کامرون، مغلوب هشتگ«سنتی فرمانبر» زنان مسلمان

شرق در اولین روز هفته، خبر از تکذیب نقل قول نخست‌وزیر بریتانیا در مورد زنان مهاجر ساکن غرب داده و با ارائه گزارشی از سخنرانی سیدمصطفی هاشمی‌طبا در مؤسسه دین و اقتصاد، سخنان دبیرکل حزب کارگزاران در اولین کنگره سراسری این حزب را منعکس ساخته است.

سلام کامرون! به عنوان یک زن مسلمان سنتی و فرمانبر، امروز فارغ‌التحصیل می شوم
شرق در صفحه 20  بااشاره به کمک 20 میلیون‌یورویی دولت بریتانیا برای آموزش زبان انگلیسی به زنان مسلمان مهاجر و سخنان چندی پیش دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا که گفته بود: «یکی از دلایل جذب مردان مسلمان به افراط‌گرایی، سنتی و فرمانبرداربودن زنان مسلمان است»، از گفتگوی او با «بی‌بی‌سی»، و تکذیب این جمله خبر داده است.
 
این واکنش کامرون پس از آن رخ داد که زنان مسلمان با راه‌انداختن هشتگ «سنتی فرمانبردار» در شبکه‌های اجتماعی، به انتشار عکس و تجربه‌هایشان پرداختند.
 
شرق با اشاره به برخی از نوشته های زنان در شبکه های اجتماعی، از قول حساب کاربری‌ «اسما مالک» در توییتر نوشته است: «مادر من یک زن مسلمان سنتی و فرمانبردار بود. او در دهه 60 در پاکستان تلاش کرد به مدرسه برود. با تشکر از او من درحال‌حاضر استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار هستم». «روندا مصطفی» نیز با انتشار عکسی در لباس فارغ‌التحصیلی‌اش نوشته است: «سلام کامرون! این روز فارغ‌التحصیلی من به‌عنوان یک زن مسلمان سنتی و فرمانبردار است».
 

 
 
متاسفانه ارز نفتی، صرف تفریح مردم در شهرهای نه‌چندان خوش‌نام جهان شد
روزنامه شرق در صفحه 15 گزارشی از سخنان سیدمصطفی هاشمی‌طبا، وزیر صنایع دولت اول دفاع مقدس در نشست هفته گذشته مؤسسه دین و اقتصاد را منتشر ساخته و از قول او درباره «تجربه طرح‌های دهه اول انقلاب» نوشته است که «در آن برهه، اولویت با دفاع از سرزمین بود، چرا که انقلاب، دین، آیین و مردم، بدون حفظ سرزمین وجود نخواهند داشت.»
 
او در بخشی از سخنان با یاد از اقدامات ستاد بسیج اقتصادی برای کمبود بنزین و مواد خوراکی می گوید:
– در همان موقع روزنامه میزان می‌نوشت «کوپنیسم معادل با کمونیسم»…. همان‌طورکه برخی از احزاب دیگر مانند حزب مؤتلفه اسلامی نیز همین جهت‌گیری را داشتند و می‌گفتند چرا این حرف‌ها را می‌زنید، کوپن در روسیه بوده، شما مگر کمونیست هستید؟ ما می‌گفتیم باید مملکت را اداره کنیم و واقعا در کابینه‌ای که مهندس موسوی اداره می‌کردند نیز اکثریت با این مسئله همراه بودند….

– متأسفانه بعد از انقلاب در همه دولت‌ها، کم‌وبیش، انفال و منافع عمومی را فدا کرده‌اند. منافع عمومی اعم از کوه، جنگل، سواحل، آب‌های زیرزمینی، معادن و… سرزمین ماست که به شخص و گروه خاصی تعلق ندارند و اگر هم از بین بروند باقی مسائل مملکت قابل حل‌شدن نیست.

-متاسفانه در سالیان گذشته نابرابری‌های اجتماعی به‌شدت افزایش یافته است…. ارز نفتی متعلق به همه نسل‌ها را از دست دادیم و مردم را به تفریح در خارج از کشور تشویق کردیم. اجازه دادیم ایرلاین‌های ترکیه و قطر و امارات در روزنامه‌های کشور، سفر به فلان شهرهای نه‌چندان خوش‌نام جهان را تبلیغ کنند چراکه دولت می‌خواست ارز را بفروشد، ریال بگیرد و هزینه کند.
 
