طالبان و تلاش برای نامرئی کردن زنان از عرصه عمومی جامعه

از زمان سقوط حکومت پیشین افغانستان و تسلط گروه طالبان، این گروه هر روز محدودیت‌های جدید علیه زنان افغانستان وضع کرده است.

به تازگی رئیس پارلمان اروپا با ابراز نگرانی از وضعیت زنان افغانستان، گفته است که گروه طالبان می‌خواهند زنان از جامعه «نامرئی» شوند.

روبرتا متسولا که از ژانویه سال جاری میلادی ریاست پارلمان اروپا را به عهده دارد، گفته است که حقوق زنان افغانستان به طور فزاینده در معرض تهدید قرار دارد و آینده آنها نامشخص است.

مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد نیز در تازه‌ترین اظهار نظر در مورد وضعیت زنان افغانستان گفته است که زنان به صورت سیستماتیک در افغانستان حذف می‌شوند.

او افزوده که زنان از اکثر مشاغل و مراکز عمومی حذف شده‌اند، اما به صورت غیر قابل تصوری به مقاومت علیه محدودیت‌ها، ادامه می‌دهند.

این اظهارات نشان می‌دهد که تحت سلطه گروه طالبان، زنان افغانستان در حال تجربه بدترین وضعیت زندگی هستند و هر روز فشارها، محدودیت‌ها و خشونت علیه آنها بیشتر می‌شود.

اما طالبان حذف زنان را از جامعه افغانستان در بیش از یک سال گذشته چگونه آغاز کردند؟ این گروه چگونه می‌خواهند زنان را دوباره در کنج خانه‌ها زندانی کنند؟

ممنوعیت آموزش و وعده‌های دروغین

اولین گام گروه طالبان برای حذف زنان از جامعه، ممنوعیت آموزش زنان و دختران بود. این گروه با تسلط بر افغانستان برای چندین ماه تمام مراکز آموزشی افغانستان را مسدود کردند.

اما پس از آن، دانشگاه‌ها و مدارس ابتدائیه بر روی دختران با محدودیت‌های شدید، باز شد، اما مدارس دوره راهنمایی و دبیرستان، همچنان مسدود است.
طالبان بارها وعده داده‌اند که مدارس را بر روی دختران بالاتر از کلاس ششم نیز بازگشایی می‌کنند، اما بعد از مدتی ثابت شده است که این وعده‌ها، «عوام فریبی» و «دروغ» بیش نیست.

ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از کلاس ششم، نشانگر دو مسئله بسیار اساسی است که در طولانی مدت زنان را از دسترسی به تحصیل و مشارکت در جامعه محروم می‌کند.

اول اینکه، این مسئله نشان می‌دهد که گروه طالبان می‌خواهند دختران فقط تا کلاس ششم به مدرسه بروند و درس بخوانند و بعد از کلاس ششم که دختران به سنین نوجوانی می‌رسند، حق آموزش برای آنها قائل نیستند.

دوم، گروه طالبان این مسئله، زنان را برای همیشه از ورود به دانشگاه و دست یافتن به تحصیلات عالی محروم می‌کنند و دیگر هیچ دختری در افغانستان تحصیلات دانشگاهی نخواهد داشت.

با محدودیت‌های که گروه طالبان بر آموزش دختران وضع کرده‌اند، سال آینده در امتحان سراسری کانکور افغانستان هیچ دختری حضور نخواهد داشت و به این ترتیب دختران از دانشگاه‌ها نیز حذف خواهند شد.

حذف از اماکن عمومی و جامعه

گروه طالبان به تازگی فرامین جدیدی علیه زنان افغانستان صادر کرده است و آنها را از رفتن به پارک‌ها، رستورانت‌ها و حمام‌های عمومی منع کرده‌اند.

این فرامین در ادامه محدودیت‌های طالبان علیه زنان است؛ محدودیت‌های همانند اجباری شدن پوشیدن برقع یا لباس سیاه و بلند عربی با روبند سیاه و حذف از ادارات دولتی.
این فرامین در راستای تطبیق و اجرایی کردن سیاست حذف تدریجی زنان افغانستان از جامعه توسط گروه طالبان است و هر روز بخش‌های از آن، علنی اجرایی می‌شود.

با توجه به سیاست گروه طالبان در قبال زنان افغانستان در یک سال گذشته، احتمال اینکه این گروه حضور زنان را به صورت عموم در جامعه ممنوع قرار دهند، دور انتظار نیست.

هرچند که نهادهای بین‌المللی، از جمله سازمان ملل، به صورت محافظه‌کارانه با حقوق زنان تحت سلطه گروه طالبان بر خورد می‌کنند و اظهار نظرهای آنها، از جدیت و قاطعیت برخوردار نیست، اما فعالان حقوق زن افغانستان، سیاست این گروه را «آپارتاید جنسیتی» می‌خوانند و خواستار به رسمیت شناختن آن هستند.

زنان افغانستان اکنون در یکی از بدترین دوره‌های تاریخ زندگی خود در افغانستان بسر می‌برند و سرکوب و خشونتی که اکنون علیه آنها اعمال می‌شود، تنها در دوره اول حاکمیت طالبان، تکرار شده است.

حذف زنان از جامعه افغانستان، به معنی حذف نیمی از نفوس کشور و نیمی از نیروی انسانی کشور خواهد بود و پیامدهای جبران ناپذیری برای آینده کشور دارد.

اما گروه طالبان با سیاست افراطگرایانه و تندروانه، بدور از هرگونه عقلانیت و منطق، کمر به حذف زنان از جامعه بسته‌اند و هشدارها در مورد پیامدهای این سیاست زیانبار را، نادیده می‌گیرند.

طالبان با افراطیت، تبعیض، سرکوب و خفقان و اختناق تنها فرصت‌های امروز افغانستان را از بین نمی‌برند، آنها آینده افغانستان را نیز ویران می‌کنند و باعث می‌شوند که سیاه روزی‌های مردم این کشور پایان ناپذیر شود.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.