کتاب «اخلاق جهانی» روانه بازار نشر شد

کتاب «اخلاق جهانی (مجموعه مقالات)» اثر حسن بوسلیکی و جمعی از مترجمان است که در پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه منتشر شد.

کتاب «اخلاق جهانی (مجموعه مقالات)» اثر حسن بوسلیکی و جمعی از مترجمان است که در پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۶۷ صفحه به چاپ رسید.

دنیای امروز، تشنه اعتماد، صداقت، همزیستی مسالمت آمیز و صلح است و این عطش جز با اخلاق سیراب نخواهد شد.

در جهان چند قطبی امروز نمی‌توان امیدوار بود بحران‌های جهانی همچون گسترش گازهای گلخانه‌ای، فقر جهانی، تروریسم، نسل کشی و… با توسل به نهادهای حقوقی و نظامی از بین بروند. چه بخواهیم و چه نخواهیم، برای زیست جهانی، به «اخلاق جهانی» نیازمندیم؛ چه همه اصول این اخلاق را بپسندیم و چه نپسندیم، باید اصول مشترکی را در سطح جهانی به رسمیت بشناسیم. البته تأکید بر اخلاق جهانی، هرگز به معنای دست شستن از اخلاق غنی و پرمایه بومی و دینی نخواهد بود.

این کتاب ترجمه و تلخیص تعدادی از تک نگاشت‌ها و مقالات مهم پیشگامان و فعالان اخلاق جهانی است.

ساختار اثر

این کتاب در سه بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «جستارهای نظری» مشتمل بر سه فصل است؛ فصل اول با عنوان «پردازش مبانی عام برای اخلاق عمومی: ادله موافق و مخالف اخلاق جهانی / ای. جیمز رایمر؛ ترجمه و اقتباس: منصور نصیری» به بیان اخلاق مشترک بدون متافیزیک و مفهوم سازی دوباره اصول اخلاقی عام اختصاص دارد. فصل دوم با عنوان «اخلاق جهانی در پرتو اخلاق دینی تطبیقی سالی کینگ / ترجمه: سید رحیم راستی تبار و مهناز محمدی» به بررسی پیشنهادهایی برای اخلاق جهانی، مضامین موجود در اخلاقیات دینی تطبیقی و کاربردهای بالقوه اخلاق جهانی می‌پردازد. فصل سوم با عنوان «تأملاتی درباره تفاوت دینی مدل‌های گفتگوی اخلاقی ادیان / کیت مَک کارتی؛ ترجمه: محمدرضا امین» مروری دوباره بر انحصار گرایی شمول‌گرایی و کثرت گرایی و هدایت کنندگان به سوی گفتگوی اخلاقی عملی بین الادیانی را به نگارش درآورده است.

«تلاش‌ها و اقدامات» عنوان دومین بخش از کتاب حاضر است که مشتمل بر سه فصل است؛ فصل اول با عنوان «درباره اعلامیه پارلمان ادیان جهان / هانس کونگ؛ ترجمه: حسن قنبری» تاریخ، اهمیت و روش اعلامیه اخلاق جهانی را بیان می‌کند. فصل دوم با عنوان «اعلامیه جهانی مسؤولیت‌های انسانی مصوب شورای تعامل / هلموت اشمیت؛ ترجمه: حسن قنبری» به تبیین تعادل حقوق و مسؤولیت‌ها، تهیه طرحی بین الادیانی و بین المللی و واکنش‌ها به اعلامیه مسؤولیت‌های انسانی اختصاص دارد. فصل سوم با عنوان «از اعلامیه ادیان تا اعلامیه سیاستمداران؛ مراحل تدوین اعلامیه مسؤولیت‌های بشر / یوهانس فرو هبایر؛ ترجمه: حسن قنبری» شورای تعامل در رم و اخلاق جهانی در برنامه جهانی را به رشته تحریر درآورده است.

سومین و آخرین بخش از این کتاب با عنوان «پیوست‌ها» شامل پنج اعلامیه است که عناوین آنها عبارتند از: «به سوی اخلاق جهانی / تدوین: پارلمان ادیان جهان؛ ترجمه: احد فرامرز»، «متن اعلامیه جهانی حقوق بشر / ترجمه: حسن قنبری»، «اعلامیه جهانی حقوق بشر توسط ادیان جهان / ترجمه: حسن بوسلکی»، «اعلامیه جهانی اخلاق جهانی / لئونارد سویدلر؛ ترجمه: حسن بوسلوکی» و «اعلامیه جهانی مسؤولیت‌های بشر پیشنهاد شده توسط شورای تعامل / ترجمه: حسن بوسلیکی».

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.