کتاب «نقد و تحلیل آراء فلسفی» منتشر شد

کتاب «نقد و تحلیل آراء فلسفی» اثر آیت الله ماجد کاظمی از عالمان برجسته خوزستان از سوی انتشارات چتر دانش منتشر شد.

آیت الله ماجد کاظمی از علمای کاظمین و شاگرد مراجع و علمای بزرگ عراق از جمله آیات عظام سیّد ابوالقاسم خوئی، سیّد عبد الاعلی سبزواری و شهید سیّد محمّد باقر صدر است که پس از مهاجرت به ایران در شهر مقدس قم و در خوزستان به تدریس و تحقیق اهتمام کرده است.

مولف این اثر در مقدمه کتاب آورده است: «فلسفه به معنای خاص آن، همواره از چالشی ترین علوم بشری بوده و هست، از دوران فلاسفه باستان گرفته تا دوران شکوفایی علوم اسلامی و تا زمان معاصر، تمامی فرقه ها و نحله های فلسفی با وجود تفاوت ها و تضادهای گوناگون، همگی ادعای کشف حقیقت کرده اند که این امر سبب شده تا محققان و پژوهشگران و جویندگان علم دانش همواره در پی یافتن صحیح و ناصحیح از میان این همه آراء و ادعا دچار تردید و اختلاف شوند.» او تأکید کرده است که کتاب حاضر در صدد بر آمده تا با معرفی بخش عمده ای از نظریات معروف و مشهور فلسفی، با روشی محققانه و به دور از تعصبات رایج، به نقد و تحلیل آراء فلسفی و بیان سره از ناسره بپردازد.
مولف در این اثر به صورت موستوفی به اهمیت بحث «توحید» و در این موضوع به نقدِ تند فلاسفه، عرفا و متصوفه پرداخته است و می گوید که مسئلۀ توحید از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخورد است، و رستگاری انسان در گرو آن است، بر هر انسان آزاده و آگاهی لازم است تا به دور از تعصب و هوای نفس و با دید باز به مطالعه و پژوهش در این موضوع بپردازد. اهمیت و ضرورت مسئله از آن جهت بیشتر رخ می‌نماید که بدانیم فرقه‌ها و دسته‌های مختلف با محتوای متضاد از هم، هرکدام با بیان‌های فریبنده در بحث توحید، مدعی‌اند که دیدگاه و رأی‌شان عین حق و حقیقت است! عجیب‌تر اینکه بسیاری از این فرقه‌ها، اوهام و خرافات فلاسفه و صوفیانِ شرق و غرب و یونان باستان و هند هفتاد و دو ملت را به نام عقل و مذهب اهل‌بیت(ع) جا زده‌اند و در عین حال ادعای کشف و نوآوری در آرای فلسفی و عرفانی نیز دارند! به زعم مولف در مقابل این نحل‌های انحرافی، علمای راستین مذهب اهل‌بیت (ع) به پیروی از امامان و حجج بر حق الهی و با تمسک به ریسمان عقل، کتاب خدا و علوم وحیانی، با قلم و زبان خود، با شیوه‌هایی دقیق علمی و مستدل، در هر زمانی به دفاع از توحید الهی و مبارزه با انحرافات فرقه‌های ضاله پرداخته‌اند و در این راه از جان، مال و آبروی خود گذشتند تا چراغ هدایت را روشن نگه دارند؛ هرچند که فرقه‌های ضالۀ عرفانی و فلسفی نور هدایت را برنتابند!

کتاب «نقد و تحلیل آراء فلسفی» اثر آیت الله ماجد کاظمی در شمارگان 500 نسخه و با قیمت 40 هزار تومان به همت انتشارات چتر دانش روانه بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.