آیا ترامپ مسلمانان آمریکا را وادار به ترک این کشور خواهد کرد؟

جسیکا شولبرگ

مسلمانان امریکا امسال انتخابات پرمخاطره‌ای را پشت سر گذاشتند. بسیاری از مسلمانان جهان در کشورهایی غیر از امریکا نیز تمام شب سه‌شنبه را بیدار ماندند، چشم خود را به صفحۀ تلویزیون‌ها دوخته و منتظر نتایج انتخابات بودند. وقتی نتایج اعلام شد، مسلمانان متحیّر مانده بودند که در برابر موفقیت غیرمنتظرۀ ترامپ که یکی از محورهای کمپینش مخالفت با حضور مسلمانان در امریکا بوده است چه واکنشی نشان دهند.

رابرت مک‌کاو (Robert McCaw) مدیر امور دولت در «شورای روابط اسلام و امریکا» (Council on American-Islamic Relations) می‌گوید: "در جامعۀ امریکا نفرت و انزجار نسبت به مسلمانان همین الان هم خیلی بالا است. اما آیا قرار است با روی کار آمدن ترامپ از این هم بیشتر شود؟"

مسلمانان و عرب‌ها در امریکا سال گذشته را دائماً به این فکر می‌کردند که اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود، اوضاع به چه صورت خواهد شد و اکثراً امیدوار بودند که هیچ‌گاه دورۀ او را به چشم خود نبینند. در نوامبر 2015 ترامپ به‌دروغ مدّعی شد که در پی حملات تروریستی 11 سپتامبر، هزاران تن از مردم در نواحی عمدتاً عرب‌نشینِ امریکا به جشن و سرور پرداختند. ماه پس از آن نیز وی خواهان ممنوعیت کامل حضور مسلمانان در این کشور شد. براساس یک نظرسنجی که ماه گذشته صورت گرفت، تنها 26% از اعراب امریکا قصد رأی دادن به ترامپ را داشتند. البته ترس از به ریاست‌جمهوری رسیدنِ ترامپ به منزلۀ این نبود که اشتیاق چندانی نسبت به کلینتون وجود داشته باشد، نتایج همان نظرسنجی حاکی از آن بود که تنها 60% اعراب امریکا قصد رأی دادن به کلینتون را داشتند و انگیزۀ اکثریت‌شان برای رأی دادن به کلینتون، رئیس‌جمهور نشدنِ ترامپ بود، نه این‌که از کلینتون یا سیاست‌های او خوششان بیاید!

اما به هر حال ترامپ با تمام وعیدهای اسلام‌ستیزانه‌اش پیروز شد. حتّی اگر او موفق نشود ممنوعیتِ حضور مسلمانان در امریکا را به تصویب برساند (ممنوعیتی که خلاف قانون اساسی است و احتمالاً قادر به اعمالِ آن نخواهد بود)، تبعات لفّاظی‌های مملو از اسلام‌هراسی وی کاملاً در جامعه مشهود است و ما شاهد ازدیاد جرائم مرتبط با اسلام‌ستیزی نسبت به مسلمانان هستیم.

امسال یک خطّ تماس مخصوص لحاظ شده بود تا افرادی که در رأی‌گیری شرکت می‌کنند بتوانند از این طریق شکایات و موارد بدرفتاری و خشونت در اماکن اخذ رأی را گزارش دهند. صبح روز سه‌شنبه خانم اردنیِ بارداری گریه‌کنان با این شماره تماس گرفت و اظهار داشت که وقتی وارد محل رأی‌گیری در شهر لیبرتی در ایالت جورجیا شد، دو زن به سمت او آمدند و گفتند تو حق نداری اینجا باشی و کارت ثبت رأی او را پاره کردند. پلیس نیر زن اردنی را به بیرون هدایت کرد و او در جای دیگری رأی خود را داد، اما تلخی این برخورد اعصاب او را سخت به هم ریخت.

در واقع آسیبی که ترامپ با لفّاظی‌های اسلام‌هراسانۀ خود وارد کرده است، حتّی پیش از پیروزی‌اش نیز در جامعه مشهود بود؛ او اسلام‌ستیزی را بیش از پیش در جامعه دامن زده است.
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.