آقای وزیر؛ از راه تئاتر نمی توانید بین اقوام و ادیان صلح برقرار کنید

اعتماد در شماره امروز از پس لرزه های برگزاری کنسرت در قم نوشته و سخنان رهبر انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه را منعکس ساخته است.

آقای وزیر؛ از راه تئاتر نمی توانید بین اقوام و ادیان صلح برقرار کنید
روزنامه اعتماد در صفحه 2 و ۹ گزارشی از نشست خبری آیت‌الله یزدی در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اخطار او به دولت و وزیران ارشاد و ورزش به چاپ رسانده و از قول وی خواستار استعفای مدیرکل ارشاد استان قم و نیز تعطیلی مسابقه فوتبال در روز تاسوعا شده است.
 
در بخشی از این گزارش آمده است: «آیت‌الله یزدی با "احیاگر کنسرت" خواندن علی جنتی، انتقادات تندی را نسبت به عملکرد او بیان می‌کند؛ انتقاداتی که البته با تاکید بر این جمله که "آیت‌الله‌زاده هستی اما حق اظهارنظر فقهی را نداری" مطرح می‌شود، کم کم به بیان هشدارهایی به دولتمردان می‌رسد. آیت‌الله یزدی که علت اصلی واکنش‌های خود را دیدن فیلم‌ها و عکس‌های زننده از کنسرت برگزار شده در شهر قم می‌داند، به وزیر تذکر می‌دهد که "با برنامه‌ای که در پیش گرفته‌اید دولت را تضعیف می‌کنید." در این میان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از همه متضرر شد. او هرچند با شدت گرفتن بحث کنسرت‌ها اقدام به عذرخواهی کرد، اما نه تنها هیچ‌گاه از سوی هیچ مقام و مسئولی در قم پذیرفته نشد بلکه از سوی آیت‌الله یزدی به او گفته شد که "هرچه زودتر استعفا دهد و از قم برود تا این ناراحتی برطرف شود."»
 
رئیس جامعه مدرسین در سخنان خود، به این موارد نیز پرداخته است:

– اکثر اقدامات شما (وزیر ارشاد) مشتمل بر منکرات است که باید به آن توجه داشته باشید.
 
– وزیر ارشاد دیروز در تئاتری خیابانی در یکی از استان‌های کشور به عنوان جشنواره تئاتر خیابانی که با حضور ٢٧٠ هنرمند در قالب ٢٨ گروه از استان‌های مختلف و سه گروه هنری خارجی از ارمنستان، ایتالیا و کردستان عراق برگزار شده سخنرانی کرده و گفته است این برنامه‌ها ظرفیتی برای صلح بین ادیان و اقوام مختلف است؛ وی از این طریق می‌خواهد بین اقوام و ادیان صلح برقرار کند، در حالی که این راه درست نیست. این کار به نتیجه مورد نظر وی نمی‌رسد و در لوازم و ملازماتش منکرات بسیاری دارد، خصوصا در شرایط فعلی جامعه با وجود بی‌توجهی به حجاب و گسترش بدحجابی.
 
– مراجع ما ناراحت‌ هستند خصوصا آیت‌الله صافی‌گلپایگانی نسبت به این کنسرت ناراحت هستند؛ ما به دنبال حمایت از شخص نیستیم هرچند اختلاف سلیقه وجود دارد ولی نباید حریم مرجعیت را شکست؛ مرز مرجعیت نباید شکسته شود و در مورد برگزاری این کنسرت با حواشی آن کسی حق ندارد عذرخواهی کند و تولیت آستان حضرت معصومه(س) نیز از طرف ایشان هم حق ندارد عذر را پذیرفته و ببخشد.
 
– آقای وزیر ورزش! وزارت شما در سایه احترام به تاسوعا و عاشورا محقق شده و اگر بتوانید این برنامه را حذف کنید هر نوع زیان و خسارت و ضرری که از حذف آن ببینید در برابرش سودی که در سایه احترام به تاسوعا و عاشورا به دست می‌آید، بیشتر است.
 

علی جنتی: آنچه در قم اجرا شد اصلا کنسرت نبود
این گزارش اما در ادامه واکنش وزیر ارشاد به اخطار روز شنبه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را منعکس نموده و از قول وی به این موارد اشاره نموده است:

– آنچه در قم اجرا شد اصلا کنسرت نبود یک برنامه همخوانی یا همسرایی بود که نه محتوا و نه شکل آن هیچ اشکالی نداشت.
 
