صانعی دره بیدی: فرانسیس بیکن برای خودش به ارسطویی بدل شده است

اعتماد در شماره امروز، گفتگویی درباره فرانسیس بیکن را به چاپ رسانده و روایتی از این روزهای سیدحسن خمینی را منتشر ساخته است.

صانعی دره بیدی: فرانسیس بیکن برای خودش به ارسطویی بدل شده است
اعتماد در صفحه 7 گفتگوی محسن آزموده با دکتر صانعی دره بیدی، استاد، نویسنده و مترجم آثار فلسفی درباره فرانسیس بیکن را به مناسبت سالمرگ او به چاپ رسانده و زیر عنوان «متفکر نباید خود را به سیاست‌ بازی آلوده کند» از این متفکر غربی روایت کرده است.
 
صانعی دره بیدی با اشاره‌ به صاحب‌نظران برجسته اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن هفدهم، یعنی دوره بیکن، به تغییر تاریخی دیگری، یعنی آشنایی اروپاییان با مشرق زمین، زبان‌های عربی و فارسی و فرهنگ اسلامی اشاره کرده و می‌گوید: «بیکن در چنین فضایی زندگی می‌کند و با شرایط خفقان‌آوری که کلیسای قرون وسطی طی بیش از هزار سال حاکم کرده بود نیز آشناست. بنابراین این مسائل بیکن را وادار کرد که واژه نو را در خیلی از آثارش به کار گیرد. البته کاربرد این اصطلاح، قدیم‌تر از بیکن است. در تاریخ منطق می‌خوانیم که در صدر مسیحیت رواقی‌های دوره سوم نخستین کسانی بودند که منطق خودشان را در مقابل منطق ارسطو، منطق نو می‌نامیدند….»
 
این استاد دانشگاه با توضیح پیرامون پارامترهایی که به یمن تفکر بیکن به دست آمده، گفته است: «بیکن تقریبا همه ارکان تفکر ارسطو را مورد چون و چرا قرار می‌دهد…. داستان بت‌ها نیز به‌طور خلاصه نقد فرهنگ سنتی است. او چهار گروه از بت‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند، نخست بت‌های طایفه‌ای یا قبیله‌ای هستند که به نوع انسان اختصاص دارند، دوم بت‌های غار است که به خطاهایی اختصاص دارد که فرد انسان مرتکب می‌شود، سوم بت‌های بازاری است که به روابط اجتماعی اشاره دارد و دسته چهارم بت‌های تئاتر یا نمایش است که به سیستم‌های فلسفی اشاره دارد….»

صانعی دره بیدی با اشاره به مسلم بودن درستی اندیشه‌های بیکن، فکر استقلال و نوگرایی را حاصل اندیشه‌های متفکرانی چون بیکن دانسته و معتقد است: «امروز بیکن برای خودش به ارسطویی بدل شده است و کسانی که تاریخ فلسفه را می‌خوانند، هم ارسطو را می‌خوانند و هم بیکن را.»
 
 
 
روزهای متفاوت سید حسن
روزنامه اعتماد در صفحه 2 گزارشی با عنوان «روزهای متفاوت سید حسن» را منتشر ساخته و از عیادت او از آیت‌الله شبیری زنجانی تا گشت و گذار در بازار تهران نوشته است.

این گزارش در کنار اشاره به دیدارهای مهم و حضور معنادار بسیاری از علمای مطرح قم در منزل سید حسن خمینی برای دلجویی از او پس از جلوگیری از حضور او در انتخابات خبرگان، نوشته او در اینستاگرام را منعکس کرده و آورده است: «سال‌های ١٣٧۴ تا ١٣٧٩ توفیق داشتم و هر روز ساعت ١٠ تا ١١ صبح از محضر آیت‌الله شبیری زنجانی در درس خارج فقه بهره می بردم. آن ایام کتاب خمس و نکاح را تدریس می کردند. سال‌ها قبل از آن، سال‌های قبل از انقلاب، مرحوم پدرم به همراه جمعی از فضلای آن روزگار از جمله جناب حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی در درس ایشان حاضر می‌شده‌اند. حضرت آقای زنجانی بی تردید از امتیازات حوزه علمیه قم و از نوادر روزگار ما هستند….»
 

 در بخش دیگری از این گزارش، به  حضور روز پنجشنبه سید حسن خمینی در یکی از پررفت و آمدترین و مهم‌ترین نقاط تهران در قلب پایتخت اشاره شده و آمده است: «خمینی جوان در حاشیه شرکت در چهلمین روز درگذشت آیت‌الله خوانسازی از بازار تهران دیدن کرد و به یکی از معروف‌ترین و تاریخی‌ترین مسجدهای تهران یعنی مسجد امام در بازار تهران رفت و از بخش‌های مختلف مسجد امام خمینی بازار تهران، شبستان‌های در حال بازسازی آن و کلاس‌های درس حوزه علمیه امام خمینی بازدید کرد.»
 
 

اعتماد در شماره امروز، گفتگویی درباره فرانسیس بیکن را به چاپ رسانده و روایتی از این روزهای سیدحسن خمینی را منتشر ساخته است.مرور مطبوعات/ ‌‌دو‌شنبه‌ 23 فروردین / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.