 
 
کرباسچی: برخی بحران‌های اجتماعی کشور از بحران اقتصادی فاجعه‌آمیزتر است
روزنامه شرق در صفحه 2 گزارشی از اولین کنگره سراسری حزب کارگزاران بعد از ٢٠ سال منتشر ساخته و خبر از تصویب سند مواضع حزب داده است.
 
به گزارش شرق، این سند در هفت گفتار مشتمل بر حزب آزادیخواه معتدل، متدین، توسعه‌گرا، شهروندمحور، عدالتخواه، اصلاح‌طلب و صلح‌طلب و با تأکید بر اصول جامعه باز، حکومت معتدل، دین رحمانی، برابری حقوق زنان و مردان، انتخابات، احزاب و رسانه‌های آزاد و امنیت ملی تدوین شده است.

غلامحسین کرباسچی دبیرکل این حزب در سخنان صبح و عصر خود به این نکات اشاره داشته است:
– آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ۸۰ سال عمرش را برای نظام گذاشته است. او در سال‌های ۴۱ و ۴۲ موفق‌ترین سخنران بوده است. آیا او حالا از انقلاب برگشته است؟ آیا هاشمی از امام(ره) جدا شده است؟ این چه برخوردی است که با نیروهای مؤثر انقلاب می‌شود؟
 
– من فرمایش رهبری درباره پروژه نفوذ در جمهوری اسلامی را با جان و دل قبول دارم…. ما معتقدیم نفوذی‌ها با حزب‌اللهی‌ترین قیافه جلو می‌آیند و از ارزشمند‌ترین سمبل جهاد و شهادت استفاده می‌کنند و بعد آبروی کشور را با فساد اقتصادی می‌برند و….

– امام(ره) به بینش سیاسی اسلام در طول تاریخ آبرو داد اما درست است امام را به‌گونه‌ای به دنیا معرفی کنیم که مظهر افراط شود؟
 
– نفوذ اصلی این است که چهره اسلام را با این افراط آلوده کنیم.
 
– اسلام با فکر درست تقویت می‌شود نه با شعار افراطی.

– باید در کنار مواضع سیاسی، فرهنگ اعتقادی را ریشه‌دار کنیم….. باید به این فکر کنیم که وظیفه شرعی‌مان در انتخابات چیست و مصلحت نظام و انقلاب و مردم چه حکم می‌کند.
 
– اگر یاد خدا همراه ما باشد، از لغزش‌ها نجات پیدا خواهیم کرد.
 
-برخی بحران‌های اجتماعی در کشور از بحران اقتصادی فاجعه‌آمیزتر است؛ مثلا آمار طلاق در تهران 25 درصد یا بیشتر است یا اینکه گسترش فضای مجازی و صحنه باز مبادلات فکری، فاجعه‌ای برای نسل جوان شده و شاهدیم خلأ فکری در جامعه به یک بی‌انگیزگی ملی تبدیل شده است.
 
 
 
رئیس مجلس خبرگان: اضطراب بسیارم پیش از آخرین دیدار با رهبری به آرامشی مناسب بدل شد
شرق در صفحه 7 گزارشی از همایش پاسداشت نمایندگان فقید خبرگان در تالار قدس مجتمع آموزش‌عالی امام‌خمینی(ره) قم منتشر ساخته و از قول آیت‌الله نوری‌همدانی نوشته است که «بستر ایجاد حکومت اسلامی برای برخی از عالمان برجسته دینی وجود نداشت و به‌همین‌علت چندین قرن دنیا از ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی محروم بود.»
 
آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، نایب‌رئیس فعلی مجلس خبرگان که حقیقت ولایت مطلقه فقیه را تطبیق قوانین مختلف جامعه با آموزه‌های اسلامی دانسته، معتقد است مجلس خبرگان بهترین سازوکار اسلامی و مردمی برای معرفی امام امت، دوام نظام و استمرار اجرای آموزه‌های دینی را در دستور کار خود قرار داده است.
 
