علی جنتی: رستاخیز را هر طور می‌خواهید اکران کنید

اعتماد در شماره امروز از نظرات مختلف درباره مقطعی از زندگی هایدگر گفته و درکنار انعکاس سخن وزیر ارشاد درباره مختار بودن تهیه کنندگان فیلم رستاخیز برای اکران آن، انتقاد ابطحی از زده شدن رنگ دین به تمامی عناصر زندگی را بازتاب داده است.

نقد هایدگر؛ میل بیمارگون ما به فضولی یا اعتراض به بلاهت اخلاقی یک نابغه
روزنامه اعتماد در صفحه ۷ گزارش «میراث هایدگر؛ فضاحت یا فلسفه» را به مناسبت تولد فیلسوف آلمانی منتشر ساخته و با اشاره به اهمیت و بزرگی مارتین هایدگر در عالم فلسفه، همین امر را سبب پراهمیت بودن گرایش سیاسی و اقدامات او در دوران سیاه نازی‌ها در آلمان دانسته است.
 
این گزارش با ذکر این مساله که خطوط پُر رنگ تفکر یهودستیزانه هایدگر در مجموعه کتاب‌های تازه منتشر شده «دفترچه‌های سیاه»، نزاع در محافل فلسفی را سبب شده، بخش هایی از مقاله «گرگوری فِرِید»، استاد فلسفه در دانشگاه «سافولک» و مترجم برخی آثار هایدگر  در این باره و پاسخ اساتید فلسفه به آن را به چاپ رسانده است.
 
در بخشی از این مقاله آمده است:
 
 – این میل بیمارگون به فضولی و سرک‌کشیدن در زندگی دیگران را می‌توان در قضیه هایدگر نیز مشاهده کرد؛ هرچه نباشد هایدگر یکی از تاثیرگذارترین فلاسفه یکصد سال گذشته بوده است. پس یکی از دلایل اقبال به انتشار دفترچه‌ها فهمیدن این مطلب است که چگونه شخصی که الهام‌بخش کثیری از اندیشمندان بوده چنان افکاری داشته و معنای این نوشته‌ها برای میراث هایدگر چیست. این پرسشی است پیرامون تاریخ ایده‌ها و تاثیرات آنها اما پرسش اصلی همچنان بر جای خود باقی مانده است: آیا در نوشته‌های هایدگر چیزی برای ما مانده تا بتوانیم حول آن بیندیشیم؟
 
– فارغ از همکاری علنی‌ هایدگر با نازی‌ها در فاصله سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۴، ما در آثار او تقریبا با هیچ مضمونی درباره فلسفه سیاسی یا اخلاق، چنان که عموما از این واژه فهم می‌شود، مواجه نمی‌شویم. این روال در دهه گذشته و با انتشار آثار متتشرنشده هایدگر از جمله دفترچه‌ها که سال‌ها در صندوق‌ها خاک می‌خورد عوض شده است. اینک زمان داوری و زمانه داوران فرارسیده است.
 
– شاید روا باشد که از هایدگر به خاطر یهودی‌ستیزی و نازیسمش بیزار باشیم؛ اما این پرسش که ما در جهانی تازه جهانی‌شده در مقام موجوداتی انسانی «که هستیم؟» و «که خواهیم شد؟» به‌واقع هنوز پرسشی اساسی است و انگار ‏که ما حتی به پرسیدن این پرسش حساسیت داریم.
 

 
اعتماد در ادامه، پاسخ «گائتان پنی»، مترجم و پژوهشگر فلسفه هایدگر و «الکساندر داف»، استاد کالج اسکیدمور به «گرگوری فِرِید» را نیز به منتشر ساخته و در بخش هایی از آن آورده است:
 
– وقتی هایدگر حقیقت را به کنار می‌نهد، قصدش این است که تاریخ و تاریخ فلسفه را چنان دگرگون کند که مطابق با روایتش از اسطوره نازی باشد. اگر امروز خود را مخاطب فلسفه هایدگر می‌انگاریم، نباید مضمون اصلی تفکر او را از یاد ببریم.
 
– می‌توانیم تنفرمان را از نتایج سیاسی اندیشه هایدگر، به‌منزله محملی به کار‌گیریم برای فهمیدن آنچه در اندیشه او از قلم افتاده است یا آنچه اندیشه او از دیدنش ناتوان است. بدین‌ترتیب می‌توانیم همه گفته‌های هایدگر را به پرسش بگیریم.
 
– بلاهت اخلاقی یک نابغه می‌تواند مفیدترین محرک ما برای اندیشیدن باشد. انزجار و نفرت ما از منطق پیچ‌درپیچ هایدگر که حتی نیازی نمی‌دید تا از آنچه کرده عذر بخواهد، باید ما را بر آن دارد تا از نو درباره کلیه دعاوی او درباره متافیزیک، نهیلیسم و غرب بیندیشیم.
 
 
علی جنتی: رستاخیز را هر طور می‌خواهید اکران کنید
اعتماد در صفحه ۱۲ و به بهانه تازه ترین سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فیلم رستاخیز، گزارش «الهام نداف» از اظهارنظرهای مسوولان فرهنگی و کارگردان از اردیبهشت سال 94 تا امروز را منتشر ساخته است.
 
