حجت الاسلام طباطبایی: آنچه دراخلاق نمی‌گنجید، انجام شد تا رئیس مجلس هفتم غیرمعمم باشد

شرق در شماره امروز به انعکاس نظرات برخی از نمایندگان ادوار مجلس درباره تمایزات این قوه در دوره های مختلف پرداخته و در کنار گزارشی از انتظارات فعالین حوزه زنان از مجلس آتی، برتری گفتمان اسلام گرا در ترکیه به رهبری اردوغان را بررسی نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی: آنچه دراخلاق نمی‌گنجید، انجام شد تا رئیس مجلس هفتم غیرمعمم باشد
روزنامه شرق در صفحه 6 به روایت نشست رونمایی از کتاب «بازیگران و باز‌ی‌گردانان» تألیف نسرین وزیری پرداخته و زیر عنوان «بازخوانی ٣۶ سال قانون‌گذاری» سخنان شخصیت های سیاسی و نمایندگان سابق و کنونی مجلس را منتشر ساخته است.
 
در ادامه نکات منتخبی از سخنرانی های این نشست آمده است:
 

* هادی غفاری، نماینده مجلس اول:
دین اسلام حق اکثریت و اقلیت را به رسمت شناخته است/ تاریخ‌نگار همه هم و غمش این است که دروغ ننویسد و حب و بغض نداشته باشد. در عاشورا حمیدابن‌مسلم، تاریخ‌نگاری کرده که به‌شدت با ما دشمن است؛ اما یک کلمه دروغ ننوشته است و حالا ما هم به نوشته‌های او استناد می‌کنیم؛ در‌حالی‌که کارمند دربار عبیدالله‌بن‌زیاد است/ یکی از کسانی که با حضرت علی(ع) دشمنی داشت، وقتی نیروهای خودجوش او را کشتند، حضرت علی ناراحت شد و فرمود این کشتار، کورکورانه بود و چون مشخص نشد ضربه چه کسی او را از پا انداخته است، از بیت‌المال مسلمین دیه او را بدهید.

* محسن یحیوی، نماینده مجلس چهارم:
ما اعتقاد داریم انقلاب ما بر اساس دین اسلام است/ بعد از تشکیل مجلس ششم، اباحه‌گری‌ها و دین‌ستیزی‌ها شروع شد، با تحصن‌ها می‌خواستند کشور را دست دشمن بدهند و حتی اقلیت‌ها با آن موافق نبودند و برای همین مجلس هفتم شکل گرفت.

* الهه کولایی، نماینده مجلس ششم:
مجلس اول به دلیل فضای انقلابی که در جامعه وجود داشت، شکل گرفت. در پاسخ به نوسازی‌های شاه، مردم ایران نوسازی اسلامی را مد نظر قرار دادند که هم ارزش‌های اسلامی و بومی و هم ارزش‌های مدرن که ناظر بر جمهوریت نظام بود را می‌خواستند.

* سیدمهدی طباطبایی، نماینده مجلس هفتم:
نگذاشتند رئیس مجلس هفتم روحانی باشد/ در مجلس هفتم به‌هیچ‌وجه حاضر نبودند ریاست مجلس را یک روحانی به دست بگیرد؛ حیله‌هایی به کار رفت که روحانی رئیس نباشد و خیلی بد بود. آنها آنچه در اخلاق نمی‌گنجید، انجام دادند تا بتوانند رئیس را غیرمعمم بگذارند و موفق شدند.
 

* علی مطهری، نماینده مجلس هشتم و نهم:
تصورم از  اصولگرایی چیز دیگری بود/ نقطه آغاز حیات سیاسی من همان مجلس هشتم است که از آن به عنوان مجلس اصولگرا یاد می‌شود. تصور من از اصولگرایی چیز دیگری بود. من انتظار دیگری از آن مجلس و نمایندگان داشتم و در عمل دیدم اصولگرایی واقعی وجود ندارد.
 
 
 
یک وکیل دادگستری: چرا باید در یک جامعه اسلامی، خانواده حرمتی نداشته باشد؟
شرق در صفحه 7 ماحصل گفتگوی آرزو فرشید با چندد فعال زن را به چاپ رسانده و از امیدها و آرزوها برای مجلس آتی سخن یه میان آورده است. در نکات منتخب این بحث ها می خوانیم:
 

* سهیلا جلودارزاده، عضو شورای مرکزی خانه کارگر:
– انتظار جامعه زنان از مجلس آینده، رفع تبعیض‌ها و ایجاد امنیت است. حفظ و تقویت کانون خانوادگی با حمایت از زنان تأمین می‌شود؛ بنابراین باید به سویی حرکت کرد که مردان نتوانند خانواده را به‌سادگی با مشکل طلاق و مشکلات پس از آن مواجه کنند.
 
