یک کارگردان: همیشه نیاز نیست به سراغ خود کربلا برویم

اعتماد در این شماره به تقسیم بندی فیلم های عاشورایی پرداخته و درکنار پرداختن به موضوع برگزاری کنسرت در قم، صفحات ۸ و ۹ خود را به مطالبی درباره امام حسین(ع) و قیام ایشان اختصاص داده است.

یک کارگردان: همیشه نیاز نیست به سراغ خود کربلا برویم
روزنامه اعتماد در صفحه 12 گزارش الهام نداف درباره فیلم های عاشورایی را به چاپ رسانده و با تاکید بر اینکه «برای نمایش عاشورا، همیشه نیاز نیست کربلا را به تصویر بکشیم»، به گفتگو با «دانش اقباشاوی» به عنوان یکی از کارگردانان فیلم چهار اپیزودی «هیهات» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی به عنوان فیلم مناسبتی محرم پرداخته است.
 
او با دسته بندی فیلم های سینمایی مذهبی و عاشورایی، به «فیلم‌های حماسی- تاریخی»، «فیلم‌های جنگی و دفاع مقدس» و «فیلم های اجتماعی»، نوشته است: «بیشتر مفاهیم عاشورا فطری است. عدالت‌طلبی، آزادگی، خیر و … اما واقعیت این است که سینمای ایران واقع‌گراست و نه واقع بین ولی ما برای نشان دادن فرهنگ عاشورا و ایثار و مقاومت همیشه نیاز نیست روز عاشورا را به تصویر دربیاوریم. فکر می‌کنم بیشتر علما نیز در این باره با هم اجماع داشته باشند.»
 
 توجه به اخلاق بخشی از کار فیلمنامه‌‌نویسی است
 هادی مقدم دوست، دومین کارگردان فیلم «هیهات» نیز در یادداشتی که با عنوان «توجه به اخلاق بخشی از کار فیلمنامه‌‌نویسی است» در صفحه ۱۲ منتشر شده، بخشی از قدرت یک فیلم را مدیون میزان توجه آن به اخلاق و اخلاقیات دانسته و معتقد است دین، همچون خود زندگی، هرچه که از سطح به سمت باطن حرکت کند، ارتقا و ارزش و اجر بیشتری خواهد داشت.
 
او باور دارد «فیلم دینی هم باید دارای ظاهر دینی و هم باطن دینی باشد… و برای رسیدن به باطن دینی لازم نیست ظاهر را حذف کنیم… البته این موضوع ظاهر فقط محدود به تیپ و قیافه آدم و شغل و کسوت دینی آنها نیست و مقوله ظواهر دینی خود یک مقوله مهم در مباحث دینی است…»
 
 
دبیرکل انصار حزب‌الله: کنسرت نوعی اهانت به مردم است
اعتماد در صفحه 3 گفتگوی خبرگزاری ایسنا با عبدالحسین محتشم، دبیرکل انصار حزب‌الله را بازنشر نموده و از قول او تاکید دولت بر موضوع کنسرت ها را تعجب برانگیز دانسته است.
 
او که معتقد است دولت‌ها نباید به دنبال جامعه مدنی باشند، افزوده است: «کنسرت در شرایط فعلی یک نوع اهانت به مردم است. اینکه ما در شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی هستیم و برخی دولتمردان بیایند و فقط به کنسرت بچسبند، این خود یک‌باب انحرافی برای دور کردن اذهان از نابسامانی‌های اقتصادی است که آقایان قول اصلاحش را داده بودند و این برای ما حساسیت برانگیز است. سوال ما این است که این همه تاکید روی مساله کنسرت برای چیست؟ چند درصد از کنسرت‌ها تا به حال لغو شده است که حالا رییس‌جمهور بیاید و دستور خاص بدهد و علنا وزیرش را توبیخ کند که تو چرا در برابر انتقادات دیگران کوتاه آمده‌ای؟»
 
 
وزیر کشور: اصل برای ما، اعتقادات دینی مردم است
این روزنامه در صفحه 3 سخنان وزیر کشور در دیدار با فرماندهان ناجا را با اهمیت دانسته و از قول او هر کلام ولی فقیه را در جهت خیر و صلاح کشور و در جهت حمایت دین خدا توصیف نموده است. رحمانی فضلی معتقد است «امنیت پایدار دارای دو ویژگی است، یکی ایمان و دیگری تکیه بر مردم که ما نسبت به آنها دین داریم و ولی‌نعمتان ما هستند.»
 
او درباره مسابقه تیم ملی فوتبال در روز تاسوعا نیز گفته است: «باید تلاش کنیم تمام دست‌اندرکاران اعم از بازیکنان، لیدرها، رسانه‌ها و… رفتار و اقدامات‌شان به گونه‌ای باشد که مشکلی پیش نیاید چرا که برای ما اصل، اعتقادات دینی مردم است و نباید طوری باشد که مردم برنجند. به گفته وزیر کشور، تمام برنامه‌ریزی‌ها انجام شده تا شوونات مذهبی رعایت شود.»
 