علی جنتی در جدیدترین سخنان خود، به این نکات اشاره نموده است:
 
– ما اخیرا به سازندگان فیلم رستاخیز اعلام کرده‌ایم که شما اگر می‌خواهید به هر صورتی که مایل هستید، فیلم را نمایش دهید.
 
– سازندگان فیلم ادعا کرده‌اند در اثر اکران نکردن فیلم‌شان از طرف ما، خسارت دیده‌اند. آنها می‌خواستند حضرت ابوالفضل(ع) را با چهره باز نمایش دهند و ما هم بارها گفته‌ایم که چهره را باید بپوشانند. حالا تفاوت میان این دو موضوع، چقدر است و آیا اصلا مشمول خسارت می‌شود یا نمی‌شود، موضوعی است که در دادگاه مشخص می‌شود.
 

 
در بخش هایی از این گزارش نیز به این نقل قول ها نگاهی دوباره انداخته شده است:

احمدرضا درویش؛ اردیبهشت94: در مرحله اکران تمام وجود مرا ترس فرا گرفته است که سکان‌داران عرصه فرهنگ که به درستی از هنرمندان می‌خواهند که در قواره افق فرهنگی کشور فیلم‌ بسازند، چگونه حالا که این فیلم ساخته شده است می‌خواهند از آن حمایت کنند؟!

یکی از مراجع قم؛ خرداد 94: ائمه علیهم السلام و امامزادگان عظیم‌الشأن مانند حضرت اباالفضل العباس علیه السلام بالاتر از آن هستند که در فیلم و غیر آن تصویرشان نشان داده شود و این عمل جایز نیست.

سازمان سینمایی؛ تیر 94: اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» تا تامین نظر برخی مراجع بزرگوار تقلید به تعویق می‌افتد.

علی جنتی؛ مرداد 94: در آن مقطع زمانی من احساس کردم یک عده عناصری می‌خواهند علیه دولت و فعالیت‌هایش، تظاهراتی را به عنوان دفاع از تاریخ عاشورا راه بیندازند و به دنبال بهانه‌گیری هستند، بنابراین ما اکران این فیلم را به تعویق انداختیم.

جنتی، شهریور94: بیشترین فیلمی که تا امروز حمایت کردم فیلم «رستاخیز» بوده است و از این اثر سینمایی به عنوان فیلم فاخر تعریف کردم. به ما حق بدهید ما به دیدگاه فقهی مراجع احترام بگذاریم زیرا کشور ما یک کشور دینی است.

وزیر ارشاد در دیدار با آیت‌الله وحید خراسانی؛ آبان 94: تمام تلاش‌مان این بوده است تا نظر مراجع عظام تقلید تامین شود.

درویش خطاب به حاتمی کیا؛ شهریور 95: اتفاقاتی که بر «رستاخیز» گذشت چیزی جز زیبایی، تجربه و عبرت ندیدم. «رستاخیز» شناسنامه من است. «رستاخیز» هویت من است، جان و روح من است. امیدوارم که شناسنامه من را به رسمیت بشناسند.
 

ایرانی هم به سابقه و هم به دین خود احترام می‌گذارد
این روزنامه در صفحه ۱۶ یادداشت «ارزش‌های مساوی ملی و دینی» به قلم محمدعلی ابطحی را به چاپ رسانده و با انتقاد از رنگ دینی زدن به همه چیز در فضای بعد انقلاب، آن را آفت بزرگی برای بسیاری از ارزش‌های دینی و غیردینی برشمرده و معتقد است اصرار زیاد رسانه‌های داخلی بر اینکه فقط مبانی ارزشی دینی عامل دفاع در جنگ هشت ساله بوده و همچنین دور شدن بخشی از جامعه از مبانی دینی، سبب تردید عده ای از مردم در دفاع مقدس شده است.
 

او در قسمتی از این نوشتار آورده است: «هر جامعه‌ای ارزش‌های متفاوتی دارد که اینها همه شان برای جامعه مهم هستند. دلسوزان واقعی به همه این ارزش‌ها اهمیت می‌دهند. در دفاع مقدس هم انگیزه‌های دینی عده‌ای را به جبهه می‌کشاند و هم ارزش‌های ملی و دفاع از میهن. خیلی‌ها بودند یکی از این ارزش‌ها را باور داشتند و خیلی‌ها هم به هردوی اینها باور داشتند…. آنهایی که قدرت بزرگ ملی را نادیده می‌گیرند، در حقیقت به خود و به میهن خود بی احترامی می‌کنند. ایرانی، هم ایرانی است و هم مسلمان و هم به سابقه پر افتخار خودش و هم به دین خودش احترام می‌گذارد.»
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:

ششمین همایش «مهر مولانا» با همکاری پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی، پنجشنبه، هشتم مهرماه در تالار فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود. در این همایش، مصطفی ملکیان، نصرالله پورجوادی و عطا انزلی به سخنرانی خواهند پرداخت.
 
 
رییس قوه قضاییه: تعد‌‌اد‌‌ زند‌‌انی زیبند‌‌ه جمهوری اسلامی نیست البته باید‌‌ از افراط و تفریط هم اجتناب کرد‌‌.
 
 
پری ملکی، خواننده در گفتگو با اعتماد: شرایط موجود در عرصه موسیقی، یک مقوله عمقی است که نمی‌توانیم به همین راحتی درباره آن نظر دهیم. این موضوعی است که به قانون کشور برمی‌گردد. مشکل من با وزارت ارشاد نیست.
 
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.