عاشورا در ادبیات علویان ترکیه از دوره عثمانی تا عصر حاضر بررسی می‌‌شود

دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اشتراکات تاریخی و تمدنی ایران فرهنگی با منطقه قفقاز و آناتولی با عنوان «عاشورا در ادبیات علویان ترکیه از دوره عثمانی تا عصر حاضر» ۳۰شهریور برگزار می‌شود.

دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اشتراکات تاریخی و تمدنی ایران فرهنگی با منطقه قفقاز و آناتولی با عنوان «عاشورا در ادبیات علویان ترکیه از دوره عثمانی تا عصر حاضر» برگزار می‌شود.

در این نشست مسعود صدرمحمدی دکتری مطالعات عثمانی دانشگاه آنکارا و مهدی جمالی‌فر عضو هیأت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی، حضور خواهند داشت و دبیری این نشست را مرتضی ولی‌نژاد دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی برعهده دارد.

در توضیح این نشست آمده است: «حادثه عاشورا به‌مثابه یکی از حیاتی‌ترین مقاطع و حوادث تاریخ اسلام در طول اعصار گذشته محل توجه مسلمانان بوده است. طبیعی است که جامعه ترکی امپراتوری عثمانی نیز از این امر مستثنا نبوده و مساله عاشورا و مصائب اهل بیت عصمت و طهارت موضوع توجه ادیبان و هنرمندان به خصوص در ادبیات علویان ترکیه بوده است. در طول چند قرن حاکمیت دولت عثمانی مراثی گوناگونی برای حادثه کربلا به زبان ترکی سروده شده و آثار منثور مختلفی نیز تألیف شده است که در بسیاری موارد همراه با نگارگری‌ها و تصویرسازی‌های اصیل و ارزشمندی بوده است. این آثار هم از منظر تاریخ اندیشه و هم از منظر تاریخ هنر از اهمیت و اصالت غیرقابل چشم‌پوشی برخوردار هستند.

سنت توجه به حادثه کربلا در ادبیات مدرن ترکیه نیز تداوم یافته و در صد سال اخیر در دوره جمهوریت علاوه بر اشارات متعددی که بر این حادثه در آثار ادبی منظوم و منثور شده است آثار ادبی متعددی به صورت اختصاصی در مورد حادثه کربلا و شخصیت اباعبدالله الحسین(ع) تالیف شده است که در برخی موارد ده‌ها چاپ از این آثار منتشر شده است».

این نشست چهارشنبه ۳۰ شهریور از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به‌صورت نیمه‌حضوری برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند به پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مراجعه یا از طریق اسکای‌روم زیر به صورت مجازی در آن شرکت کنند.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.