– بعضی عناصر عمدا از برخی تماشاچیانی که حدود و ثغور لازم را رعایت نکرده بودند، عکس گرفتند و عکس را در اختیار برخی مراجع تقلید و جامعه مدرسین گذاشتند.
 
– ما اصولا بنای‌مان در قم بر اجرای کنسرت‌هایی که در شهرستان‌های دیگر اجرا می‌شود نبوده و این هم کنسرت نبوده و مجریان آن رعایت کامل کردند.
 

قم جای برگزاری کنسرت نیست
این گزارش همچنین به انعکاس سخنان آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) پرداخته و از قول وی، قم را جای برگزاری کنسرت ندانسته است.
 
او همچنین گفته است: «جوانانی که در هیات‌ها حضور می‌یابند، دارای نشاط روحی می‌شوند ولی برخی به‌جای اینکه با این راهکارهای معنوی و عرفانی روحیه مردم را بانشاط کنند، می‌آیند و کنسرت برگزار می‌کنند و پیوسته از آن دفاع می‌کنند.»
 
 
رهبر انقلاب: حوزه موارد عدم اجرای حکم اسلامی را تذکر دهد
اعتماد در صفحه 2 به انعکاس دیدار رهبر انقلاب با اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه پرداخته و یکی از نیازهای مهم حوزه علمیه در شرایط کنونی را، «تدوین طرح تحول» در حوزه و برنامه‌ریزی بلندمدت، دقیق و زمان‌بندی شده دانسته است.
 
رهبری در فرازهای دیگری گفته اند:

– حوزه علمیه پشتوانه اقامه حکم اسلامی است، بنابراین اگر حکومت اسلامی، حکم اسلامی را بخوبی اجرا کند، حوزه علمیه باید با تمام وجود از آن حمایت کند و اگر دچار اشتباه می‌شود، تذکر دهد.
 
– «برنامه بلندمدت» برای حوزه علمیه بسیار ضروری است و در این برنامه‌ریزی باید اهداف کاملا مشخص و قابل دستیابی و دارای زمان‌بندی باشند به‌گونه‌ای که برنامه قابل سنجش کمی و همچنین قابل انعطاف باشد. این برنامه بلندمدت باید مبتنی بر یک «طرح تحول حوزه» باشد.
 
– پرهیز از دیوان سالاری‌های شبه‌دولتی، نشست و برخاست مدیران حوزه با طلبه‌ها، ایجاد فضای انس با قرآن، در میان طلاب، شناسایی استعدادهای برتر، ترویج مطالعه به ویژه در زمینه سیرِ تاریخِ علوم حوزه و تفسیر، تربیت مبلغ‌های قلمی، سخنور و مبلغ فضای مجازی از جمله نکاتی است که باید در حوزه‌های علمیه توجه ویژه‌ای به آنها شود.
 
 
۹۹ درصد از مردم می‌گویند اجرای کنسرت در شهرهای زیارتی مشکلی ندارد
روزنامه اعتماد در صفحه 12 به گزارش برگزاری هفدهمین جشن خانه موسیقی پرداخته و زیر عنوان «لغو کنسرت‌ها را سیاسی نکنید»، به مرور مخالفت علما با برگزاری کنسرت در قم پرداخته است.
 
حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی در سخنانی از ممانعت حضور بانوان نوازنده روی صحنه و لغو کنسرت‌های موسیقی به عنوان چالش‌های پیش روی خانه موسیقی در ماه‌های اخیر یاد کرده و گفته است: «وقتی ما یک قانون داریم، یک نظام داریم و یک حاکمیت داریم پس چرا در بخش‌هایی از جغرافیای این سرزمین کنسرت غیرمجاز است و کسی نمی‌تواند در آنجا برنامه‌ای اجرا کند. وقتی در نظرسنجی برنامه «زاویه» شبکه چهارم سیما ۹۹ درصد از مردم می‌گویند که اجرای برنامه موسیقی در شهرهای زیارتی مشکلی ندارد، اگر نظر فقها بر این مبنا است که چنین ماجراهایی را باید به عرف واگذار کرد، پس باید به این نکته برسیم که افکار عمومی یعنی عرف و وقتی عرف مشکلی برای برگزاری کنسرت ندارد بنابراین برگزاری کنسرت هم مشکلی نخواهد داشت.»
 

