رادیو در دهه شصت میزبان ابتکارهای دینی شد

اعتماد در شماره امروز از حال هوای مذهبی رادیو در دهه شصت نوشته و درکنار ارائه گزارشی از نشست رونمایی از دو کتاب ضیاء موحد، به بررسی فلسفه روزه پرداخته است.

ابتکارات دینی ابطحی در رادیو
روزنامه اعتماد در صفحه 16 بیست‌ و هفتمین قسمت از خاطرات محمدعلی ابطحی در زمان مدیریت رادیو در دهه شصت را منتشر ساخته و از از ابتکارات دینی او در آن رسانه نوشته است.
 
ابطحی با اشاره به آغاز پخش نماز صبح از رادیو در اولین سال مسئولیت، از تدوین نماز صبح ائمه جمعه شهید از نوار اقامه نماز جمعه گفته و از پخش آن با لهجه یزدی شهید صدوقی، لهجه شیرازی شهید دستغیب و لهجه ترکی شهید مدنی یاد کرده است.
 
او همچنین از استقبال آیت الله خامنه ای، به عنوان رییس‌جمهور وقت از پخش نماز صبح در رادیو یاد کرده و با توضیحی در مورد تفاوت ساعت پخش اذان در پیش و پس از انقلاب، به تاکید رئیس وقت سازمان صداوسیما درباره پخش فقط جملات اذان از این رسانه نوشته است.
 
 
 
از بعد انسانی و الهی مسئولیم
اعتماد در صفحه 1 گزارش تکان دهنده عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور به مجلس درباره وضعیت آسیب های اجتماعی را به چاپ رسانده و از وجود ١١ میلیون نفر حاشیه‌نشین، ٣ میلیون و ۵٠٠ هزار بیکار، یک و نیم میلیون نفر معتاد و 2/5 میلیون نفر زن سرپرست خانوار، ورود سالانه ۶٠٠ هزار نفر به زندان‌های کشور و رشد طلاق در برخی از بخش ها تا ٣۶ درصد ازدواج‌ها سخن گفته است.

او با مهم خواندن رسیدگی به این موضوعات از دو بعد انسانی و الهی و همچنین امنیتی و سیاسی گفته است: «از بعد انسانی و الهی مسئولیم چرا که ما به عنوان متولیان حکومت وظیفه داریم به حقوق این مردم رسیدگی کنیم.»
 
او با اشاره به برگزاری سه جلسه در شش ماه گذشته در حضور رهبری گفته است: ««مقام معظم رهبری در جلسات مختلف یادآور شدند که نسبت به مسائل آسیب‌های اجتماعی، ٢٠ سال عقب هستیم و در واقع این موضوع باید ٢٠ سال قبل بررسی و پیگیری می‌شد.»
 

 حال جامعه خوب نیست
این روزنامه همچنین یادداشت سید محمدامین قانعی‌راد، رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران با عنوان «حال جامعه خوب نیست» را به چاپ رسانده و با توطئه‌محور خواندن نگاه مسئولان آسیب‌ها تا کنون، همچنان جای تحلیل جامعه‌شناختی در بررسی آنها را  خالی دانسته  است.
 
 
 
از فیلسوف منطقی تا شاعر روشنفکر
این روزنامه در صفحه 7 گزارش محسن آزموده از مراسم رونمایی از دو کتاب «ضیاء موحد» در مرکز فرهنگی شهر کتاب را به چاپ رسانده و در انعکاس سخنرانی علی اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی موسسه شهر کتاب آورده است: «دکتر موحد در زمینه فلسفه به علاقه‌اش به فرگه و تعلق خاطر او به فلسفه ریاضی و نظریه معنا اشاره می‌کند. ایشان شروع انسان محوری را در فلسفه غرب با دکارت مطرح می‌کند و به تمایل خودشان به فلسفه تحلیلی تاکید می‌کند و معتقد است در این فلسفه، منطق و استدلال و توجیه دست بالا را دارند.»
 
او در بررسی کتاب «پنهان در آینه»، از پرداختن موحد به جریانی تازه در فلسفه تحلیلی در نیمه دوم قرن بیستم با رویکرد کریپکی گفته و به علاقمندی او به شاعران جهانی در بخش دوم این کتاب اشاره کرده است.
 

فلسفه بدون منطق نمی شود
ضیاء موحد، استاد فلسفه و منطق نیز در سخنانی به انتقاد از تکرار درس‌های دوره لیسانس، در دوره فوق لیسانس و  نیز تکرار درس‌های دوره فوق لیسانس در دوره دکترا پرداخته است. او همچنین از منعکس نشدن حرف های بکر اساتید ایرانی به خاطر فارسی بودن مقالات آنان گفته و این امر را سبب استفاده از متون اساتید انگلیسی در دایره‌المعارف‌ها در مدخل های ابن‌سینا و سهروردی و … دانسته است.
 
