باور مذهبی جوانان در جهان و ایران رو به کاهش است

در ایالات متحده امریکا، در طول دهه‌های اخیر افراد مذهبی رو به مسن‌تر شدن می‌روند و جوانان نسبت به سنین بالاتر کم‌تر مذهبی هستند.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از مرکز تحقیقات پیو، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که جوانان، بسیار کمتر خود را مذهبی، معتقد به خدا یا مناسک‌گزار می‌دانند، ولی این فقط یک پدیده امریکایی نیست؛ تحقیقات مرکز پیو بین ۱۰۶ کشور در دهه اخیر نشان می‌دهد باور مذهبی بین جوانان در سراسر دنیا کمتر شده است.
 
اگرچه ارتباط فاصله سنی و تعهد مذهبی در برخی از جوامع بیشتر دیده می‌شود ولی به‌طورکلی در همه جوامع با شرایط اقتصادی و اجتماعی مختلف وجود دارد؛ در کشورهای درحال توسعه یا توسعه‌یافته، در کشورهای مسلمان یا کشورهای با اکثریت مسیحی و در کشورهای مذهبی یا سکولار.

برای نمونه، جوانان با سن پایین‌تر از ۴۰ سال نسبت به سنین بالاتر، کمتر دین را موضوع خیلی مهمی در زندگی خود می‌دانند، این موضوع نه تنها درباره کشورهای ثروتمند و سکولار مانند کانادا، ژاپن یا سوئیس بلکه در کشورهای مذهبی و کمتر ثروتمند مانند ایران، لهستان و نیجریه نیز صادق است. البته با وجود اینکه این امری گسترده است اما نمی‌توان گفت جهانی است؛ چرا که در بسیاری از کشورها چنان تفاوت آماری آشکاری بین میزان مذهبی بودن جوانان و سنین بالاتر دیده نمی‌شود.
 
در مقابل اما در اکثر کشورهایی که چنین تفاوتی دیده می‌شود جوانان نسبت به مسن‌ترها کمتر مذهبی‌اند. در بین ۱۰۶ کشور بررسی شده توسط مرکز پیو، در ۴۶ کشور، جوانان بین ۱۸ تا ۳۹  نسبت به سنین بالاتر از ۴۰ سال کمتر نسبت به مذهب اهمیت قائلند. در ۵۸ کشور تفاوت بارزی بین جوانان و مسن‌ترها در مذهبی بودن دیده نمی‌شود و تنها در دو کشور گرجستان و غنا، جوانان نسبت به سنین بالاتر مذهبی‌تر هستند.

این موضوع که در بسیاری از کشورها جوانان کمتر مذهبی هستند ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. برخی از محققان معتقدند افراد به‌صورت طبیعی با بالا رفتن سن مذهبی‌تر می‌شوند. اما برخی دیگر معتقدند این  موضوع نشانه این است که جهان رو به سکولاریزه شدن می‌رود.
 
اگرچه قسمت‌هایی از جهان در حال سکولاریزه شدن هستند در مجموع نمی‌توان گفت جمعیت مذهبی جهان رو به کمتر شدن است؛ چرا که رشد جمعیت در مناطق و کشورهای مذهبی جهان بیشتر است و میزان باروری بیشتر و جمعیت جوان‌تری دارند. پس اگر چنین سطحی از رشد ادامه بیابد جمعیت کشورهای مذهبی بیشتر و افرادی که دین نقش مهمی در زندگی‌شان دارد افزایش بیشتری خواهد داشت.
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.