌رود و باید برای از بین بردنشان تلاش کرد.

بن سلمان به سه نکته به عنوان دلیل اصلی پیدایش وهابیت افراطی و ادامه یافتن این جریان اشاره کرده است:

دلیل اول سوء استفاده کشورهای مستعمر اروپایی و آمریکا از عربستان به منظور از بین بردن اتحاد جماهیر شوروی طی جنگ سرد بوده است.

در مورد دلیل دوم بن سلمان ادعا کرده که پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و به قدرت نشستن یک مذهب مشخص بر مسند حکومت باعث استمرار وجود وهابیت بوده است تا بتواند در منطقه توازن ایجاد کند.

اما در مورد دلیل سوم، بن سلمان توپ را به زمین اخوان مسلمین انداخته و گفته است که وهابیت و افکار انحرافی تحت تأثیر فتواهای انحرافی و خاص آنان بوده است.

 

تهیه گزارش: میثم حاتم

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.