– من به‌عنوان یک زن می‌خواهم که نان حلال وارد خانواده من شود و ایجاد بستر اقتصادی سلامت یکی از وظایف نمایندگان مجلس است.
 
 
* اشرف بروجردی، معاون سیاسی حزب اتحاد ملت:
– زنان احساس می‌کنند که در ادوار گذشته نمایندگان حاضر در مجلس اعم از زن و مرد نتوانستند آنها را نمایندگی کنند.
 
– باید به سایر خواسته‌های زنان توجه و آنها را دنبال کرد، خواسته‌هایی مانند اصلاح قوانین و مقررات. متأسفانه در برخی از قوانین موجود، شاهد نکات تبعیض‌آمیزی هستیم که انتظار می‌رود در مجلس آینده مورد پیگری قرار گیرد.
 
 
* گیتی پورفاضل، وکیل پایه یک دادگستری:
– حقوق ابتدایی و اولیه یک انسان باید به ما برگردانده شود و این، اصلی‌ترین مطالبه جامعه زنان است. نیاز به اجازه همسر برای خروج از کشور برای منِ ۶٠ ، ٧٠ ساله بزرگ‌ترین تحقیری است که اکنون وجود دارد و به آن پرداخته نمی‌شود.

– مسائل و مشکلات حوزه خانواده نیز از دیگر مواردی است که انتظار می‌رود مجلس بعدی حتما به آن بپردازد و پیگیری کند؛ چرا باید در یک جامعه اسلامی شاهد چنین وضعی باشیم و تا این حد مفاهیم اخلاقی را از دست بدهیم که خانواده حرمتی نداشته باشد.
 

 

* زهرا نژادبهرام، فعال حوزه زنان:
– به نگاه فارغ از تبعیض نیاز داریم؛ به نظر من برخی رویکردها مصداق تبعیض جنسیتی است و جامعه زنان این را نمی‌پذیرد. به‌طور خلاصه مطالبه جامعه زنان، رفع تبعیض برمبنای قانون اساسی است.
 
 
* فاطمه راکعی، دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش:
– حس مادرانه زنان حتما در مجلس به کار خواهد آمد و کمک می‌کند که مطالبات زنان و مطالبات ملی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… به‌صورت جدی‌تر و مداوم‌تر پیگیری شود.
 
– مجالس گذشته خصوصا مجلس ششم، همه قوانین تبعیض‌آمیز را درباره زنان رصد کرده‌‌اند و در کمیته و فراکسیون زنان حتی قوانین جایگزین نیز تدوین شده است.
 
 
*الهه کولایی، عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب:
– جامعه زنان انتظارهای ویژه‌ ای از مجلس دهم دارد. مطالبه جامعه زنان این است که مجلس دهم در راستای اصلاح قوانین، ایجاد فرصت برابر، اعمال نظارت بر اجرای قوانین تبعیض‌آمیز یا حتی نظارت بر اجرای تبعیض‌آمیز قوانین حرکت کند.

– خواستار آن هستیم که قبل از اعمال تغییر در قوانین، از طریق اعمال نظارت بر اجرای قوانین، مانعی در برابر تبعیض ایجاد کنند.
 
 
 
برتری گفتمان اسلام‌گرا زیر نگین اردوغان
این روزنامه در صفحه 9 با انتشار مقاله «اردوغان و دیگری» به قلم نوژن اعتضادالسلطنه، به ضدیت رئیس‌جمهوری ترکیه با جامعه مدنی از منظر رهیافت تحلیل گفتمان پرداخته است.
 
نگارنده با اشاره به اینکه ترکیه همواره صحنه منازعه سه گفتمان غرب‌گرا، ملی‌گرا و اسلام‌گرا بوده، به غلبه گفتمان اسلام‌گرا بر دو گفتمان دیگر در عرصه سیاسی اشاره کرده و تأکید اردوغان و داووداوغلو بر موضوع «تمدن» را نشان‌دهنده لزوم جایگزینی برداشت اسلام‌گرایانه و محافظه‌کارانه از فرهنگ و تمدن، به‌جای برداشت پیشین کمالیستی دانسته است.
 
