دین باید تابع قوانین چین باشد

روزنامه حزب کمونیست چین اعلام کرد که هیچ دینی بالاتر از قانون در چین نیست و از مقامات خواست تا در مقابل اعتراضات به تخریب مسجد در شمال غربی چین ایستادگی کنند.

به گزارش دین‌آنلاین، روزنامه گلوبال تایمز چین اشاره کرد که مقامات باید در شهر “وایجو” بر ضد آنچه گسترش قانونی ساختمان‌های مذهبی نامید اقداماتی انجام دهد. شهر وایجو محل زندگی اقلیت قومی مسلمانان “هویی” است.

هزاران مسلمان هویی هفته گذشته در اعتراض به تخریب مسجد جامع این شهر تجمع کردند. این تجمع از معدود تجمعات برای اعتراض به سیاست‌های حزب کمونیست در کنترل اعمال مذهبی است. افراد حاضر در این اعتراض شعارهایی همچون “از ایمان در چین حفاظت کنیم” و “عشق به وطن، عشق به ایمان” استفاده می‌کردند. این اعتراضات توسط گروه ایمانی انجام می‌شود که مدت‌هاست متحمل سیاست چین مبنی بر جایگزینی وفاداری به حزب آتئیست کمونیست به جای وفاداری به اولویت‌های ایمانی است. طی این سیاست‌ها هلال اسلامی و گنبدها از مساجد برچیده شدند، کلیساها بسته شدند و انجیل‌ها غصب شدند، همچنین کودکان تبتی از معابد بودایی به مدارس انتقال داده شدند.

مقامات از این اعتراضات به شدت نگران شده و پلیس‌ها با حضور در بین اعتراض‌کنندگان جلوی خبرنگاران را نیز برای مصاحبه با معترضان گرفتند. مسلمانان در این شهر اخیراً هشدارهایی مبنی بر اینکه حکومت قصد تخریب مسجد جامع شهر را گرفته است دریافت کردند، این در حالی است که ظاهراً در ابتدا با ساخت آن موافقت کرده بودند و ساخت آن سال گذشته به اتمام رسیده بود.

در قسمت‌های غربی شین جیانگ چین، در پی حملات پراکنده خشونت‌طلبانه گروه‌های جدایی‌طلب رادیکال مسلمان، هزاران نفر از اقلیت مسلمانان اویغور و قزاق به صورت خودسرانه در کمپ‌های تعلیم و تربیت بازداشت شده و مجبور می‌شوند تا اسلام را تقبیح کرده و نسبت به حزب اعلام وفاداری و ایمان کنند. اما نسبت به گروه‌های فوق، مسلمانان هویی در چین به لحاظ فرهنگی و چهره به اکثریت “هان” بسیار نزدیک‌تر هستند و به زبان ماندارین چینی صحبت می‌کنند. با این حال گزارش‌های اخیر حاکی از این است که مقامات چینی مدارس اسلامی و کلاس‌های عربی این مسلمانان را تعطیل کردند و جلوی کودکان آنان را برای شرکت در فعالیت‌های اسلامی گرفته‌اند.

جیمز لیبولد، محقق سیاست‌های قومی چینی در دانشگاه لاتروب ملبورن می‌گوید که تخریب مسجد تلاشی برای محدود کردن اقلیت‌هاست. دستور عمل نهایی از بین بردن هویت اقلیت و ایجاد نوعی احساس تعلق به هویت و فرهنگ چینی است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.