«حدیث عنوان بصری،ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخه‌ها و شرح متن» منتشر شد

«حدیث عنوان بصری، ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخه‌ها و شرح متن»، تألیف کاوس روحی برندق توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل روانۀ بازار شده‌است.

یکی از روایاتی که حاوی نکات جامع و کامل برای سالکان راه و مورد تأکید عارفان بزرگ است، حدیث منقول از امام صادق علیه‌السلام است که به نام راوی آن، «عنوان بصری» معروف شده است. این حدیث توضیح کاملی از عبودیت و بندگی خداوند و راه‌های رسیدن به آن را ارائه می‌دهد و در میان احادیث عمیق عرفانی، دستورالعملی زنجیروار است که مطالب کلیدی را گام‌به‌گام بیان کرده است.

ابتدا به علم و تقسیم‌بندی آن به علم حصولی و حضوری یا اکتسابی و علم لدنّی اشاره کرده و بر عبودیت به‌عنوان مهم‌ترین راه دستیابی به علم لدنّی تأکید نموده است، به‌گونه‌ای که شاید در هیچ روایتی، عبودیت این‌گونه جامع و کامل توضیح داده نشده است. و در ادامه نُه دستورالعمل بسیار مهم و کلیدی و درعین‌حال ساده دربارۀ آداب عبودیت بیان نموده است. لذا آیت‌الله قاضی (ره) که جامع علم و عمل و فقه و عرفان و علوم دیگر در رشته‌های مختلف معقول و منقول بود، از بین همۀ روایات، بر حدیث عنوان بصری تأکید بسیاری داشت، آن را برای سالکان مبتدی بهترین روایت می‌دانست و توصیه می‌نمود که این روایت را بنویسند، در جیبشان بگذارند، هفته‌ای یکی دو بار بخوانند و به دستور‌های آن عمل کنند.

کتاب «حدیث عنوان بصری، ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخه‌ها و شرح متن» نگاشتۀ کاوس (محمد) روحی برندق؛ از شاگردان حضرت آیت‌الله بهجت و آیت الحق سعادت پرور پهلوانی تهرانی (ره) و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، تلاشی است در شرح و توضیح حدیث عنوان بصری، به‌عنوان یک بستۀ کامل و جامع اخلاق و عرفان عملی، که در فصل اول متن حدیث بر اساس نسخۀ بحارالأنوار، همراه با برگردان فارسی و گزیدۀ نکات حدیث عنوان بصری ذکر گردیده و در فصول بعدی به شرح فرازهای این روایت راهبردی پرداخته شده است و در فصل آخر، به‌طور تخصصی به پژوهش درباره نقد سندی و تحلیل انتقادی نسخه‌های حدیث عنوان بصری پرداخته شده است. اهتمام اصلی نگارنده در شرح این حدیث صرفاً به پرده‌برداری از لطایف کلام صادق آل محمد علیه‌السلام و توجه دادن خوانندگان به ظرایف سخن آن امام همام علیه‌السلام معطوف است و در موارد معدود، پاره‌ای مباحث کلیدی مرتبط که توضیح و بسط بیشتری را می‌طلبید و در فهم حدیث عنوان بصری نقش اساسی دارد، مورد بررسی قرار گرفته است. امید که مورد توجه اولیای الهی و چراغی فرا راه سالکان الی الله قرار گیرد.

«حدیث عنوان بصری، ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخه‌ها و شرح متن»، تألیف کاوس روحی برندق، در 304 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 91000 تومان توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل روانۀ بازار شده‌است.

اردیبهشت امسال، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مراسم معرفی این کتاب با حضور مؤلف آن در سرای اهل قلم نمایشگاه برگزار شد که گزارش این نشست در اینجا قابل مشاهده است.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.