نکات منتخب ذیل در این مقاله به چشم می خورد:
 
– اردوغان به‌عنوان فردی اقتدارگرا، خط مرزهای ایدئولوژیک شدیدی را با «دیگری» ترسیم کرده است؛ دیگری‌ای که گستره آن وسیع است، از فمینیست‌ها و فعالان محیط‌زیست گرفته تا دانشگاهیان و روشنفکران. دراین‌میان می‌توان با دسته‌بندی گروه‌های مختلف اجتماعی و موضع اردوغان در قبال آنان، به رویکرد او پی برد.
 
 
معترضان علیه دولت به‌مثابه آتئیست و تروریست
اردوغان در جولای سال ٢٠١۵ میلادی گفت که تنها دغدغه او، اسلام است و علیه آنچه «مدافعان تروریسم و بی‌خدایان» در ترکیه خواند مقابله خواهد کرد. او گفت: «تنها دغدغه ما اسلام است، اسلام، اسلام و اسلام. برای ما غیرممکن است که در سایه قرار‌گرفتن اسلام را بپذیریم».
 
– او مدعی شد که برخی به‌دلیل تفاوت‌های فرقه‌ای به سازمان‌های تروریستی و بی‌خدا می‌پیوندند. البته سخنان او فاقد حمایت اجتماعی نبوده است. نتایج ارزیابی سال ٢٠١١ دانشگاه «باهچه شهیر» نشان داد که ۶۴ درصد مردم ترکیه نمی‌خواستند همسایه‌ای بی‌خدا داشته باشند و ٧٢ درصد نمی‌خواستند همسایه‌ای داشته باشند که مشروب می‌نوشد و….

برچسب عامل خارجی و زرتشتی
– اردوغان در ژوئن ٢٠١۵ میلادی هم‌زمان با آغاز کارزار انتخاباتی، ضمن تحریک احساسات مذهبی رأی‌دهندگان محافظه‌کار به نفع حزب عدالت و توسعه، با زدن برچسب بر مخالفان، آنان را «همجنس‌گرا، زرتشتی، نامسلمان و خائن مورد حمایت خارجی»خواند.
 
– گفتمان سیاسی اردوغان نشان داده که او «ترک‌بودن» و «مسلمان سنی» بودن را ارزش می‌داند. وی در تظاهراتی در شهر «قارص» در شمال شرقی ترکیه، اعضای حزب دموکراتیک‌خلق‌ها را وابسته به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) دانست و گفت: «ما اسنادی داریم که نشان می‌دهند آنان زرتشتی‌گری را در کوه‌ها آموزش می‌دهند. این افراد هیچ ارتباطی با اسلام ندارند. برادران مسلمان کُرد من، پشت سر آنان نخواهند بود».
 

مبارزه با «سرمایه‌داران یهودی»
– درصد اندکی از جامعه ترکیه را یهودیان تشکیل می‌دهند؛ با‌این‌حال، آنان پس از یهودیان ساکن سرزمین‌های اشغالی، یکی از پرجمعیت‌ترین و پرنفوذترین جوامع یهودی در خاورمیانه محسوب می‌شوند؛ با‌این‌وجود، اردوغان در اظهارات خود نشان داده که با یهودیان همدلی ندارد.
 
– او در ژوئن سال ٢٠١۵ میلادی گفته بود که «بیت‌المقدس باید از وجود یهودیان آزاد شود.» او در یک سخنرانی در استانبول در جریان کارزاری انتخاباتی به‌مناسبت پانصد ‌و ‌شصت ‌و‌ دومین سال فتح «قسطنطنیه» توسط ترک‌ها و غلبه آنان بر مسیحیان اروپایی گفته بود: «اقدام «صلاح‌الدین ایوبی» حرکتی بود به‌سوی دوباره‌برافراشتن پرچم اسلام بر فراز بیت‌المقدس. پس از آن فتوحات «سلطان محمد دوم» را داشتیم. این فتوحات بدان معنا هستند که ترکیه مجبور است روی پای خود بایستد».

به‌رسمیت‌نشناختن علویان و عبادتگاه‌های «وحشت‌انگیز»
– علوی‌ها حدود ٢٣ تا ٢۵ درصد جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند و به‌طور‌ سنتی از حزب جمهوری‌خواه خلق که جریان اصلی اپوزیسیون و حامی ارزش‌های سکولار است، حمایت کرده‌اند. این موضوع یکی از عوامل اصلی عدم علاقه اردوغان و حزبش که مدافع اسلام سنی هستند، به علویان بوده است.
 
