آغاز عمره برای زائران خارجی و انتظار ایران

عربستان پذیرش عمره‌گزاران خارجی را درحالی آغاز کرد که ایران همچنان منتظر اعلام جزئیات شرایط اعزام به عمره توسط مراجع رسمی عربستان سعودی است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری دولت عربستان سعودی اعلام کرد نخستن گروه از عمره‌گزاران خارج از عربستان روز گذشته (شنبه ۳۰ مردادماه) برای انجام مراسم عمره به شهر مدینه وارد شدند. عربستان تاکید کرده تدابیر سختگیرانه‌ای را برای برگزاری عمره با حضور زائران خارجی به اجرا گذاشته است.

این کشور از حدود دو هفته پیش، ثبت‌نام زائران خارجی واکسینه‌شده برای عمره را آغاز کرده است. مقام‌های سعودی اعلام کرده‌اند مجوز عمره در ابتدا ماهانه به ۶۰ هزار زائر اعطا خواهد شد، اما این رقم به تدریج به دو میلیون زائر در هر ماه افزایش خواهد یافت.

بر اساس تصمیم عربستان، زائرانی که از خارج این کشور برای ثبت‌نامِ عمره اقدام می‌کنند باید گواهی واکسیناسیون کووید را ارائه دهند. همچنین زائران واکسینه‌شده کشورهای فهرست قرمز عربستان باید پس از ورود به عربستان مدتی را در قرنطینه سپری کنند. فایزر/بیون‌تک”، “آکسفورد/ آسترازنکا “، “مدرنا” و “جانسون و جانسون”، چهار واکسنی است که عربستان تا کنون برای ورود مسافران خارجی به این کشور تایید کرده است. همچنین در مقررات سفر به این کشور آمده است، مسافرانی که دو دُز واکسن “سینوفارم” و “سینوواک” را کامل تزریق کرده باشند، در صورت دریافت دُز اضافیِ یکی از آن چهار واکسن تاییدشده در عربستان، پذیرفته می‌شوند.

عربستان که پس از عالم‌گیری کرونا، مراسم عمره را به مدت یک سال متوقف کرد، از سال گذشته با تعداد محدودی از زائران خارجی این مراسم را اجرا کرد که امسال با تدابیر سختگیرانه‌تری به جمعیت بیشتری اجازه ورود خواهد داد. با این وجود، ایران و عربستان هنوز درباره حضور زائران ایرانی در مراسم عمره به توافق نرسیده‌اند؛ علیرضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ درباره بازگشت ایران به عمره پس از پنج سال غیبت، قبلا تاکید کرده است: ازسرگیری عمرۀ زائران ایرانی به پذیرش شروط جمهوری اسلامی از سوی عربستان منوط است.

“تضمین عزت، کرامت و امنیت زائران ایرانی، حضور مسؤولان کنسولی جمهوری اسلامی ایران در زمان عمره در عربستان با توجه به متوقف کردن فعالیت دفاتر کنسولی و سفارتخانه ایران در این کشور و همچنین لغو قوانین سختگیرانه برای ورود اتباع عربستانی به ایران” سه شرط ایران برای بازگشت دوباره به عمره است. رییس سازمان حج و زیارت قبل از آن‌که کرونا مذاکرات دو کشور درباره عمره را متوقف کند، گفته بود: عربستان دو شرط نخست ایران را پذیرفته و شرط سوم در حال بررسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز چند روز پیش، بدون آن‌که به پذیرش شروط ایران توسط عربستان اشاره کند، درباره حضور ایران در عمره امسال گفته است: جزئیات شرایط اعزام به عمره باید توسط مراجع رسمی عربستان سعودی اعلام شود که منتظر آن هستیم.

ایران و عربستان ماه‌های گذشته در بغداد مذاکراتی داشتند که در جریان آن، درباره بازگشت دوباره ایران به عمره و همچنین حضور ایرانی‌ها در مناسک حج تمتع بحث‌هایی مطرح شده بود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.