این استاد دانشگاه، سخنان خود در کتاب «پنهان در آینه» را مقدماتی برای منطق دانسته و با اشاره به اهمیت منطق، گفته است: «به همین دلیل است که من فیلسوفی را که منطق نداند، خیلی جدی نمی‌گیرم.»
 

 
سنت جدید منطقی دقت بیشتری دارد
علیرضا دارابی، پژوهشگر حوزه منطق نیز در سخنان خود، کتاب دکتر موحد را خلاصه ٢٠ سال تلاش یکی از استادان مهم فلسفه تحلیلی در ایران دانسته و گفته است: «مقالات گذشته نویسنده ناظر بر این بوده که امری در کنار سنت قدیمی منطق ما وجود دارد و ما باید بپذیریم که در کنار سنت فلسفی خودمان، امری دقیق‌تر به نام «سنت جدید منطق» وجود دارد.»
 
او با درخشان توصیف کردن مقالات موحد در کتاب «پنهان در آینه»، خاطرنشان ساخته است: «مخاطب اصلی این کتاب انگلیسی زبان است. مخاطب انگلیسی زبان وقتی می‌خواهد منطق بخواند، منطق جدید را می‌خواند و آنچه به عنوان منطق در اینجا در بدو امر آموزش داده می‌شود، در آنجا در قالب تاریخ منطق عرضه می‌شود. در حالی که منطق جدید برای مخاطب فارسی‌زبان یک واحد فرعی است و درس اصلی او سنت منطق قدیم است و فقط چند واحد منطق جدید را می‌خواند.»
 
 
ارتباط حقیقی، شرط لازم مقدم و تالی
اسدالله فلاحی، پژوهشگر حوزه فلسفه و منطق هم در سخنانی مقالات موحد در این کتاب را آغاز کار بزرگی دانسته و از ابن‌سینا و برقراری تمایز او میان دو نوع جهت، یعنی جهت سور و جهت حمل در تاریخ منطق سخن گفته است.
 
 
 
فلسفه روزه
روزنامه اعتماد در صفحه 16 یادداشت «مصطفی درایتی» درباره فلسفه روزه ماه مبارک رمضان را منتشر ساخته و با اشاره به فلسفه ذاتی اعمال عبادی در دین اسلام، درک آن را سبب خشنودی متعبدین و کاهش سختی‌های انجام آن دانسته است.
 
او روزه را عاملی برای «آمادگی ذهنی انسان برای درک وضعیت رابطه عابد و معبود به لحاظ شخصی» و «افزایش درک اجتماعی از وضعیت عمومی تهیدستان» دانسته و آن را مقدمه ای برای نزدیک تر شدن جامعه‌ به شاخصه‌های یک جامعه مطلوب توصیف کرده است.
 
درایتی همچنین «تغییر انسان از نظر نفسانی» و «تمرین درد فقر» را از دیگر فلسفه های روزه برشمرده و در ادامه آورده است: «کسانی که به این موضوع سطحی نگاه می‌کنند، طبیعی است که بهره محدودتری می‌برند، ولی کسی که عمیق‌تر نگاه می‌کنند و ظاهر عمل عبادی را نمی‌بیند و باطن آن را می‌بیند و این ممارست و مراقبت جدی را انجام می‌دهد بهره بیشتری نصیبش می‌شود و می‌تواند بعد از پایان ماه مبارک رمضان ورود بهتری به جامعه داشته باشد.»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
نیروی انتظامی طی اطلاعیه‌ای نسبت به روزه‌خواری در ملاء عام هشدار داد./ کلیه رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه اعم از عمومی و شخصی موظف به رعایت حرمت ماه مبارک رمضان بوده و از هرگونه تظاهر به روزه‌خواری، ایجاد آلودگی صوتی و اعمال منافی شؤونات مکتبی اجتناب کنند.
 
سیدحسن خمینی در بازدید از وزارت امور خارجه: واگذاری کار به خدا مشکلات را حل و برطرف می‌کند./ یکی از امتیازات بزرگ امام اعتماد به خدا و فهم مردم بود. لذا اعتماد به این دو عنصر را باید حفظ کنیم و بدانیم نمی‌توان همه را برای همیشه گول زد، بلکه دل‌ها دست خداست و اوست که مردم را به سمت خیر و خوبی رهنمون می‌شود.
 
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.