– اردوغان در آوریل سال ٢٠١۴ میلادی در حضور «یواخیم گائوک»، ‌رئیس‌جمهوری آلمان، مدعی شد که «علوی‌های بی‌خدا» در آلمان شایعات و منفی‌بافی‌هایی را درباره ترکیه ترویج می‌کنند.

– در همان زمان حزب دموکراتیک‌خلق‌ها ضمن محکوم‌کردن اظهارات اردوغان اعلام کرد که او علویان را در زمره دیگری قرار داده و از او خواست تا از نادیده‌گرفتن ‌میلیون‌ها شهروند علوی ترکیه خودداری کرده و آنان را به‌رسمیت بشناسد.
 
– اردوغان مخالف جدی به‌رسمیت‌شناختن عبادتگاه علویان بوده است؛ تا جایی که در یکی از سخنرانی‌های خود سماوی (عبادتگاه علویان) را جایی «وحشت‌انگیز» خوانده بود. «امرالله ایچلر»، معاون وقت اردوغان نیز گفته بود که دولت ترکیه نمی‌تواند عبادتگاه‌های علویان را به‌رسمیت بشناسد؛ چراکه اگر آنان مسلمان هستند، باید در مسجد عبادت کنند و دولت نیز آنها را در چارچوب دین اسلام و مسلمانی به‌رسمیت بشناسد.

مادری و بچه‌داری تنها نقش زنان در جامعه
– او در نوامبر سال ٢٠١۵ میلادی در نشستی در استانبول گفته بود: «زن و مرد از نظر بیولوژیکی با یکدیگر اختلاف دارند و این تفاوت بدان معناست که آنان نمی‌توانند کارهای مشابهی را انجام دهند.» اردوغان در آن جلسه گفته بود که «اسلام نقش زنان در جامعه را تعریف کرده است: مادری.»
 
– او برابر قراردادن زن و مرد و تصور انجام کارهای مشابه از سوی آنان را مشابه با اقدامات رژیم‌های کمونیستی قلمداد کرده و این کار را تقبیح کرده بود. او پیش‌تر نیز گفته بود که «هر زن در ترکیه باید سه بچه داشته باشد» و طرح محدودیت حقوق قانونی مرتبط با سقط جنین را به وزارت بهداشت ترکیه ابلاغ کرده بود.
 
– او در واکنش به انتقادات فعالان زن به اظهاراتش گفته بود که چرا مخاطبانش به اظهارات زن‌ستیزانه در نیایش یهودیان بر این مبنا که هر صبح خدا را برای آنکه مرد شدند و زن نیستند ستایش می‌کنند، انتقادی ندارند.

ستیز اردوغان با «به‌اصطلاح روشنفکران و دانشگاهیان»
– پرونده «ارگنه کون» نقطه آغاز رویارویی اردوغان با اساتید دانشگاهی بود؛ پرونده‌ای که در آن ٢٧۵ نفر از دانشگاهیان، روشنفکران و روزنامه‌نگاران متهم به همدستی با نظامیان و امنیتی‌های سابق بازمانده از دولت‌های سکولار قبلی برای سرنگون‌کردن دولت اسلام‌گرای عدالت و توسعه شده بودند….
 

دیگر عناوین صفحه «اندیشه»:
 
– بذرهای زیر برف ؛ قطعه‌ای از کتاب «تجملات اشتراکی» با ترجمه رحمان بوذری
 
– «مخیله سیاسی کمون پاریس»؛ اهمیت کنونی کمون در گفتگو با کریستین راس / ترجمه: رحمان بوذری
 
– «زیبایی چیزهای مشترک»؛ مقاله «مکنزی وارک» درباره کتاب «تجملات اشتراکی» کریستین راس/ با ترجمه: صالح نجفی
 
– یادداشت « یورش به آسمان » به قلم علی سالم
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
سیدحسن خمینی: ظلم‌کردن به کسی که هیچ کمک و یاوری غیر از خدا ندارد، به شدیدترین و سریع‌ترین وجه به سوی ظالم برمی‌گردد.

شرق در شماره امروز به انعکاس نظرات برخی از نمایندگان ادوار مجلس درباره تمایزات این قوه در دوره های مختلف پرداخته و در کنار گزارشی از انتظارات فعالین حوزه زنان از مجلس آتی، برتری گفتمان اسلام گرا در ترکیه به رهبری اردوغان را بررسی نموده است.مرور مطبوعات/ ‌یک‌شنبه‌ 4 بهمن/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.