ترکیه: منع حجاب مصداق نقض آزادی‌های مذهبی است

ترکیه از حکم دیوان دادگستری اروپا که براساس آن کارفرمایان می‌توانند حجاب را برای کارمندان خود ممنوع کنند انتقاد کرد.

آنکارا معتقد است که اقدام مرجع عالی قضایی اتحادیه اروپا در دادن مجوز به کارفرماها برای ممنوعیت روسری تحت شرایطی خاص «نقض آشکار آزادی‌های مذهبی» است و سبب تقویت پیش‌داوری و برخوردهای تبعیض‌آمیز علیه زنان در اروپا خواهد شد.

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا، مستقر در لوکزامبورگ روز پنجشنبه با صدور حکمی اعلام کرد که شرکت‌ها و کارفرمایان اروپایی مجازند تحت شرایطی ویژه و در صورت نیاز به نشان دادن چهره‌ای به دور از تعلقات خاص به مشتریان، کارمندان زن را از پوشیدن روسری منع کنند.

در حکم دیوان در عین حال تاکید شده که باید شرایط ویژه حاکم بر هر کشور عضو و به ویژه مقررات کشورها در خصوص «حمایت از آزادی مذهب» هنگام اجرای این دستورالعمل در نظر گرفته شود.

دادگاه عالی اتحادیه اروپا پیش‌تر نیز در سال ۲۰۱۷ حکمی مشابه در خصوص پوشش زنان صادر کرده بود که در آن به کارفرمایان امکان می‌داد در صورت نیاز کارمندان خود را به رعایت «پوشش خنثی» ملزم کنند.

منتقدان این احکام در اتحادیه اروپا معتقدند با چنین دستورالعمل‌های قانونی حقوق بسیاری از زنان معتقد به گرایش‌های مذهبی در محیط کار پایمال می‌شود.

حکم تازه دیوان دادگستری اتحادیه اروپا پس از رسیدگی به شکایت دو زن مسلمان آلمانی علیه درخواست کارفرمای خود مبنی بر برداشتن روسری در محیط کار صادر شد.

وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به این حکم آنرا نشانه رشد اسلام‌هراسی در دوره‌ای تلقی کرده که به اعتقاد آنکارا طی آن زنان مسلمان در اروپا بیش از پیش قربانی تبعیض‌های مذهبی قرار می‌شوند.

بیانیه وزارت خارجه ترکیه در همین راستا تاکید می‌کند: «مسلمانان در معرض عدم مدارا، نفرت پراکنی و خشونت قرار داشته و در زمینه‌های اقتصادی-اجتماعی به طور گسترده انگ می‌خورند. این موضوع زنان مسلمان را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

این بیانیه همچنین با استناد به گزارشهای کمیسیون مبارزه با نژادپرستی و عدم مدارا و گزارشگر سازمان ملل در مورد آزادی دین و اعتقادات می‌افزاید: «چنین روند خطرناکی نشان می‌دهد که از تجربیات دردناک گذشته عبرت گرفته نشده و نیز این موضوع را تایید می‌کند.»

فخرالدین آلتون، مدیر دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه نیز روز شنبه این حکم را محکوم کرد و آنرا «تصمیمی اشتباه و تلاشی برای اعطای حقانیت به نژادپرستی» قلمداد کرد.

مسئله حجاب و پوشش اقلیت‌های مذهبی در اروپا سال‌هاست که به اختلاف‌های زیادی بر سر موضوع ادغام مسلمانان در جوامع غربی دامن زده است.

حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان که از سال ۲۰۰۲ با در هم آمیختن رویکردی غرب‌گرایانه و دموکراتیک به قدرت رسید طی سال‌های اخیر به دلیل در پیش گرفتن رویه‌ای اقتدارگرایانه و آنچه «عدم تحمل و مدارای مذهبی» خوانده شده، بارها مورد انتقاد متحدان غربی قرار گرفته است.

آخرین نمونه از این دست اختلاقات به مسئله تبدیل ایاصوفیه از موزه به مسجد در سال گذشته برمی‌گردد که با انتقادهایی از جانب ایالات متحده آمریکا، یونان، روسیه و رهبران کلیسا همراه شد.

از سوی دیگر آنکارا نیز بارها اروپا را به عدم تلاش لازم و سهل‌انگاری در انجام اقدامات مناسب برای جلوگیری از تبعیض علیه مسلمانان متهم کرده و یادآور شده که گزارشی سالانه را در خصوص آنچه «رشد اسلام هراسی در سراسر جهان» عنوان شده در دست انتشار دارد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.