 
کربلا، آوردگاه شکست یا پیروزی
روزنامه اعتماد صفحات 8 و 9 خود را به زندگی سیاسی و اجتماعی امام حسین(ع) اختصاص داده و مطالبی به قلم غلامرضا ظریفیان، علی نظری منفرد، عبدالله ناصری، محمد تقی فاضل میبدی و آیت‌الله یدالله دوزدوانی تبریزی منتشر ساخته است.
 
محسن آزموده در گزارش خود از نشست «کربلا آوردگاه شکست یا پیروزی امام حسین(ع)» به روایت سخنان غلامرضا ظریفیان و علی نظری منفرد پرداخته و آورده است: «حجت‌الاسلام نظری منفرد مدرس حوزه علمیه قم با تفکیک مولفه‌های قیام عاشورا نشان داد که امام حسین(ع) از حیث اهدافی که داشت، مثل نشان دادن عدم مشروعیت حکومت یزید، امر به معروف و نهی از منکر، زمینه‌سازی برای قیام‌های بعدی و ماندگاری در تاریخ کاملا پیروز بود.
 
ظریفیان نیز با تحلیل شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) تاکید کرد که جامعه با سه اشتباه استراتژیک (عبور از غدیر، جنگ‌های ارتداد و فتوحات) الگوی نبوی «امت – قسط – عقیده» را وانهاد و مثلث قبیله، غنیمت، تعصب را احیا کرد. پروژه امام حسین(ع) از نظر ظریفیان نشان دادن تمایز اسلام نبوی از اسلام معاویه بود و در این راه صد در صد پیروز بود.»
 
 
از دین اخلاقی تا اصلاح دینی
اعتماد در صفحه 9 یادداشت عبدالله ناصری، استاد بازنشسته دانشگاه الزهرا(س) با عنوان «نگاهی به زندگی سیاسی و اجتماعی امام حسین (ع) قبل از عاشورا» را به چاپ رسانده و با اشاره به بازگشت مسلمانان به ارزش‌های جاهلی، پس از رحلت پیامبر، نوشته است: «جاهلیت یک دوره تاریخی پیشا نبوی یا قبل از بعثت نیست، یک فرهنگ ارزشی اخلاقی است که دوباره خود را درون جامعه اسلامی می‌نمایاند. یعنی ماهیت اصیل عقیده، تحت‌الشعاع «ارزش‌های ماهوی قبیله» قرار می‌گیرد. قبیله‌ای که به غنیمت سیاسی- اقتصادی می‌اندیشد و می‌خواهد پایگاه اجتماعی خود را از درون «امت نوپا» بیرون کشیده و در درون جامعه عربی، با کسب قدرت و با مصادره گفتمان نبوی، به تعبیر ابن خلدون از این پس «بیدادگری مشروع» را نهادینه و مقدس کند.»

او معتقد است اشاره حتی محدود کتب تاریخی به زندگانی امام حسین(ع) پیش از قیام، نشان دهنده دغدغه اخلاقی و اصلاح‌گری او است و باید افسوس خورد که ما مسلمانان از این دوران عقلانی- اخلاقی، کم دانسته و وجوه حماسی قیام بر معرفت‌شناسی حسینی ما سایه انداخته است.
 
 
گریستن و هزینه کردن کافی نیست
محمد تقی فاضل میبدی، استاد دانشگاه مفید قم نیز در یادداشت خود با عنوان «اسلام مجسم» به بررسی جنبه‌های عقلی و تحلیلی قیام عاشورا پرداخته و سودجویان و دین ابزاران را به تلاش برای تحریف عاشورا و توجه صرف به مداحی و گریستن و هزینه کردن متهم ساخته است.
 
او که می گوید امویان و عباسیان، نخستین تحریف‌کنندگان عاشورا بوده اند، نوشته است:‌ «در جامعه‌ای که آدم‌ها در درون خودشان به جهل گرفتارند و برخی هم در بیرون گرفتارند، داوری با عقل نیست، بلکه با زور است. در چنین جامعه‌ای حق و منطق در برابر قدرت، خاضع است. بنابراین، باید به گونه‌ای سخن گفت که جامعه از جهل مذهبی رهایی یابد و مردم خود را از درون آزاد کنند. لهذا تاریخ عاشورا باید درست تحلیل شود تا در همه زمان‌ها و مکان‌ها، عدالت در برابر ستم بایستد.»
 
