پیام صلح رهبران دینی جهان در کنفرانس قزاقستان

رهبران دینی جهان در بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی قزاقستان بر ترویج صلح، گفت‌وگو، احترام متقابل و همکاری در راستای خیر و صلاح جهان، تأکید کردند.

به گزارش الوفد، در بیانیه پایانی کنفرانس رهبران دینی جهان در قزاقستان بار دیگر بر اهمیت صلح، گفت‌وگو، احترام متقابل و همکاری در راستای خیر و صلاح جهان تأکید شد.

این کنفرانس با شرکت بیش از ۱۰۰ هیئت از رهبران بزرگ مذهبی جهان با حضور رئیس‌جمهور قزاقستان برگزار شد. پاپ و شیخ الازهر از جمله مهم‌ترین شرکت‌کنندگان در این کنفرانس بودند.

از سویی دبیر کل اتحادیه علمای مسلمان نیز که با ارسال پیامی تصویری در این کنفرانس شرکت کرده بود، در سخنان خود با اشاره به اهمیت ارزش‌های مشترک تأکید کرد: دیپلماسی دینی ابزاری مهم و تأثیرگذار در زمینه ترویج ارزش‌های بشردوستانه و اهداف کلی کنفرانس سران ادیان است.

وی با تأکید بر اهمیت گفت‌وگو و ارتباط فرهنگی و تمدنی تصریح کرد: دوری پیروان ادیان از همدیگر و عدم ارتباط آنها با هم منجر به فراگیری توهمات و تردیدها شده و سبب بروز خطا در درک متقابل و قضاوت‌ها می‌شود، امری که گفته وی منجر پیامدهای منفی خطرناکی در طول تاریخ بشر به همراه داشته است.

دبیر کل اتحادیه علمای مسلمان با رد این ادعا که دین و مذهب عامل ایجاد جنگ‌ها و درگیری‌ها است، تأکید کرد: بیشتر این جنگ‌ها ناشی از اندیشه‌ها و نه ادیان است و این اندیشه‌ها در واقع متعلق به ادیان نبوده بلکه تنها متعلق به افرادی است که خود را به ادیان منسوب می‌کنند و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را حاکی از حقیقت دین یا به طور کلی هیچ فرهنگ متمدنی دانست.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.