تصمیم پاپ برای ایجاد تغییر در «دعای ربّانی»

پاپ فرانسیس خواستار تغییر یافتن دعای ربّانی شده است، چراکه وی معتقد است ترجمۀ انگلیسی و ایتالیایی‌ای که در بسیاری از نقاط جهان برای این دعا آمده است با آموزه‌های کتاب مقدّس مغایرت دارد.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از خبرگزاری اکسپرس، دعای ربّانی از دعاهای مذکور در کتاب مقدّس است که اکثریت 2.2 میلیارد مسیحی جهان آن را می‌خوانند و میلیون‌ها نفر نیز آن را حفظ هستند. در واقع این دعا به مسیحیان می‌آموزد که چگونه عیسی مسیح دعا کردن را به حواریون خود آموخت.

در این دعا که به‌کرّات در میان مسیحیان خوانده می‌شود، پیروان این دین از خداوند درخواست می‌کنند که "ما را به وسوسه نکشان، ما را از بدی برهان."

پاپ فرانسیس در گفتگو با سخن‌پراکنان ایتالیایی اظهار داشت که این ترجمه صحیح نیست. وی گفت: "این ترجمۀ خوبی نیست، چون از خدایی حرف می‌زند که انسان را وسوسه می‌کند." وی افزود در فرانسه مسیحیان ترجمۀ دقیق‌تری از این دعا انجام داده‌اند.

پاپ فرانسیس عنوان داشت: "فرانسوی‌ها دعا را این گونه تغییر داده‌اند که «/اجازه نده من وسوسه شوم»، چراکه لغزش از جانب من است و وسوسه از جانب شیطان؛ نه این که خداوند مرا وسوسه کند، بعد ببیند می‌لغزم یا خیر."
پیشنهاد پاپ این است که جملۀ «ما را وسوسه نکن» به «اجازه نده وسوسه شوم» تغییر پیدا کند.

در اوایل هفتۀ جاری پاپ دونالد ترامپ را به خاطر تصمیمش مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل مورد انتقاد قرار داد. وی عنوان داشت: "نمی‌توانم دربارۀ نگرانی شدیدم راجع به وضعیتی که در روزهای اخیر پیش آمده سکوت کنم." او از ترامپ تقاضا کرد از بیان اعلامیه‌اش دربارۀ بیت‌المقدس صرف‌نظر کند، چراکه برای این که گفتگوها بتواند ادامه پیدا کند، ضروری است که به حقوق تمام افرادی که در سرزمین مقدّس سهیم‌اند احترام گذاشته شود.

ماه گذشته کاشف به عمل آمد که این شخصیت مذهبی مترصّد است با کیم جونگ اون، دیکتاتور کرۀ شمالی  گفتگو کند، چراکه این حاکم مستبد و جوان راهی را در پیش گرفته که به جنگ تمام‌عیار با شبه‌جزیرۀ کره منتهی خواهد شد. طبق گزارش‌ها، واتیکان تلاش دارد باب گفتگو را بین پیونگ‌یانگ و دربار پاپ باز کند تا بلکه از این طریق بتواند جلوی بروز جنگ را بگیرد. پاپ قصد دارد مستقیماً با کیم وارد گفتگو شود و این مداخله‌ای تاریخی و غیرمنتظره خواهد بود. البته هنوز زمان دقیق این تماس مشخّص نشده است، اما این اقدام در اولویت برنامه‌های پاپ قرار دارد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.