آیت‌الله یزدی، رئیس فعلی مجلس خبرگان رهبری نیز با منوط دانستن تاثیر قوانین قوای سه‌گانه به ارتباط با اصل ولایت‌فقیه، خاطرنشان ساخته: «بنده قبل از آخرین دیدار که به‌همراه دو نماینده دیگر مجلس خبرگان رهبری به رهبر انقلاب گزارشی را ارائه دادیم، اضطراب بسیاری داشتم اما بعد از این دیدار به آرامش مناسبی رسیدم، این دیدار باید در تاریخ ثبت و ضبط شود.»
 
 
 
پای استدلال و فلسفه در فضای هنر لنگ است
در صفحه 12 شرق، یادداشتی از علیرضا امیرحاجبی با عنوان «فلسفه بَر هنر» منتشر شده و برداشت‌های کوتاهی در باب هنر معاصر ارائه شده است.
 
نگارنده با اشاره به دم‌دستی شدن گفتگو درباره هنر، به ورود کسانی از میان طبقه روان‌شناس، روان‌پژوه، روان‌پزشک، روان‌کاو،  فیلسوف، سیاست‌مدار، جامعه‌شناس، انسان‌شناس و اقتصاددان به حوزه نظری هنر، اعتراض کرده است.
 

او که این ورود را با استفاده از اصطلاحاتی چون «مطالعات میان‌متنی» و «میان‌موضوعی» توصیف کرده، هشدار می دهد هنرمندان با شروع تولید سخن و متن شبه‌فلسفی از دنیای هنر، زیبایی و خلاقیت به‌ هزارتوی متن هجرت کرده و دیگر هنرمند نخواهند ماند.
 
در فراز پایانی این یادداشت، پای استدلال، منطق و فلسفه در فضای هنر لنگ توصیف شده و آمده است: «هرگاه نظریه‌پردازان توانستند تعریفی شفاف برای «عاطفه» و «لذت» پیدا کنند، آنگاه متونشان در باب هنر نیز مفید خواهد بود….»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
مقام معظم رهبری: شهدای عزیـز مدافع حرم، جـان خود را در راه دفاع از کشـور، ملت، دیـن، انقلاب اسلامی فـدا کردند و در غربـت بـه شهادت رسیدند.
 

هاشمی رفسنجانی: از قرآن کریم آموختم که در مقابل توهین‌ها و تخریب‌ها به مخاطبان، سلام نمایم و از امام عزیز وقتی آن همه توهین‌ها و تخریب‌ها را دید و چشید، آموختم که در راه دفاع از اسلام و همچنین افکاری که به آن اعتقاد و ایمان داریم، باید صبور بود.
 

کمیل خجسته، سردبیر سایت khamenei.ir: بازیگر اصلی پروژه نفوذ دشمن جریان غرب‌گراست که تلاش می‌کند بستر لازم برای حضور غرب در کشور را فراهم کند…. ایجاد تردید در باور مردم، تحریف امام راحل، ترویج الگوی اسلام آمریکایی، سه اقدام این جریان در آستانه انتخابات است.
 
 
احتمال حضور نیروهای زمینی سعودی و ترک در خاک سوریه قوت گرفت/ سخنگوی ارتش عربستان سعودی در حالی از آمادگی ریاض برای اعزام نیروهای زمینی به خاک سوریه خبر داده که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده کاخ سفید با آغوش باز به استقبال این طرح خواهد رفت.

عکس AFP  : رئیس‌جمهور آمریکا در مسجد
 باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، برای نخستین‌بار پا به مسجدی در آمریکا گذاشته تا خلاف آن چیزهایی را که نامزدهای جمهوری‌خواه در این چند وقت درباره مسلمانان گفته‌اند، ثابت کند. سخنرانی اوباما در مسجد و دیدار با جامعه مسلمانان ایالت مریلند، می‌تواند برگ برنده دموکرات‌ها در تقابل با جمهوری‌خواهان بر سر مسلمانان و مهاجران باشد.
 

 

شرق در اولین روز هفته، خبر از تکذیب نقل قول نخست‌وزیر بریتانیا در مورد زنان مهاجر ساکن غرب داده و با ارائه گزارشی از سخنرانی سیدمصطفی هاشمی‌طبا در مؤسسه دین و اقتصاد، سخنان دبیرکل حزب کارگزاران در اولین کنگره سراسری این حزب را منعکس ساخته است.مرور مطبوعات/ ‌شنبه‌ 17 بهمن/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.