او همچنین خاطر نشان ساخت:
– بیاییم موسیقی را ابزار دعواهای سیاسی نکنیم. وقتی موسیقی براساس مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اجازه روی صحنه رفتن دارد چرا عده‌ای دنبال دستاویزهایی هستند که در روزهای منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری دعواها را بالا می‌برد؟
 
– مطمئن باشید اهالی موسیقی دغدغه مراجع عالیقدر دینی را خوب می‌فهمند. من از مسوولان محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم که پای این قضیه بایستند چرا که تنها چیزی که باید روی آن پافشاری کنیم قانون است و بس».
 
– محمدرضا شجریان حق‌الناس است و این حق‌الناس را باید به مردم برگرداند. امیدوارم در این روزها رسانه ملی به این ماجرا نیز فکر کند چرا که در ماه رمضان صدای او را از مردم دریغ کرد. به هر حال این روزها، روزهای وحدت است و ما اهالی موسیقی باید ید واحده باشیم و با کمک دولت محترم مشکلات را حل کنیم.
 
 
فوتبال می‌تواند در خدمت شعایر دینی قرار گیرد
این روزنامه در صفحه ۱۵ ضمن بازتاب مجدد واکنش آیت‌الله یزدی در خصوص برگزاری بازی فوتبال ایران و کره در شب عاشورا، یادداشت رضا شجیع، دکترای تربیت‌بدنی و مدرس دانشگاه در خبر آنلاین زیر عنوان «یک عمر بی‌تفاوتی، ‌یک شب دلواپسی» را منتشر ساخته و به تبیین زوایای مختلف رابطه ورزش و فوتبال با مقوله دین پرداخته است.
 
او در بخشی از این یادداشت نوشته است: «انفعال فرهنگی» در مقابل پدیده فوتبال، بهترین توصیف برای وضعیت امروز ما است. همیشه فوتبال راه خود را رفته و تنها زمانی مورد توجه و نقد جدی قرار گرفته که با یکی از آیین‌های مذهبی ما تداخل داشته است. هنوز فوتبال در چشم برخی‌ها توطئه استعماری است و برای کاهش نگرانی‌ها باید آن را تعطیل کرد…. باید فوتبال را پذیرفت و به جای تقبیح و تهدید آن، برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم آن برنامه‌ریزی کرد. فوتبال می‌تواند در خدمت فرهنگ اسلامی و شعایر دینی و به طور کلی فرهنگ جامعه نیز قرار گیرد، به شرط آنکه از زاویه دیگری به آن نگریسته شود؛ زاویه پذیرش و احترام»
 
 
عناوین صفحه «سیاست‌نامه»:
گزارش «شیک رادیکال»؛ معرفی دو کتاب انتقادی درباره نوام چامسکی، زبان‌شناس و فیلسوف زبان معاصر
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
«عصیان دیگری»؛ یادداشت داریوش شایگان درباره بودریار
 
 
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور: با توجه به احتمال تهدیدات تروریستی، دستورالعملی برای تامین امنیت مراسمات مذهبی به صورت ویژه و آن هم برای نخستین بار تهیه کردیم که در شورای امنیت کشور طرح و پس از تصویب ابلاغ خواهد شد.
 
 
علی مطهری: حجاب نماد جامعه اسلامی و شامل زنان و مردان است و مدلی بهتر از دستورات قرآنی و اسلام در خصوص حجاب سراغ ندارم. مطهری خاطرنشان کرد: در جامعه اسلامی نهاد خانواده باید مستحکم باشد و راه استحکام آن نیز همین است که روابط زن و مرد بیگانه با یکدیگر باید تعریف شده باشد.
 
 
گزارش «مدل بدیل هویت‌سازی»؛ روایتی از نشست «جامعه‌شناسی و ایران باستان» در انجمن جامعه‌شناسی ایران
 
 
احمد مسجد جامعی: در تهران تکیه‌ای با عنوان نفر آباد وجود دارد که در زمان شاه عباس دوم ایجاد شده و به عنوان قدیمی‌ترین تکیه تهران شناخته می‌شود. این تکیه از میراث‌های ارزشمند تهران است و از طرفی با توجه به اینکه شهرتهران حول محور قرآن و حضرت سیدالشهدا شکل گرفته است نباید بگذاریم نشانه‌های آن از بین برود. 
 
 
محسن سرخو، عضو شورای اسلامی شهر تهران: هیات‌های قدیمی هیچ کدام تمایلی به استفاده از کمک‌های شهرداری ندارند و به این موضوع نیز افتخار می‌کنند این در حالی است که متولیان بسیاری از آنها نیز آدم‌های ثروتمندی نیستند.
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.