سیدحسن خمینی: مردم آذربایجان بهترین نماد دین خواهی آزادیخواهانه یا آزادیخواهی دین دارانه اند

اعتماد در این شماره، تازه ترین سخنان سیدحسن خمینی در آستانه اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده خبرگان را منتشر ساخته و در گزارشی به معرفی کتاب «تعالی اگو» برای تبیین وجه فلسفی اندیشه سارتر پرداخته است.

سید حسن خمینی: مردم آذربایجان از بهترین نمادهای دین خواهی آزادیخواهانه یا آزادیخواهی دین دارانه اند
روزنامه اعتماد که با عنوان «ظلم نکنیم و به ظلم راضی نشویم» در صفحه یک، سخنان حجت الاسلام سید حسن خمینی در جمع مردم میانه را  پوشش داده، نظر بزرگان قم درباره اجتهاد یادگار امام را در جدولی در صفحه 2 منتشر ساخته است. با توجه به نزدیکی روزهای اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات خبرگان، در این جدول، سخنان آیات محقق داماد، محفوظی، امینی، کریمی، موسوی اردبیلی، شبیری زنجانی، فاضل لنکرانی، جوادی آملی و وحید خراسانی بازتاب یافته است.
 
اما اعتماد که سخنان او در جمع زائران مرقد امام از میانه را در صفحه نخست منعکس ساخته، آورده است:
– به عقیده اغلب تاریخ نگاران، یکی از بزرگ‌ترین عوامل حفظ آذربایجان به عنوان قطعه‌ای از خاک ایران، شکوه پیوند دین و مردم در این منطقه است که نمود آن در تکریم و گرامیداشت مرحوم آیت‌الله اصفهانی پس از وفات‌شان نقش می‌بندد.

– پیوند دین با مردم و آذربایجان با ایران و حق هر کدام از اینها نسبت به یکدیگر در سوگواری این مرجع بزرگ تقلید مشخص است و از همین رو یکی از بهترین نمادهای دین خواهی آزادیخواهانه یا آزادیخواهی دین دارانه مردم آذربایجان هستند.
 

– ظلم کردن به کسی که هیچ کمک و یاوری غیر از خدا ندارد به شدیدترین و سریع‌ترین وجه به سوی ظالم برمی‌گردد. همان‌گونه که در روایات متعددی از معصومین(ع) ذکر شده است که دعای مظلوم به سرعت از آسمان‌ها عبور می‌کند و به خدا می‌رسد و ظلمِ ظالم قبل از رسیدن به مظلوم به خودش باز می‌گردد.
 
 
 
«تعالی اگو»، کتابی  برای تبیین وجه فلسفی اندیشه سارتر
اعتماد در صفحه 7 به بهانه انتشار کتاب «تعالی اگو» اثر «ژان پل سارتر» با ترجمه «عادل مشایخی»، یادداشتی با عنوان «سارتر در جایگاه فیلسوف» منتشر ساخته و به نقد این اثر پرداخته است.
 
محسن آزموده که ژان پل سارتر را در ایران نام آشنا می داند، به ارائه نخستین ترجمه ها از آثار وی در دهه‌های ١٣١٠ و ١٣٢٠ اشاره کرده و او را پیش از هر چیز، فیلسوفی صاحب سبک و یکی از چهره‌های مهم جریان فکری «اگزیستانسیالیسم» در روایت فرانسوی آن معرفی نموده است.
 

نگارنده با تاکید بر اینکه «اکثریت مترجمان آثار سارتر متوجه اهمیت فلسفی او هستند»، اما معتقد است «کمتر به آثار فلسفی او توجه کرده‌اند» تا آنجا که می نویسد: «جای ترجمه آثار فلسفی سارتر در فارسی اما سخت خالی است. تا سال‌ها تنها ترجمه از مهم‌ترین کتاب او یعنی هستی و نیستی (١٩۴٣) توسط عنایت‌الله شکیباپور (١٣۶٣- ١٢٨۶) مترجم آثار عامه پسند صورت گرفته بود که تقریبا غیرقابل استفاده است.»
 
آزموده اما سهم آثاری که درباره سویه فلسفی سارتر منتشر شده را قابل توجه دانسته و از این کتاب ها نام برده است:
-کتاب «ژان پل سارتر» نوشته «موریس کرنستن» با ترجمه «منوچهر بزرگمهر» در سال ١٣۵۴
-شصت و یکمین جلد از مجموعه نسل قلم، نوشته «جودیت باتلر» با عنوان «ژان پل سارتر» با ترجمه«خشایار دیهیمی» در سال ١٣٨١
-کتاب چهارم از مجموعه کتاب زمان شامل مقالات و نوشته‌هایی از سارتر و درباره او؛  به همت «مصطفی رحیمی» در میانه دهه ١٣٨٠
– کتاب «سارتر که می‌نوشت» به قلم «بابک احمدی» در سال ١٣٨۴ به عنوان مفصل‌ترین و جامع‌ترین اثر درباره ژان پل سارتر
 

نگارنده در معرفی کتاب «تعالی اگو» آن را «اثری برای نمایاندن وجه پدیده شناسانه سارتر» و به مثابه «مقدمه‌ای برای گام نهادن جدی فارسی‌زبانان به میدان فلسفه پدیده‌شناختی او» و «تبیین جدی و دقیق وجه فلسفی اندیشه سارتر» دانسته است.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
مطهری: تصورم از اصولگرایی این‌نبود/ فاطمه کروبی، کولایی، الویری و … روایت‌های خود را از ٩ مجلس بازگفتند
 
مفتی دربار آل‌سعود شطرنج را حرام اعلام کرد/ «عبدالعزیز آل الشیخ» که با فتواهای عجیب و غریب من جمله مباح بودن خوردن ادرار شتر و جهاد نکاح شهرت جهانی پیدا کرده، در توجیه این فتوا گفته: بازی شطرنج قمار و وقت تلف کردن است و موجب کینه و عداوت بین مردم می‌شود.

اعتماد در این شماره، تازه ترین سخنان سیدحسن خمینی در آستانه اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده خبرگان را منتشر ساخته و در گزارشی به معرفی کتاب «تعالی اگو» برای تبیین وجه فلسفی اندیشه سارتر پرداخته است.مرور مطبوعات/ ‌یک‌شنبه‌ 4 بهمن / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.