اخراج راننده مسلمان در فرانسه به دلیل نماز خواندن در محل کارش

یک مسلمان فرانسوی پس از اینکه به خاطر خواندن نماز، از کار خود به عنوان راننده اتوبوس‌های فرودگاه شارل دوگل شمال پاریس اخراج شد، منتظر رسیدگی به دادخواستش است.

به گزارش ایکنا به نقل از روزنامه القدس العربی، سیوین جویز، وکیل راننده گفت که موکل وی به دلایل امنیتی مرتبط با پیشرفت پرونده خود از نام مستعار أنیس استفاده می‌کند و در جریان رسیدگی به دادخواست قادر به مصاحبه مطبوعاتی نیست.

در مورد شرایط این پرونده، جویز توضیح داد که موکلش مدت زیادی به عنوان راننده در اتوبوس‌هایی که برای انتقال کارمندان ایرفرانس به فرودگاه شارل دوگل کار کرده بودند، کار می‌کرد.

وی گفت که موکلش در روز ۲۴ ژانویه ۲۰۱۷ در داخل اتوبوس که خالی از مسافر بود نماز می‌خواند و هنگامی که کارکنان خطوط هوایی ایرفرانس قصد سوار شدن به اتوبوس را داشتند، متوجه شدند که درهای اتوبوس بسته است و منتظر می‌شوند تا او نمازش را تمام کند.

وکیل فرانسوی گفت: یکی از کارکنان از اینکه منتظر تمام شدن نماز انیس شده بود عصبانی می‌شود و علیه او به اداره پلیس شکایت می‌کند که اداره پلیس هم اعتبار وی را به عنوان کارگر فرودگاه تعلیق می‌کند.

جویز تأکید کرد: رئیس پلیس منطقه پس از آن در سال ۲۰۱۸ اعتبار انیس را برای کار در فرودگاه تمدید کرد، سپس یک بار دیگر در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۰  هم‌زمان با کشته شدن یک معلم فلسفه فرانسوی به نام ساموئل پتی در فرانسه و شروع یک کارزار برای هدف قرار دادن مسلمانان در فرانسه، از کار تعلیق شد.

او همچنین گفت که موکلش پدر چهار فرزند است و سابقه ۱۶ سال کار در فرودگاه شارل دوگل دارد.

جویز گفت: برخلاف ادعای رئیس پلیس مبنی بر اینکه انیس تهدیدی برای امنیت محسوب می‌شود، همکارانش از بین کارگران فرودگاه گفتند که او یک مسلمان عادی است که به تکالیف دینی خود عمل می‌کند و هیچ تهدیدی شمرده نمی‌شود.

وکیل فرانسوی گفت که دادگاه قرار است حکم نهایی درباره دادخواست انیس را در ۲۵ مارس جاری اعلام کند.

به گفته جویز، رئیس پلیس ادعا می‌کند که اقامه نماز به شکل هر روز که یک تکلیف دینی است، تهدیدی برای سلامت عمومی ایجاد می‌کند علاوه بر اینکه نماز و اسلام را به تروریسم مرتبط کرد و این نشانه آشکار اسلام‌هراسی است.

او با بیان اینکه اتفاق مذکور می‌تواند ناشی از جهل نسبت به اسلام و اتخاذ مواضع نژادپرستانه باشد، گفت: نهادهای اداری در فرانسه این باور را دارند که مسلمان تهدیدی برای عامه مردم است.

جویز گفت: درست است که انیس نباید در اتوبوس را بسته و داخل آن نماز می‌خواند، اما طبیعی هم نیست که اعتبار وی به این دلیل باطل شود.

وکیل فرانسوی گفت: به زودی ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود، پس اگر موکل من غذا نخورد، این یعنی تهدیدی برای سلامت عمومی است و باید اعتبار وی را باطل کنیم؟!. این مسئله‌ای غیرطبیعی است و بی‌تردید عدالت به اشتباه برخوردی که با موکلم شده است، اذعان می‌کند و موکلم خواهد توانست به کار خود بازگردد.

تقریباً شش میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می‌کنند که بیشتر آنها از نژاد آفریقای شمالی هستند. فشار بر مسلمانان در فرانسه از زمانی شدت گرفت که  امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در دوم اکتبر سال ۲۰۲۰ لایحه‌ای را که وی جدایی‌طلبی اسلامی نامید، ارائه داد و بعداً نام آن را به اصول ارتقای احترام به قوانین جمهوری فرانسه تغییر داد.

از شانزدهم اکتبر ۲۰۲۰ که یک معلم فرانسوی به دلیل توهین به پیامبر اکرم(ص) و نشان دادن کاریکاتور موهن به دانش‌آموزان در مدرسه‌ای در حومه پاریس کشته شد، فشار بر اسلام و مسلمانان در رأس دستور کار دولت فرانسه قرار گرفته است و خیلی از نهادهای اسلامی غیردولتی و نهادهای خیریه به بهانه دست داشتن در فعالیت‌های افراط گرایانه تعطیل شدند.

هم زمان تعداد زیادی از شخصیت‌های اسلامی در فرانسه نیز به دادگاه کشیده شدند و گفتمان‌های ضد اسلامی از سوی سیاستمداران و چهره‌های به ظاهر فرهیخته فرانسوی در رسانه‌های این کشور افزایش یافت.

از سوی دیگر لایحه مبارزه با جدایی‌طلبی اسلامی نیز در پارلمان فرانسه با هدف حمله به مسلمانان تصویب شود، با وجود اینکه انتقادهای سازمان ملل، جامعه بین المللی و مدافعان حقوق بشری با این قانون را به همراه داشت و قرار است مجلس سنای فرانسه نیز در اواخر مارس به آن رأی دهد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.