 
چرا دین داریم؟
این روزنامه در صفحه 9 یادداشت «چرا باید دین داشته باشیم؟» را به چاپ رسانده و پاسخ آیت‌الله یدالله دوزدوانی تبریزی به چند پرسش را منتشر ساخته است. او در پاسخ به این سوال که «چرا به داشتن دین نیازمندیم؟» از «ذاتی بشر به دین»، «دفع ضرر احتمالی» و «بقای دین در تطورات» به عنوان دلایل این امر یاد کرده و درباره سومین دلیل نوشته است: «در برابر تمام تحولات و انقلابات اجتماعی و سیاسی تنها دین و مذهب است که پابر جا و زنده مانده است. حتی انقلاب علمی رنسانس که درست علیه مسیحیت و کلیسا به وجود آمد برای مدتی ادیان را تضعیف کرد اما در عین حال آیین مسیحیت قدرت خود را مجددا باز یافت و امروزه در عید کریسمس (ولادت حضرت عیسی) تمام دنیا غرق در چراغانی است؛ پس اصل دین از بین رفتنی نیست.»
 
او در ادامه همچنین به پاسخ سوالاتی همچون «چرا مى‌گوییم دین اسلام نسبت به سایر ادیان کامل است؟» و «چرا مى‌گوییم در میان همه مذاهب، مذهب شیعه بر حق است؟» پرداخته است.
 
 
مجالی برای پیوند هیجان فوتبال و احساس عزاداری
روزنامه اعتماد در صفحه 15 یادداشت «انعکاس ارزش‏ در ورزش» نوشته عبدالحسین هزارخانی را ارائه نموده و با تاکید بر اینکه بازی ایران وکره جنوبی در روز تاسوعا، یکی از بهترین زمان‌های انعکاس ارزش عزاداری در اذهان جوانان است، نوشته است: «هنر این است که در چنین مواقع خاص تدابیری بیندیشیم که ورزش را ضدارزش‏ نکنیم و ارزش را فدای ورزش نکنیم.»
 
او عقیده دارد اگر مسوولان برای تجمع عاقلانه ورزش و تاسوعا، یک تدبیر عارفانه و عاشقانه بیندیشند، می‌توانند بهترین استفاده ترویج دینی را ازاین تجمع جوانان داشته باشند؛ چرا که می توان با روند توصیف ارزش‌ها، مدلی برای جذب جوانان به ورزش با عزاداری می‌توان یافت که هرگزموجب بروز تضادهای ارزشی ودینی نباشد.
 
 
امام عمل به مسئولیت امامت خود کرد
اعتماد در صفحه 16 یادداشت علی شکوهی زیر عنوان «قیام امام حسین(ع) و انواع قرائت‌ها» را به چاپ رسانده و به بیان اصلی ترین نظریات درباره فلسفه قیام امام حسین(ع) علیه حکومت یزید پرداخته است.
 
او که «شهادت و قیام برای شهید شدن» را مشهورترین برداشت از قیام آن حضرت دانسته است، از «تلاش برای تشکیل حکومت» و «امر به معروف و نهی از منکر» را از دیگر فلسفه های آن قیام یاد کرده و نوشته است: «به نظر می‌رسد قیام امام حسین(ع) را باید با لحاظ کردن تمام عمر آن حضرت مورد تفسیر قرار داد.» او در مقام نتیجه گیری نیز نوشته است: «تمام حیات امام یک کل یکپارچه و مرتبط با هم بود و همه موارد را باید با هم دید. امام عمل به مسئولیت امامت خود کرد که قیام و شهادت آخرین انتخاب او بود.»
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
یادداشت «عاشورا نمودگار بقا و مظلومیت شیعه» به قلم علی‌اصغرشعردوست
 
سیدمهدی طباطبایی، استاد اخلاق: تذکرات زیادی به مداحان داده‌ام که ادب را در گفتارشان حفظ کنند.
 
 
دبیرکل موتلفه: حریم شعائر کربلا و عاشورا در بازی ایران و کره جنوبی حفظ شود./ مگر زمان و ساعت برگزاری مسابقه فوتبال وحی منزل است که از قبل طراحی و برنامه‌ریزی نتوان کرد.
 
 
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: اتفاقات روز عاشورا تلفیقی از حماسه و عرفان است کربلا و یادآوری مصیبت هر یک از یاوران امام حسین (ع) انسان را به عالم دیگری می‌برد./ فیلم رستاخیز مشکل خاصی برای اکران عمومی نداشته و امیدوارم با تدبیر و راهنمایی‌های رییس‌جمهور و درایت و قاطعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هر چه زودتر، موانع اکران عمومی آن در داخل و خارج از کشور رفع شود.
 
 
مدیرکل مستعفی ارشاد استان قم: با وجود اینکه هیچ‌گونه تخلف عمدی از معیارهای دینی از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت نگرفته، برای باز گذاشتن دست حضرتعالی(وزیر ارشاد) و کاهش انتقادات علیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت محترم، به ویژه در شرایط حساس کنونی لازم می‌دانم مراتب استعفای خود را به جنابعالی تقدیم دارم.
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.